خانواده های زندانیان: پورمحمدی برکنارشود

http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/-26aeb6a781.html


برگرفته از سایت اخبار روز
 
 
چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
 
دستور ویژه روحانی برای بررسی فاجعه بند ۳۵۰ اوین


حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی طی دستور ویژه ای از وزارت اطلاعات خواسته است تا پایان هفته مساله درگیری و ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ اوین را بررسی کند. اما خانواده های زندانیان سیاسی این بند خواسته های دیگری هم دارند. آنها خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب متشکل از نمایندگان مورد اعتماد سه قوه برای بررسی فاجعه اوین و عزل و برکناری پورمحمدی، وزیر دادگستری از سمت وزارت شده و در شکایتی رسمی که به قوه قضائیه ارائه داده اند خواستار برکناری، اسماعیلی، رئیس سازمان زندان ها و پاسخگویی قوه قضائیه شده اند.
احمدرضا حائری، برادر سعید حایری از زندانیانی که در بند ۳۵۰ به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته در مصاحبه با "روز" می گوید که خانواده های زندانیان این بند از روز گذشته در همراهی با اعضای زندانی خانواده خود دست به اعتصاب غذا زده اند.
او همچنین خبر می دهد که روز شنبه، خانواده های زندانیان در مقابل سازمان زندان ها و دفتر اسماعیلی دست به تحصن خواهند زد.
همزمان شب گذشته برنامه ۲۰:۳۰ صدا و سیمای جمهوری اسلامی با پخش تصاویری مونتاژ شده تحت عنوان مستند ۳۵۰ اظهارات غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان های کل کشور را پخش کرد. در این برنامه اسماعیلی که از روز نخست درگیری و ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ اوین اقدام به تکذیب هرگونه درگیری کرده و مساله را در سطح یک بازرسی ساده دانسته بود، در نهایت صدمه دیدن "شصت پای یکی از زندانیان" را تایید کرد. او سخنان خانواده های زندانیان را که پس از ملاقات روز دوشنبه از وضعیت بد جسمی زندانیان بر اثر ضرب و شتم خبر داده بودند، دروغ خواند و مدعی شد که ایراد ضربی "حتی در حد تلنگر" رخ نداده است.
حاج احمد رشیدی، رئیس زندان اوین که با گذشت بیش از ۶ روز از درگیری و ضرب و شتم در بند ۳۵۰ زندان اوین تاکنون سکوت اختیار کرده و توضیحی درباره این فاجعه نداده در مصاحبه با "روز" می گوید: "آقای اسماعیلی رئیس بنده هستند. ایشان پاسخی گفتند و به اطلاع همه رساندند، بالاخره ایشان ما فوق بنده هستند".

آقای اسماعیلی تکذیب می کند ولی سخنان خانواده های زندانیان برخلاف ادعاهای او است.
 بالاخره ایشان مافوق من هستند و پاسخ را داده اند.

شما به عنوان رئیس زندان اوین، دوشنبه در سالن ملاقات زندان اوین بودید؟ خانواده ها می گویند سر شکسته، گردن شکسته، دست شکسته، پا شکسته و رگ پاره کرده اند و.. شما چه پاسخی دارید؟
ایشان رئیس بنده هستند و در برنامه ۲۰:۳۰ تمام سئوالاتی را که می فرمایید جواب داده اند.

خانواده ها می گویند او دروغ می گوید.
ایشان انسان متدینی است، انسانی نیست که دروغگو باشد، انسان خدا ترسی است و مسئول هم هست و پاسخ هم داده.

یعنی همه دروغ می گویند و او راست می گوید؟
 شما چه اصراری دارید من پاسخ بدهم.

چون شما رئیس زندان اوین هستید و شما هم مسئول هستید
 ولی ایشان مافوق من و از من مسئول تر هستند.

یعنی شما هیچ توضیحی ندارید برای اتفاقی که در حوزه مسئولیت شما افتاده؟ چه پاسخی برای خانواده ها دارید؟
رئیس من حرف زده من حرفی نمی زنم. شب شما به خیر.

سناریوی پیش بینی شده اسماعیلی
اما برنامه پخش شده از ۲۰:۳۰ تنها به ادعاهای اسماعیلی اختصاص نداشت. در این برنامه تعدادی گوشی موبایل، سیم کارت، رادیو و وسایل الکترونیکی دیگر به نمایش درامد که ادعا می شد طی بازرسی از زندانیان بند ۳۵۰ اوین به دست آمده است. احمدرضا حائری، برادر سعید حائری در این زمینه به "روز" می گوید: قبلا خدمت همه مقاماتی که دیدار داشتیم عرض کرده ایم که دارند زمان را از بین می برند. بااینکه خیلی از آسیب دیدگی ها دو ماهه و سه ماهه هم از بین نمی رود ولی روز یکشنبه در مجلس هم گفتیم، به آقای مطهری هم گفتیم که اگر فردا موبایلی، وسیله الکترونیکی یا هر چیز ممنوعه ای بیاورند و شما اقناع شوید با دیدن چند دستگاه موبایل نسبت به این فاجعه خونین، کمال بی انصافی و بی وجدانی خواهد بود. ما پیش بینی کرده بودیم و می گفتیم آقای اسماعیلی می رود چهارراه جمهوری و موبایل می خرد روی پرونده می گذارد تا توجیه کند.
او می افزاید: مساله ما این است که ۵ سال است عزیزان ما بازرسی می شوند و اتفاقی نیفتاده. و حالا یکباره چنین می ریزند و بچه ها را وحشیانه می زنند. بعد فیلمی کاملا مونتاژ شده از صدا و سیما پخش می کنند.به جای اینها سر و گردن شکسته اکبر امینی را نشان می دادند. مادر اکبر امینی را نشان می دادند که بعد از دیدن فرزندش در آن وضعیت چه بلایی سرش آمد. دست و پاهای شکسته و زخمی بچه های زندانی را نشان می دادند. به جای آقای ملکی و آقای نوری زاد، که خود زندانی همین بند ۳۵۰ بوده اند و برای ملاقات آمده بودند، خود ما را نشان می دادند که رو به دوربین ها شعار دادیم زندانی سیاسی آزاد باید گردد و الله اکبر گفتیم. برای آقایان خطبه خواندیم کهآقبادی، آقایان مسئولین زندان، حضرت زینب در پیش یزید سخنرانی کرد، یزید بی احترامی به او نکرد. در این مملکت صدها فیلم درست می کنند که زدن زندانی کار امویه ها است، عبیدالله بن زیاد می زد اسیر و زندانی را. در این فیلم ها دیده ایم و به ما یاد داده اند زدن اسیر، کار بی عباس و بنی امیه است. ما خطاب به دوربین ها حرف می زدیم شعار می دادیم و ملاقات می خواستیم. سالن ملاقات اوین، صحرای کربلا بود، ابوغریب بود. مادران را نشان می دادند که چه وضعیتی داشتند از دیدن وضعیت بچه های شان. سه مورد را با اورژانس خودمان فرستادیم بیمارستان. نه اینکه بی شرمانه و به دروغ بنشینند و بگویند که ملاقات حضوری دادیم. یک مورد هم ملاقات حضوری نداشتیم. به خیلی ها ملاقات ندادند و آنهایی که ملاقات دادند حدودا ۵ دقیقه کابینی دادند برخلاف روال همیشه که ۲۰ دقیقه است.

محمد ملکی: تصاویر عاملان فاجعه را نشان دهید
اشاره آقای حائری به محمد ملکی و محمد نوری زاد است که شب گذشته در برنامه ۲۰:۳۰ تصاویر آنها هم با عنوان عاملان فتنه پخش شد. دو فعال سیاسی که روز دوشنبه همراه با خانواده های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به زندان اوین رفته بودند. محمد ملکی در مصاحبه با "روز" در این زمینه می گوید: رفتم ببینم آنها که مظلوم واقع شده اند راست می گویند یا وزرای دولتی که قول داده بود به وضعیت زندانیان سیاسی رسیدگی کند و حصرها را بشکند و دیگر زندانی سیاسی یا به قول آقایان، امنیتی نداشته باشیم. امروز هم رفتم جلوی ریاست جمهوری ببینم آقای رئیس جمهور چه می کند یا وزیر اطلاعات که گفته بود اطلاعیه می دهد چرا چند روز است سکوت کرده.
او می افزاید: حالا ما را نشان دادند ما عامل و بانی کتک خوردن بچه ها بودیم یا عامل و بانی مادرانی که بچه هایشان را می خواستند ببینند؟ تصویر عاملان فاجعه را نشان دهند.
اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب و فعال حقوق بشر سپس توضیح می دهد:من به عنوان یک فرد طرفدار حقوق بشر وظیفه خودم می دانم بروم از مظلومین دفاع بکنم، از کسانی که از طرف حاکمیت به آنها ظلم می شود چون بر خودم و خانواده ام ۳۵ سال است جفا می شود. رفته بودم ببینم وضعیت چگونه است، حرف هایی که زده می شود درست است یا نیست؟ و با یک دنیا اندوه و ناراحتی برگشتم. به عنوان وظیفه شرعی، انسانی و حقوق بشری رفتم. من خودم زندانی همان بند ۳۵۰ هستم و الان که بیرون هستم مرخصی استعلاجی ام. چون وضعیت بخصوص قلب من اینقدر بد شد که مجبور شدند مرا به عنوان مرخصی استعلاجی بفرستند بیرون. پس من هنوز زندانی هستم و در مرخصی استعلاجی هستم. رفتم ببینم بر سر کسانی که در محلی که من زندانی بودم چه آمده. بر سر دوستانم چه آمده. از سوی دیگر اصولا رفتن و شرکت کردن در جمع معترضین که من بارها با رفتن به زندان درد و اندوه آنها و خانواده های شان را ۳۵ سال است حس می کنم. اگر نمی رفتم باید سئوال می شد که چرا نیامدی ببینی بر سر عزیزان تان چه آمده. اما تهمت هایی که حاکمیت می زند مثل همه حرف هایی است که تا به حال زده مثل تکذیب همین واقعیت. وقتی وزیر دادگستری که سابقه اش برای همه روشن است که چه جنایت های بزرگی در دهه ۶۰ کرده می آید تکذیب می کند یا آقای اسماعیلی.

دستور ویژه رئیس جمهور
دیروز اما خانواده های زندانیان سیاسی که پیش از این از قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی خواستار پی گیری وضعیت زندانیان بند ۳۵۰ اوین و معرفی مسببین فاجعه روز پنج شنبه شده بودند، در مقابل ریاست جمهوری تجمع کردند. عاطفه خلفی، همسر حسن اسدی زیدآبادی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین در مصاحبه با "روز" توضیح می دهد: ما همانطور که خانواده ها به مجلس، قوه قضائیه و دادستانی مراجعه کردند به ریاست جمهوری هم مراجعه کردیم. ما به همه نهادهای قانونی که دست مان می رسد برای پی گیری موضوع مراجعه و اطلاع رسانی می کنیم. و از آنها می خواهیم که پاسخگو باشند. امروز مراجعه کردیم خانواده های زیادی آمده بودند ۵ نفر به عنوان نماینده انتخاب شدند که بروند بالا و با مقام مسئولی صحبت کنند. ما توانستیم با مسئول بازرسی ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری صحبت کنیم. مواردی که مد نظر همه خانواده ها بود به نمایندگی از خانواده ها گفتیم و از آنها خواستیم که جوابگو باشند. قول دادند که در اسرع وقت به اطلاع رئیس جمهور برسانند و اقدامات مقتضی و لازم را انجام دهند.
او می افزاید: زندانیان ما دست شان به جایی بند نیست، اعتصاب غذا کرده اند. امیدواریم که مسئولان پاسخگو باشند قطعا یک سری مسبب و بانی و عامل است که باید معرفی شوند و جلوی اینگونه اقدامات غیرقانونی گرفته شود. این جور وحشت و دلهره ایجادکردن در دل زندانیان، این سطح از خشونت کلامی و بدنی همه جای دنیا محکوم است. باید پاسخ دهند و توقع ما این است که پاسخ دهند.
احمدرضا حائری، برادر سعید حائری هم که به عنوان نماینده خانواده های زندانیان سیاسی با مسئول بازرسی نهاد ریاست جمهوری دیدار کرده در مصاحبه با "روز" می گوید: ما ابتدا جلوی دادستانی رفتیم، خواستیم از طریق از قوه قضائیه پی گیری کنیم و نتیجه ای نگرفتیم.. می دانستیم که هیچ نتیجه ای از آنها نمی گیریم. آقای دولت ابادی را که اصلا نمی بینیم سه سال و نیم است کسی به نام آقای خدابخشی را تعیین کرده اند که به خانواد های زندانیان سیاسی جواب دهند، که ایشان هم جواب درستی نمی دهند. در مرحله بعدی جلوی مجلس رفتیم. در مجلس آقای مطهری، تابش، محجوب همراهی کردند. آقای تابش پیشنهاد داد که برویم کمیسیون امنیت ملی مجلس و زمانی که اسماعیلی و چند نفر دیگر که نمی دانیم چه کسانی بودند، آنجا ادعاهای خود را مطرح می کنند ما هم حرف بزنیم. اما متاسفانه جلسه کمیسیون را به جای علنی، در دقایق آخر غیرعلنی اعلام کردند و نگذاشتند ما در کمیسیون حضور یابیم. آقای دواتگری به نمایندگی از این کمیسیون آمد در اتاق دیگری با ما صحبت و صحبت های ما را یادداشت کرد. در همان جلسه ما اعلام کردیم آقای مطهری را به عنوان نماینده خودمان قبول داریم بروند ۳۵۰ و ۲۴۰ و همه چیز را ببینند و هر چه بگویند ما قبول داریم. متاسفانه نمایندگان به جای اینکه حامی حقوق مردم باشند از سخنگوی کمیسیون یعنی نقوی گرفته تا کوچک زاده و... حرف های ما را به نفع خودشان جعل کرده بودند. و واقعا برای کوچک زاده و دروغ های بی شرمانه اش متاسف هستیم.
آقای حائری می افزاید: با توجه به مصاحبه کذب آقای پورمحمدی که وزیر این دولت است و اظهارات سخیف و زشتی که کرد در حالیکه مسئولیت دارد مساله را بررسی کند و با توجه به اینکه وزارت اطلاعات مسئول امنیت شهروندان است و از سوی دیگر خود آقای روحانی قسم خورده برای احقاق حقوق شهروندان و خیلی از خانواده های زندانیان سیاسی به ایشان رای دادند. دیروز رفتیم جلوی ریاست جمهوری که خواسته های مان را از ایشان پی گیری کنیم.

درخواست عزل پورمحمدی و اسماعیلی
به گفته اقای حائری، خانواده های زندانیان سیاسی خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب هستند: درخواست های مشخص ما که به مجلس هم ارائه دادیم به آقای مطهری و آقای دواتگری که ظاهرا نماینده کمیسیون امنیت ملی بود هم گفتیم و دیروز هم به ریاست جمهوری دادیم و همه خانواده ها هم امضا کرده اند اول تشکیل کمیته حقیقت یاب متشکل از نمایندگان صادق و درستکار سه قوه است. امام صادق می گوید مومن هر گناهی بکند مومن می ماند اما مومن نمی تواند کذاب باشد. ما آقایانی را که خودشان بخشی در سرکوب و فاجعه خونین پنج شنبه سیاه اوین حضور داشتند، از ایمان خارج می دانیم وقتی به این راحتی دروغ می گویند. خواسته دوم ما این است که کسانی که در انفرادی و در اعتصاب غذا به سر می برند به بند عمومی منتقل کنند. ما خبر نداریم از بچه ها و نگران جان شان هستیم. فجایعی قبلا در اوین به خاطر اعتصاب غذا اتفاق افتاده و همین نگرانی ما را تشدید کرده است. تضمین امنیت زندانیان و اعمال حقوق قانونی آنها خواسته دیگر ما است.
او می افزاید: دیروز خانواده ها شعار می دادند "اوین شده فلسطین، دولت چرا نشستی". امروز دقیقا ۵ روز است دولت سکوت کرده و عکس العملی غیر از اظهارات کذب وزیر دادگستری از سوی دولت ندیدیم رفتیم تا به آقای روحانی بگوییم به عنوان رئیس جمهور قسم یاد کرده از حقوق شهروندان دفاع کند. ما نامه نوشتیم و امضا کردیم که عزیزان مان را در چه وضعیتی دیدیم و ابوغریب اوین را تشریح کردیم. ما از روحانی اخراج پورمحمدی را خواستاریم که به جای پی گیری درست، مصاحبه های کذب انجام داد. بی کفایتی ایشان برای ما اثبات شده. درخواست داریم وزیری باکفایت انتخاب کنند که چنین مواردی اتفاق نیفتد.
آقای حائری خبر می دهد که روز گذشته حسن روحانی در دستوری ویژه برای وزارت اطلاعات تا پایان هفته مهلت تعیین کرده که مساله را بررسی کند. او می گوید: ما میخواستیم مقامات بالاتر از نهاوندیان تا مجید انصاری دیدار کنیم یا فریدون روحانی و.. اما نشد. برخوردها خوب بود و با آقای مهدوی، مسئول بازرسی ریاست جمهوری به همراه ۴ نفر دیگر به عنوان نماینده خانواده های زندانیان بند ۳۵۰ دیدار کردیم، مسائل را بیان کردیم. جمله ای که ایشان به کار برد این بود که اصلی ترین مسئله در مورد این موضوع مسئله زمان است و تعجیل و به سرعت باید این مساله رسیدگی شود. قول دادند به ما که همین امروز روحانی نامه راملاحظه کند. دقایقی پیش هم خبردار شدیم که آقای روحانی دستور ویژه ای دادند و مهلت تعیین کرده اند که تا پایان هفته این مساله را وزارت اطلاعات پی گیری و حل کند.حالا من نمیدانم به چه شکلی تا پایان هفته این مسئله حل شدنی است و اصلا چطور حل می شود.
او همچنین از ارائه شکایتی رسمی به قوه قضائیه از سوی خانواده های زندانیان بند ۳۵۰ خبر می دهد و می گوید: نامه و شکایتی به قوه قضائیه ارائه دادیم از طرف همه خانواده ها برای عزل و اخراج اسماعیلی که اکاذیب را با لبخندی بیشرمانه اعلام می کند و دل خانواده ها را خون می کند و همچنین از مسئولان زندان اوین که مسئول بودند در این ماجرا. اسماعیلی به نماینده ها گفته ماده ۸۶ آئین نامه زندان ها را اجرا کردیم. متاسفانه آقایان نماینده که قانون نویس هستند نپرسیدند از اسماعیلی که مواد دیگر این ائین نامه که حق دسترسی به تلفن است وحق استفاده از آزادی مشروط، حق استفاده از مرخصی و حق استفاده از مرخصی درمانی و خیلی مواد دیگر را چرا زیر پا می گذارید؟ بسیاری از بچه ها نیاز به درمان در بیرون از زندان قبل از این جریان داشتند حالا دیگر وضعیت شان فاجعه است. ۵ سال است هر ماهه بازرسی می شدند اتفاقی نمی افتاده و حالا چطور؟ بچه ها می گویند اصلا افراد عادی زندان نیامدند. افرادی با صورت های پوشیده و نیروهایی که دوستان می گویند از رجایی شهر آورده بودند برای اجرای این سناریوی وحشتناک.

اعتصاب غذای خانواده ها و تحصن مقابل دفتر اسماعیلی
برادر سعید حائری شایعه تجمع امروز خانواده ها در مقابل دفتر سازمان ملل را تکذیب می کند و میگوید: امروز جلوی سازمان ملل تجمعی نداریم منتظر پی گیری ها و اقداماتی هستیم که در سه قوه انجام دادیم. اگر به نتیجه ای نرسیم و خواسته های ما محقق نشود روز شنبه تحصن می کنیم در برابر سازمان زندان ها و دفتر اسماعیلی. خدمت آقای اسماعیلی می رسیم تا اکاذیبی را که می گوید اگر جسارت اش را دارد بیاید روبروی ما بگوید و اگر راست می گوید همراه با خانواده های زندانیان برود اوین.
او سپس از اعتصاب غذای خانواده های زندانیان سیاسی خبر می دهد و می گوید: در همراهی با عزیزان مان در زندان، چه آنها که انفرادی هستند چه آنها که در ۳۵۰ هستند اعلام اعتصاب غذا می کنیم. بعد از جلسه با نهاد ریاست جمهوری اعلام کردیم این را. ما از شنبه در واقع به نوعی در اعتصاب غذا بودیم حالا به شکل رسمی در اعتصاب غذا هستیم.
روز دوشنبه ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین هم در بیانیه ای اعلام کرده بودند که در اعتراض به برخوردهای غیرقانونی و تضییع حقوق زندانیان و نیز اعتراض به عدم رسیدگی به این تخلفات فاحش و بی سابقه و ارائه اخبار کذب در جهت قلب واقعیت ها از بعد از ظهر روز دوشنبه، اول اردیبهشت ۹۳ دست به اعتصاب غذا می زنند. روز گذشته وب سایت کلمه خبر داده که ۲۱ زندانی سیاسی دیگر بند ۳۵۰ به این اعتصاب غذا پیوسته اند. پیش از این هم زندانیان منتقل شده به سلول های انفرادی بند ۲۴۰ که هنوز ۱۴ نفر از آنها در انفرادی هستند، اعلام کرده بودند که تا زمان بازگشت به بند ۳۵۰ در اعتصاب غذا خواهند بود.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید