در آخرین روزهای محاکمه حمید نوری بار دیگر از ۲۸ آپریل تا ۳ می در دادگاه استکهلم گردهم می‌آییم- دادخواهان خاوران

 محاکمه حمید نوری (عباسی) به اتهام مشارکت در قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ (۱۹۸۸)، از دهم اگوست ۲۰۲۱ در دادگاه استکهلم آغاز شد و در سوم می ۲۰۲۲ پایان می‌یابد. در روند این دادگاه حمید نوری با وقاحت و بی‌شرمی، کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ را انکار کرده تا خوش خدمتی و وفاداری خود به شرکای جنایتکارش در جمهوری اسلامی ایران را نشان دهد، با این خیال که تبرئه خواهد شد و بعد از بازگشت به ایران مانند دیگر مسئولان حکومت که شریک در جنایت‌های دولتی هستند، ترفیع مقام خواهد گرفت. غافل از آنکه حقیقت هیچ‌‌گاه پشت ابر پنهان نمی‌ماند و شاکیان و شاهدان بسیاری با حضور فعال خود در حدود ۹۰ جلسه دادگاه از بسیاری جنایت‌های مخفیانه حکومت در زندان‌های گوهردشت و اوین در تابستان ۱۳۶۷ و دهه‌ی شصت پرده برداشته‌‌اند. بر همین اساس تصور ما بر این است که مشارکت حمید نوری در این جنایت سیستماتیک که در دنیا به‌عنوان جنایت علیه بشریت شناخته می‌شود، برای اعضای هیات دادگاه نیز روشن شده است و محکوم خواهد شد.

ما و بسیاری از خانواده‌های خاوران و دیگر دادخواهان انتظار داشتیم که حمید نوری حداقل در این دادگاه، دهان بگشاید و درباره‌ی حقیقت چرایی و چگونگی قتل عام وحشیانه زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ در زندان‌های گوهردشت، اوین و سایر زندان‌های ایران بگوید. زندانیانی که پیش از آن به حکم‌های ناعادلانه محکوم شده و مشغول گذراندن دوران حبس و منتظر آزادی خود بودند. برخی نیز دوران حبس‌شان پایان یافته بود و بایستی آزاد می‌شدند. از طرف دیگر ما خانواده‌ها نیز این شرایط سخت و دوری از عزیزان‌مان را با رنج و مقاومت بسیار، ولی با آرزوی آزادی‌شان تاب می‌آوردیم که به یک‌باره از اواخر تیرماه ۱۳۶۷ ملاقات‌ها را ممنوع و تلویزیون‌ها، روزنامه‌ها و تمامی ارتباط‌های زندانیان سیاسی با دنیای بیرون و ارتباط ما با عزیزان‌مان را قطع کردند. ما خانواده‌ها بی‌خبر از همه جا، به شدت نگران بودیم که در زندان‌ها چه می‌گذرد. 

به هر کجا که توانستیم به شکل جمعی و فردی رفتیم و اعتراض کردیم، ولی هیچ کدام از مسئولان پاسخی به ما ندادند یا حقیقت را پنهان کردند. در حالی که همان زمان، سران نظام در پشت پرده در تدارک قتل عام عزیزان ما بودند و روح الله خمینی حکم حکومتی یا فَتوا برای اعدام گروهی زندانیان سیاسی بر سر موضع را صادر و هیات مرگ را تعیین کرده بود. هیات مرگ نیز از ۸ مرداد ۱۳۶۷ در تهران و شهرستان‌ها عازم زندان‌ها شدند و بدون هیچ توضیحی زندانیان سیاسی مقاوم را با چند پرسش و تفتیش عقاید قرون وسطایی به وحشیانه‌ترین شکل ممکن به بالای چوبه‌های دار فرستادند.

مسئولان مختلف ارشد نظام با همدستی مسئولان قوه قضائیه و زندان‌ها، در کمتر از ۵ هفته تا اواسط شهریور ۱۳۶۷، نزدیک به ۵ هزار زندانی سیاسی مجاهد و چپ، هر کدام که بر عقاید و آرمان‌های خود شجاعانه ایستادند را در زندان‌های سراسر ایران وحشیانه و بدون اطلاع ما خانواده‌ها و جامعه، مخفیانه حلق آویز کردند. سپس برای پاک کردن آثار جنایت‌شان، پیکر عزیزان ما را شبانه در کامیون‌های یخچال دار بر روی هم انداختند و در گورهای جمعی خاوران، بهشت زهرا و دیگر گورهای بی‌نام و نشان در تهران و شهرستان‌ها سر به نیست و پنهان کردند. ما امید داشتیم که حمید نوری درباره‌ی سرنوشت عزیزان ما نیز بگوید، ولی تا کنون همچون شرکای جنایتکارش در قدرت، بی‌شرمانه دروغ می‌گوید و حقیقت را انکار و تحریف می‌کند.

ما «دادخواهان خاوران»، از قاضی محترم و هیات منصفه دادگاه استکهلم می‌خواهیم که حمید نوری را به اشد مجازات یعنی حبس ابد محکوم کنند تا درس عبرتی برای او و سایر جنایتکاران ایران و جهان شود، تا همه‌ی قدرتمندان و دیکتاتورها بدانند که هیچ جنایتی بدون پاسخ‌گویی و مجازات نخواهد ماند و به این وسیله بتوانیم قدم‌های محکم‌تری برای دادخواهی و پایان دادن به مصونیت از مجازات و جلوگیری از تکرار جنایت در ایران برداریم و مسیر کشف حقیقت، آزادی و برقراری عدالت را هموار سازیم.

ما «دادخواهان خاوران»، از دهه‌ی شصت به دنبال دادخواهی هستیم و از یک سال پیش پس از تعرض مجدد این جنایتکاران به خاوران، به‌عنوان بخشی از خانواده‌های دادخواه در خارج از کشور، کنار هم جمع شدیم و عهد بستیم که با همدیگر مصرانه و پیگیرانه به دنبال دادخواهی عزیزان‌مان باشیم. تعدادی از اعضای ما از جمله منصوره بهکیش که ۲ برادرش در ۵ شهریور ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت حلق آویز شدند، جزو شاکیان پرونده حمید نوری بوده‌اند که متأسفانه ایشان به دلایلی نامعلوم از روند دادگاه حذف شده است و سه نفر از اعضای ما؛ لاله بازرگان، صدیقه حاجی محسن و عصمت طالبی کلخوران به عنوان شاکی حمید نوری در این دادگاه شهادت داده‌اند. با وجود این، همگی ما پیگیرانه روند دادگاه را تا به حال دنبال کرده‌ایم و بار دیگر در آخرین روزهای محاکمه حمید نوری از ۲۸ آپریل تا ۳ می ۲۰۲۲ در دادگاه استکهلم فعالانه حضور خواهیم یافت.

‎ما خانواده‌های دادخواه خاوران، از دیگر خانواده‌های دادخواه، از فعالان سیاسی، مدنی و حقوق بشری و از روزنامه نگاران و خبرنگاران متعهد می‌خواهیم و انتظار داریم که با شرکت فعالانه خود در روزهای پایانی دادگاه، ما را همراهی کرده و صدای جنبش دادخواهی در ایران را بلند و بلندتر کنند. امید که با یاری تمامی انسان‌های آزادی‌خواه بتوانیم به سهم خود صدای حق طلبانه مادران و خانواده‌های خاوران و دیگر دادخواهان ایران که طی ۴ دهه‌ی گذشته پیگیرانه، مقاوم و پایدار در برابر این حکومت سرکوبگر و جنایتکار ایستاده‌اند تا مسئولان را به پاسخ‌گویی و مسئولیت پذیری بکشانند و حقیقت این جنایت‌ها را روشن کنند، رساتر کنیم. آروزی ما این است که همگی ما دادخواهان فارغ از اختلاف‌های عقیدتی که با همدیگر داریم، بتوانیم متحدانه دادخواهی را به بهترین شکل به سرانجام برسانیم و از تکرار هرگونه تبعیض، بی‌عدالتی و جنایت در ایران جلوگیری کنیم و آزادی، شادی و عدالت اجتماعی را به دست آوریم.

پیروزی از آن ما دادخواهان است.

‎دادخواهان خاوران
‎۳۰ فروردین ۱۴۰۱/ ۱۹ آپریل ۲۰۲۲




Tags: ,

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید