بیانیه جمعی از زندانیان اعتصابی در هفدهمین سه‌شنبه‌های نه به اعدام: «برای عامل قتل‌عام ۶۷ عزاداری کردند»

 زمانه - ۱ خرداد ۱۴۰۳

جمعی از زندانیان زندان‌های اوین، قزلحصار، خرم‌آباد، مرکزی کرج، خوی و نقده در بیانیه‌ای اعلام کردند جمهوری اسلامی طناب اعدام را بر گردن محکومان به اعدام و خانواده‌هایشان نگه‌داشته است و تنها راه لغو خشونت و اعدام پایان‌دادن به حکومت استبداد مذهبی حاکم است.

در بیانیه زندانیان اعتصابی که روز سه‌شنبه یکم خرداد / ۲۱ مه منتشرشده آمده است:

ما زندانیان اعتصابی سه‌شنبه‌های نه به‌اعدام در زندان‌های اوین (بندزنان، ۴ و ۶ و۸)، قزلحصار، خرم‌آباد، مرکزی کرج، خوی و نقده، خواهان لغو خشونت و اعدام هستیم و تنها راه را پایان دادن به حکومت استبداد مذهبی حاکم می‌دانیم.

نویسندگان بیانیه با اشاره به کشته‌شدن ابراهیم رئيسی، رئيس جمهوری اسلامی و عضو هیئت مرگ بر نقش او در سرکوب مخالفان با مجازات اعدام تأکید کرده و نوشته‌اند:

۳۰ اردیبهشت از ساعت سه بعد از ظهر تا ساعت هشت صبحِ روز بعد که لاشه‌ی هلی‌کوپتر را پیدا کردند، ۱۸ساعت در تلویزیون برای عامل قتل‌عام سال ۶۷ به عزاداری پرداختند. در عین حال محکومان به اعدام و خانواده‌های آن‌ها را روزها و هفته‌ها با طناب اعدام بر گردن‌شان ـ و عملاً هم برگردن خانواده‌های‌شان ـ نگه می‌دارند تا جنایت‌شان را تکمیل کرده باشند. طی همین ماه حداقل با ۱۲۲ محکوم جرایم عادی و خانواده‌های آنها چنین کردند.

این بیانیه همچنین به اعدام خسرو بشارت، زندانی سیاسی‌عقیدتی و فشار بر زندانیانی که به «سه‌شنبه‌های نه‌ به ‌اعدام» پیوسته‌اند نیز اشاره کرده و می‌گوید هر روز به صف اعدامی‌های دیگر افزوده می‌شود. امضاکنندگان بیانیه گفته‌اند:

زندانی سیاسی خسرو بشارت را هم در سحرگاه چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت اعدام کردند که ۱۴ روز خود و خانواده‌اش را در انتظار مرگ او نگه داشتند و بدین هم بسنده نکردند و زندانیان قزلحصار را که در سه‌شنبه‌‌های نه به اعدام به این اعدام‌های جنایتکارانه معترضند تحت فشار قرار داده و آن‌طور که ما در زندان اوین مطلع شدیم احمدرضا حائری را به همین دلیل به سلول انفرادی انتقال داده‌اند.

خسرو بشارت، زندانی عقیدتی کُرد پس از ۱۵ سال حبس بامداد روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، در زندان قزلحصار کرج اعدام شد. خسرو بشارت از ۱۲ اردیبهشت همزمان با اعدام انور خضری پسرعمه و یکی از هم‌پروندەای‌هایش، به سلول انفرادی زندان قزلحصار منتقل شده بود. در چند ماه گذشته حکم اعدام پنج نفر دیگر از هم‌پرونده‌ای‌های خسرو بشارت به نام‌های قاسم آبسته، ایوب کریمی، داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی و انور خضری به اجرا درآمده است.

روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، خانواده خسرو بشارت که از مهاباد برای انجام آخرین ملاقات به زندان قزلحصار کرج فراخوانده شده بودند، حدود ۲۰ دقیقه و به صورت حضوری آخرین ملاقات خود را با او انجام دادند.

خسرو بشارت در رنج‌نامه‌ای که در سال ۱۳۹۸ منتشر کرد از نگهداری یک ماهه و شکنجه‌های خود در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه خبر داده بود.

«هر روز بر صف اعدامی‌ها افزوده می‌شود»

بیانیه زندانیان معترض به اعدام بر افزایش احکام اعدام و بلندتر شدن صف اعدامی‌ها تأکید کرده و می‌نویسد:

هر روز هم شاهد صف اعدامی‌های دیگر از جمله کامران شیخه، محمود مهرابی، مجاهد کورکور، عباس دریس و حبیب دریس هستیم. در تازه‌ترین احکام صادره شاهد صدور اتهام بغی به وحید بنی عامریان هستیم که این زندانی سیاسی اکنون به مدت پنج ماه است که در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات زیر فشار و شکنجه قرار دارد.

کامران شیخه، زندانی سیاسی‌عقیدتی ۳۹ ساله کُرد اهل مهاباد محبوس در زندان قزلحصار کرج در معرض خطر اعدام قرار دارد و هر لحظه ممکن است حکم اعدام او را اجرا کنند.

محمود مهرابی دیگر زندانی‌ سیاسی‌عقیدتی است که از سوی دادگاه انقلاب اصفهان با اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده است.

مجاهد کورکور (عباس کورکوری)، زندانی سیاسی کُرد هم که در جریان اعتراضات سال ۱۴۰۱ در ایذه بازداشت شد، به اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان مردم»، «ارعاب و افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جنایت جنگی»، «اخلال در نظم عمومی» و «ایراد خسارت عمده به تمامیت جسمانی منتج به جان‌باختن هفت نفر از جمله کیان پیرفلک (کودکی که در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته کشته شد)»، «ایراد خسارت عمده به اموال عمومی و خصوصی»، «تشکیل گروه باغی و عضویت در آن از طریق قیام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی» به اعدام محکوم شده است.

عباس دریس، ۵۱ ساله و پدر سه فرزند، و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در شهرک چمران (جراحی) ماهشهر و از شاهدان کشتار نیزار است که به اتهام «محاربه، اخلال در نظم عمومی و مشارکت در قتل یک مأمور یگان ویژه» بازداشت و پس از محاکمه‌ای بدون حق داشتن وکیل به اعدام محکوم شده است. عباس دریس در دادگاه گفته بود که تحت فشار و شکنجه در سلول‌های انفرادی به اعتراف دروغین علیه خود وادار شده است.

حبیب دریس، زندانی محکوم به اعدام هم به سلول انفرادی زندان شیبان اهواز منتقل شده است. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمعه ۷ اردیبهشت ضمن اعلام این خبر به‌نقل از یک منبع آگاه نوشت، انتقال حبیب دریس به سلول انفرادی بدون ارائه دلیل مشخصی صورت گرفته و با توجه به محکومیت او به اعدام، موجب افزایش نگرانی خانواده و نزدیکان او شده است. نیروهای امنیتی حبیب دریس، علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی، شش متهم امنیتی را بهمن‌ماه ۱۳۹۷ در خوزستان بازداشت کردند. در اسفند ۱۴۰۱، علی مجدم و محمدرضا مقدم به اتهام سرکردگی و عضویت در «شاخه نظامی گروه حرکه النضال العربی داخل ایران»، به اتهام مقابله مسلحانه با اساس نظام جمهوری اسلامی ایران و معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی به اتهام عضویت در گروه مذکور، برای مقابله مسلحانه با اساس نظام جمهوری اسلامی ایران با حکم دادگاه انقلاب شهرستان اهواز به اعدام محکوم شدند. این زندانیان به حکم صادرشده اعتراض کرده‌اند و همچنان در انتظار حکم دیوان عالی کشور هستند.

کارزار «سه‌شنبه‌های اعتصابی نه به اعدام » از سوی زندانیان در ایران از سه‌شنبه نهم بهمن ۱۴۰۲ آغاز و سه‌شنبه یکم خرداد ۱۴۰۳ وارد هفدهمین هفته خود شد. سه‌شنبه هر هفته شمار زیادی از زندانیان زندان‌های مختلف ایران به این کارزار اعتصابی می‌پیوندند. 

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید