روزهای پراضطراب زانیار و لقمان مرادی

http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/-d1ea395bd2.html
 
برگرفته از سایت روزآنلاین
 
چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲
نگرانی ها در مورد اعدام بالا گرفته است
با اعدام ناگهانی حبیب الله گلپری پور و رضا اسماعیلی، نگرانی درباره اعدام قریب الوقوع دیگر زندانیان سیاسی کرد بالا گرفته است. پدر زانیار مرادی میگوید که با پی گیری های اخیر امام جمعه شهر مریوان در سنندج و تهران، فرزند او و برادر زاده اش، لقمان مرادی در خطر اعدام و اجرای حکم قرار گرفته اند. هرچند امام جمعه مریوان در تماس "روز" میگوید که به تهران سفر نکرده و سفرش به سنندج هم ربطی به پرونده زانیار و لقمان مرادی نداشته، اما پدر زانیار مرادی به "روز" میگوید اطلاعات دقیق دارد که سفر حجت الاسلام شیرزادی در جهت تسریع اجرای حکم اعدام این دو زندانی سیاسی بوده است.
رضا اسماعیلی و حبیب الله گلپری پور، روز شنبه در بی خبری کامل خانواده ها و وکلایشان در زندان های ارومیه و سلماس اعدام شدند. آنها متهم به محاربه و عضویت در پژاک بودند.
زانیار و لقمان مرادی هم متهم به جاسوسی برای دولت بریتانیا، همکاری با کومله و دست داشتن در قتل پسر امام جمعه مریوان هستند.
پس از اعدام های ناگهانی روز شنبه، برخی گزارش ها حکایت از سفر امام جمعه مریوان به تهران برای تسریع اعدام این دو زندانی سیاسی داشت.براساس خبر وب سایت کمپین بین المللی حقوق بشر اوکه شاکی پرونده زانیار و لقمان مرادی است، در دیدار با مقامات قضایی خواستار اجرای هر چه سریعتر حکم اعدام شده است.
حاج ملا مصطفی شیرزادی، امام جمعه مریوان اما به "روز" میگوید سفری به تهران نداشته و در سفر به سنندج هم پی گیر کارهای خود بوده و سفرش ربطی به پرونده زانیار ولقمان مرادی ندارد.
عثمان مرادی، پدر لقمان مرادی هم که روز دوشنبه به دیدار امام جمعه مریوان رفته بود همین پاسخ را از او شنیده است.
به اعدام هیوا تاب اشاره میکنم که گفته می شود ترور فرزند حجت الاسلام شیرزادی هم توسط او صورت گرفته و از امام جمعه مریوان سئوال میکنم:شما همچنان شاکی لقمان و زانیار مرادی هستید؟ او حاضر به سخن گفتن در این زمینه نیست اما اقبال مرادی، پدر زانیار مرادی به "روز" میگوید: پدر لقمان روز دوشنبه به دیدن امام جمعه مریوان رفته تا بلکه او تجدیدنظری در تصمیم و شکایت خود بکند اما با بی حرمتی و توهین با او برخورد کرده اند و مساله از نظر آنها تمام است.
آقای مرادی می افزاید: ما خیلی نگران ایم. با اعدام آن دو جوان فکر میکنیم اعدام جوانان دیگر هم در دست اجرا است. گذشته از این امام جمعه مریوان در سفر به تهران و سنندج زمینه را برای اعدام قریب الوقوع زانیار و لقمان فراهم کرده و دروغ میگوید که سفرش ربطی به بچه های ما نداشته. او خودش در تشکیل این سناریوی ساختگی وزارت اطلاعات دست داشته و از یک طرف به مردم میگوید واقعیت ندارد و شاکی بچه های ما نیست اما از طرف دیگر پی گیر اعدام بچه های ماست.
پدر زانیار مرادی با اشاره به اعدام هیوا تاب میگوید: هیوا تاب عامل خود رژیم بود که آن همه جنایت انجام داد. سایت تدبیر هم که سایت امنیتی و مال سپاه است به جنایت های او اشاره کرده. خود امام جمعه مریوان هم نقش اساسی در دستگیری هیوا تاب داشته اما محاکمه و حتی اعدام او علنی نبود. اصلا نگذاشتند مردم در جریان قرار بگیرند که چه جنایت هایی کرده. ما میدانیم که او در ترور فرزند امام جمعه هم نقش داشته و اگر محاکمه علنی میکردند مشخص می شد که چه جنایت هایی کرده و چه سناریو سازی برای بچه های ما انجام شده. حالا هم اگر امام جمعه مریوان شهامت داشته باشد و واقعیت را بگوید مشکل بچه های ما حل می شود.
هیوا تاب فرمانده سابق سپاه کردستان و از نظامیان بلند مرتبه این منطقه بود که خبرگزاری تدبیر هم در گزارشی از احتمال دست داشتن او در قتل فرزند امام جمعه مریوان خبر داد. او و سه تن از اعضای باندش در هفته اخیر اعدام شدند. خبرگزاری تدبیر نوشته است که طی ده سال اخیر صدها خانواده کُرد به نهادهای قضایی، انتظامی و امنیتی درباره مفقود شدن عزیزان شان گزارش می دادند اما پیگیری ها از جایی دچار پیچ و خم هایی می شد و نتیجه ای حاصل نمی شد.
این خبرگزاری نوشته که بعد از سفر رهبر جمهوری اسلامی به کردستان "و با هوشیاری نهادهای امنیتی و اطلاعاتی باندی مخوف کشف شد. این باند طی سالها با استفاده از موقعیت ویژه خود مبادرت به انواع فعالیت های غیرقانونی در کردستان و به ویژه شهرستان مریوان مبادرت می کرد. سر دسته این باند از اعضای یک نهاد مهم نظامی بود که با سواستفاده از موقعیت اش سال ها تحت لوای مبارزه با گروهک تروریستی پژاک در منطقه فعال مایشا بود. او ظاهرا به طمع برخورداری از پاداشی که بابت تحویل اجساد اعضای گروهک تروریستی پژاک نصیب وی و همدستانش می شود، سوگند وفاداری اش به نظام و انقلاب را از یاد برد و به لباس مقدس سربازی خیانت کرد".
از پدر زانیار مرادی سئوال میکنم: آیا وکلا یا خانواده های شما با توجه به مساله هیوا تاب، تقاضای بررسی مجدد پرونده های زانیار و لقمان مرادی را داده اند؟ او میگوید: متاسفانه به تقاضاهای ما هیچ توجهی نمیکنند. سناریویی ساخته اند که شجاعت امام جمعه مریوان می تواند این سناریو را پایان بخشد. او در جاهای مختلف گفته که قاتل پسرش را می شناسد و این دو جوان، یعنی بچه های ما قاتل پسرش نیستند. اما به صورت رسمی حاضر نیست در این زمینه شهادتی دهد و حرفی بزند.
عثمان مرادی، پدر لقمان مرادی هم پیش از این به "روز" گفته بود که "ما بارها از طریق افراد و منابع مختلف شنیده ایم که امام جمعه مریوان گفته است شاکی بچه های ما نیست و میداند که قاتل فرزندش بچه های ما نیستند. خود من هم با چندین نفر، چندین بار به دیدار ایشان رفتم گفتم بچه من بی گناه است. او حتی روزی که آن جنایت اتفاق افتاد در مریوان نبود گفتم که اگر میخواهید قاتل فرزندتان را مجازات کنید دارید اشتباه میکنید چون بچه من قاتل فرزند شما نیست. امام جمعه مریوان پرسید پس چرا بچه های شما قتل را قبول کرده اند؟ گفتم زیر شکنجه مجبور شده اند قبول کنند. ۹ ماه تمام هیچ کسی از آنها خبری داشت و آنها زیر شکنجه ناچار شده اند به دروغ اعتراف کنند. در پاسخ به من فقط گفت انشالله همه چیز درست می شود".
اقبال مرادی، پدر زانیار مرادی اکنون می میگوید: "ابتدا زانیار و لقمان را به جاسوسی برای دولت بریتانیا متهم کردند. ۹ ماه بعد از بازداشت آنها را به عضویت در یکی از احزاب کرد متهم کردند و یکسال وخورده ای بعد اتهام قتل فرزندامام جمعه مریوان را به آنها زدند. آنها میخواهند دو بچه ما را قربانی سناریویی کنند که خود ساخته اند در حالیکه همه میدانند این ترور کار هیوا تاب و تیم او بود".
پیش از این حسن پایدار، وکیل زانیار و لقمان مرادی در مصاحبه با "روز" در این مورد چنین توضیح داده بود: "از روزی که پرونده در دیوان عالی کشور تایید و به اجرای احکام فرستاده شد من هیچ خبری ندارم. فقط میدانم که پرونده در شعبه اجرای احکام است و زمان اجرای حکم هم مشخص نیست یعنی ممکن است فردا اعدام کنند و ممکن است یک ماه دیگر حکم اجرا شود." او افزوده بود: "وقتی حکم بدوی شعبه ۱۵ انقلاب ابلاغ شد ما به حکم اعتراض کردیم پس از آن تا همین الان هیچ حکمی به ما ابلاغ نشده. هیچ حکمی را ندیده ایم، براساس کدام حکم می توانم درخواست اعاده دادرسی یا اعمال ماده ۱۸ بکنم؟ باید براساس محتویات حکم چنین درخواست هایی صورت گیرد اما متاسفانه حکمی به من ابلاغ نشده و من حکم را ندیده ام."
 آقای پایدارالبته در پاسخ به این سئوال که در صورت رضایت یا پس گرفتن شکایت از سوی امام جمعه مریوان، آیا حکم اعدام زانیار و لقمان متوقف می شود؟ گفته بود: "در این پرونده جنبه خصوصی به اندازه جنبه عمومی آن قوی نیست. در پرونده های قصاص این اولیای دم هستند که حکم را اجرا میکنند یا رضایت میدهند و حکم متوقف می شود اما در این پرونده، زانیار و لقمان متهم به محاربه و اقدام علیه امنیت ملی شده و برهمین اساس حکم اعدام برای آنها صادر شده است. براساس قوانین حکم اعدام با حکم قصاص تفاوت دارد و گذشت یا عدم گذشت شاکی خصوصی تاثیری در حکم نمی گذارد البته ممکن است گذشت شاکی بتواند راهی برای تخفیف در حکم یا اتخاذ تصمیم مجدد از سوی قاضی باز کند. اما در اجرا یا عدم اجرای حکم توفیری ندارد".
حالا و پس از بیش از ۴ سال زندان زانیار و لقمان در چه وضعیتی به سر می برند؟ پدر زانیار مرادی میگوید: "متاسفانه خانواده لقمان مرادی به شدت تحت فشار هستندو پس از هر گونه اطلاع رسانی از اطلاعات آنها را به شدت اذیت میکنند. برای همین از وضعیت لقمان نمی توانند زیاد صحبتی بکنند. لقمان هم مثل زانیار به شدت شکنجه شده بود و هر دو وضعیت جسمی خوبی ندارند. در زندان رجایی شهر هستند و ما الان که بیش از ۴ سال و نیم میگذرد هیچ ملاقاتی با آنها نداشته ایم. چون در عراق زندگی میکنیم و عملا رفتن ما به ایران باعث بازداشت خود ما می شود. اوایل بازداشت زانیار و لقمان، پدر و مادر من با آنها یکبار ملاقات کرده بودند. یکبار هم که زانیار را برای جراحی می بردند خواهر و داماد ما توانسته بودند او را ببینند. این تمام ملاقاتی بوده که زانیار در این ۴ سال و نیمه داشته. آنها ممنوع الملاقات و ممنوع التلفن هستند و این در حالی است که وضعیت جسمانی شان هم خوب نیست. مثلا زانیار براثر شکنجه های این دوران، سه مهره ستون فقراتش به شدت آسیب دیده و زانویش هم وضعیت خوبی ندارد."
او می افزاید:" ما امیدواریم با روشن شدن جنایات هیوا تاب، این سناریو را تمام و بچه های ما را آزاد کنند. آنها حتی اجازه دفاع به بچه های ما ندادند، بعداز ماهها شکنجه، آنها را به دادگاه بردند. محاکمه زانیار و لقمان فقط ۱۵ دقیقه طول کشید. آقای پایدار، وکیل آنها که خواسته دفاع کند صلواتی، قاضی شعبه ۱۵ پرخاش کرده که اینها محارب و ضد خدا هستند و نباید از اینها دفاع کنی. اینها باید اعدام شوند. این حرف را زمانی زده که هنوز بحث محاکمه بود و حکمی صادر نشده بود. همه اینها نشان میدهد چه سناریویی در جریان است".
زانیار و لقمان مرادی، مجید بختیاری و هژیر ابراهیمی، به اتهام دست داشتن در ترور سعدی، پسر امام جمعه شهر مریوان، در تیرماه سال ۱۳۸۸ بازداشت شدند. آنها همچنین به "جاسوسی برای دولت انگلستان" متهم شده بودند.
پرس تی وی، شبکه برون مرزی جمهوری اسلامی روز پنجشنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۸۸، به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از بازداشت "چهار تروریست" مرتبط با دولت بریتانیا در شهر مریوان خبر داد. براساس این گزارش دستگیرشدگان طی دو سال گذشته، مرتکب پنج ترور شده بودند. آن‌ها همچنین مدعی شده بودند که از مجید بختیاری، هژیر ابراهیمی، لقمان مرادی و زانیار مرادی، اسلحه، اسناد و مدارکی به دست آمده که نشانگر رابطه آن‌ها با اعضای کومله در کردستان است.
حزب کومله کردستان در بیانیه‌ای هر گونه وابستگی این افراد را به خود تکذیب کرده است.
به دنبال انتشار این خبر، ویدیویی حاوی اعترافات بازداشت شدگان این پرونده از شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی پخش شد. در آن ویدیو چند فرد از جمله زانیار و لقمان مرادی به عنوان متهم، در منزل ماموستا مصطفی شیرازی در حال اقرار به قتل فرزند امام جمعه نشان داده می‌شدند.
اما خانواده لقمان و زانیار مرادی اعلام کردند که این اعترافات ساختگی بوده و فرزندان آنها تحت فشار ناچار به اقرار شده اند.
چندی بعد زانیار و لقمان مرادی خود در نامه‌ای سرگشاده از درون زندان خطاب به مردم اعلام کردند که اعترافات آنان زیر شکنجه بوده و از سوی بازجویان تهدید به "تجاوز جنسی" شده‌اند.
اکنون پس از گذشت ۴ سال و نیم از بازداشت زانیار و لقمان مرادی و در حالیکه این دو زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر به سر می برند، نگرانی ها از اجرای حکم اعدام آنها افزایش یافته. سازمان عفو بین الملل در این زمینه با انتشار بیانیه‌ای نسبت به احتمال اعدام قریب الوقوع این دو زندانی سیاسی کرد در ایران هشدار داده است.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید