بیانیه سازمان عفو بین‌الملل در خصوص سرکوب خشن اعتراضات در خوزستان



   خبرگزاری هرانا


   ۱۴۰۰/۰۵/۰۱

سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای از استفاده نیروهای امنیتی از سلاح‌های جنگی برای سرکوب معترضان در خوزستان خبر داده است. این سازمان در بیانیه خود از کشته شدن دستکم ۸ شهروند، در این اعتراضات خبر داده و خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان و محافظت از زندانیان در مقابل شکنجه و بدرفتاری شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای از استفاده نیروهای امنیتی از سلاح‌های جنگی برای سرکوب معترضان در خوزستان خبر داده است.

این سازمان در بیانیه خود از کشته شدن دستکم ۸ شهروند، از جمله یک پسر نوجوان به نام‌های “مصطفی عساکره (نعیماوی) در شادگان، قاسم ناصری (خضیری) در کوت عبدالله، میثم عچرش و عیسی بالدی در شهرک طالقانی ماهشهر، حمزه (فرزاد) فریسات در اهواز، مهدی چنانی در شوش، حمید مجدم (جوکاری) در چمران و هادی بهمنی، پسر نوجوان در ایذه” در این اعتراضات در ۷ شهر مختلف از تاریخ ۲۵ تا ۳۰ تیرماه امسال خبر داده و خواستار آزادی فوری بازداشت‌شدگان و محافظت از زندانیان در مقابل شکنجه و بدرفتاری شده است. دیانا الطحاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا سازمان عفو بین‌الملل در این خصوص گفته است: «معترضان شکایت‌های قانونی، اقتصادی و سیاسی مشروع می‌کنند، با این حال با رگبار گلوله، گاز اشک آور و بازداشت مواجه می‌شوند.»

بر اساس این بیانیه و بنا به ویدئوهای تایید شده توسط آزمایشگاه شواهد بحران عفو بین‌الملل، نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن معترضان از سلاح‌های خودکار مرگبار، تفنگ ساچمه‌ای و گاز اشک آور در چندین شهر از جمله ایذه، اهواز، کوت عبدالله، سوسنگرد و شوشتر استفاده می‌کنند. همچنین شمار زیادی از شهروندان از جمله کودکان به دلیل صدمات ناشی از تیراندازی با شرایط بحرانی در بیمارستان بستری شده‌اند. همزمان نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت گسترده معترضان و فعالین عرب کرده‌اند.

معاون و مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، با اشاره به سابقه سرکوب گسترده و سیستماتیک اعتراضات در ایران و کشته شدن صدها تن در اعتراضات آبان ۹۸ و پاسخگو نبودن مقامات حکومت ایران در قبال آن، از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست فوری جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شواهد را داشته است تا روند کیفری مستقل و منصفانه‌ای تسهیل شود.

همزمان سازمان دیده‌بان حقوق بشر بیانیه‌ای با عنوان «پاسخ مرگبار به اعتراضات آب» در خصوص اعتراضات خوزستان منتشر کرده است. در این گزارش نیز به کشته شدن ۳ تن از معترضان در خوزستان اشاره شده است. این بیانیه همچنین با استناد به گزارش هرانا بازداشت ۱۸ شهروند توسط نیروهای امنیتی در روزهای ابتدایی اعتراضات را تائید کرده است. به علاوه این بیانیه با اشاره به اختلال و مشکل در دسترسی به اینترنت در این استان افزوده است که طی ۳ سال اخیر مقامات دسترسی مردم به اینترنت را در خلال اعتراضات محدود کرده‌اند.


Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید