چهاردهه مقاومت و امید؛ گزارش گردهمایی دادخواهان خاوران در برابر دادگاه استکهلم


گزارش گردهم آیی دادخواهان خاوران در مقابل دادگاه استکهلم!

روز  دوشنبه  ۱۹ اکتبر گردهم آیی تعدادی از «دادخواهان خاوران» در مقابل دادگاه حمید نوری در استکهلم که به عنوان یکی از متهمان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ محاکمه می شود،‌ برگزار شد. ما در این گردهم آیی تصاویری از ۴۰ سال مبارزه، مقاومت و امید  مادران و خانواده‌های خاوران برای دادخواهی و هم چنین تصویر بزرگی از تعدادی از جان باختگان را به شکل سمبلیک نمایش دادیم.

در پوستر نمادین خاوران، عکس‌ها نشانی از فراز و نشیب، رنج‌ها و دردها و مقاومت‌های مادران و خانواده‌های خاوران و هم چنین بی رحمی ها و بی‌عدالتی‌های حکومت از قتل عام زندانیان سیاسی در دهه شصت و گلزار خاوران را نشان می داد. گورستانی با گورهایی فردی و جمعی از عزیزان ما که حکومت آن را لعنت آباد نامید و ما خانواده‌ها آن را گلزار خاوران نام نهادیم.

 این پوستر مضمون چهار دهه مقاومت و امید و دادخواهی جمعی است و می‌خواستیم به این وسیله در یک تصویر جنایت های حکومت و مقاومت مادران و خاوران و دیگر خانواده‌های جان باختگان را نشان دهیم. 

اهداف ما از این گردهم آیی ابتدا برای همراهی با سه تن از دادخواهان خاوران؛ صدیقه حاجی محسن (خواهر حسین حاجی محسن)،‌لاله بازرگان (خواهر بیژن بازرگان) بود که در روزهای ۱۸ و ۱۹ اکتبر به عنوان شاکی در دادگاه حضور یافتند و هم چنین عصمت طالبی (خواهر عادل طالبی)  که در ۲۸ اکتبر در دادگاه حضور  خواهد یافت. ما همچنین میخواستیم تا نشان دهیم که ما خانواده‌های خاوران و دیگر جان باختگان قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ پس از گذشت ۳۳ سال نه تنها هنوز نمی‌دانیم که عزیزان ما را چرا و چگونه کشتند و پیکرهای آن‌ها کجاست، بلکه هنوز خاوران و دیگر گورهای بی نام و نشان را تخریب می‌کنند و اجازه برگزاری مراسم آزادانه و گذاشتن سنگ و کاشتن گل و گیاه و درخت هم به ما نمی‌دهند.

هدف دیگر ما ایجاد امید و پیوندی عمیق‌تر بین دادخواهان برای پیگیری هر چه بیشتر این دادگاه و ادامه راه دادخواهانه مادران و خانواده‌های خاوران و قدردانی از مقاومت‌ها و تلاش‌های آن‌ها برای جلوگیری از تکرار جنایت و یادآوری است که علیرغم سرکوب های مداوم حکومت۴۰  سال است که شجاعانه ایستاده‌اند. ما نیز همراه شان بوده‌ایم و هر کجا که باشیم صدای شان را بلند خواهیم کرد.

این گردهم آیی تاثیرگذار و سمبلک،‌ با استقبال فراوانی روبرو شد و بسیاری از سایت‌ها و رسانه‌های جمعی ایرانی خارج از کشور و هم چنین کانال رسمی سوئد SVT آن را انعکاس داد. در این مراسم سرود خاوران را با صدای پروانه میلانی پخش کردیم و طنین صدایش خاطرات زیادی را برای ما و بسیاری از خانواده‌ها زنده کرد. صحنه تاثیرگذار دیگر سرود خواندن جمعی ما با همراهی تعدادی دیگر از خانواده‌های جان باختگان حاضر جلوی دادگاه بود  که با در دست داشتن عکس‌های مادران خاوران به عنوان سمبل مقاومت و دادخواهی سرود «سر اومد زمستان» را خواندیم. سرود «خاوران» سروده پروانه میلانی و سرود «سراومد زمستان» سروده سعید سلطان پور از سرودهای مهمی است که همواره در مراسم های خانواده‌ها در منازل و در خاوران در طی و در انتهای مراسم ها و هم چنین در مراسم های یادمان جان باختگان در خارج از کشور خوانده می شود. امید تمامی این تلاش‌ها باعث پیروزی ما در این دادگاه و محکومیت حمید نوری شود و بتوانیم به حقیقت قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ دست یابیم و جلوی تکرار جنایت در ایران را بگیریم.

دادخواهان خاوران

۲۸ مهر ۱۴۰۰/ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید