گزارش ها از مرگ ساسان نیک نفس در زندان خبر می‌دهد؛ خانواده چشم به راه پاسخگویی زندان

    خبرگزاری هرانا


   ۱۴۰۰/۰۳/۱۷

امروز دوشنبه ۱۷ خردادماه، گزارش های متعدد از درگذشت ساسان نیک نفس، زندانی سیاسی زندان تهران بزرگ، که از دو روز قبل علیرغم وضعیت وخیم جسمی بدون رسیدگی مناسب پزشکی به بهداری زندان منتقل شده بود خبر می دهد. با این حال با وجود پیگیری های مکرر خانواده و وکیل این زندانی سیاسی، تاکنون پاسخ روشنی مبنی بر تائید یا عدم تائید این موضوع از سوی مسئولان زندان داده نشده است. این زندانی سیاسی با وجود بیماری های مختلف از جمله دیابت، کبد چرب، ورم معده، فشارخون بالا و مشکلات اعصاب و روان، یازده ماه گذشته را در حال تحمل حبس بوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، برخی گزارشات حاکی از خبر درگذشت ساسان نیک نفس، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ، در پی عدم رسیدگی مناسب پزشکی و تعلل در اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان است.

آقای نیک نفس که از بیماری هایی از جمله دیابت، کبد چرب، ورم معده، فشارخون بالا و مشکلات اعصاب و روان رنج می برده، طی روزهای گذشته در پی وخامت حال و خونریزی شدید از دهان و بینی به بهداری زندان منتقل و با اعزام او به بیمارستان خارج از زندان مخالفت شده بود. خبر درگذشت این زندانی در حالی به گوش می‌رسد که مسئولان زندان علیرغم پیگیری های مکرر خانواده و وکیل مدافع، تا لحظه تنظیم این گزارش به صورت رسمی خبر فوت وی را ابلاغ نکرده اند.

این زندانی سیاسی علیرغم شرایط نامناسب جسمی یازده ماه گذشته را در حال تحمل حبس بوده و به گفته وکیل مدافع این زندانی در ملاقات با او، آثار خودزنی بر روی دست های وی قابل مشاهده بوده است. همچنین مادر این زندانی سیاسی پس از رد اولیه درخواست صدور گواهی عدم تحمل حبس، طی روزهای اخیر درحال تلاش برای جلب نظر مثبت کمیسیون دوم پزشکی قانونی برای صدور این گواهی بوده است.

هرچند این زندانی سیاسی با دستور پزشکی قانونی پس از رد درخواست گواهی عدم تحمل حبس، دستور نظارت دارویی و درمان در زندان را دریافت کرده بود به گفته یک منبع مطلع؛ “توسط بهداری زندان روزانه ۲ قرص لارگاردین و ۱ عدد کلونازپام برای ساسان نیک نفس تجویز شده بود”.

آقای نیک نفس پیشتر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران از بابت اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری، به ۸ سال زندان محکوم شد که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس در خصوص وی قابل اجرا بود.

ساسان نیک نفس، زندانی سیاسی ۳۶ ساله و پدر دو دختر ۸ و ۹ ساله در تیپ ۶ سالن ۲ زندان تهران بزرگ نگهداری می شد.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.