یادداشت یاسمن آریانی از زندان کچویی کرج به مناسبت سالگرد قتل علیرضا شیرمحمدعلی

   خبرگزاری هرانا


    ۱۴۰۰/۰۳/۲۲ 

یاسمن آریانی، فعال مدنی مخالف حجاب اجباری محبوس در زندان کچویی کرج به مناسبت دومین سالگرد قتل علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ یادداشتی نوشته است. خانم آریانی ضمن گرامیداشت یاد این زندانی سیاسی، ابراز امیدواری کرده است که روزی عدالت در خصوص او و سایر کسانی که به دلیل سو مدیریت مسئولان زندان جان خود را از دست داده‌اند، برقرار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یاسمن آریانی، فعال مدنی مخالف حجاب اجباری محبوس در زندان کچویی کرج به مناسبت دومین سالگرد علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی به قتل رسیده در زندان تهران بزرگ یادداشتی نوشته است.

خانم آریانی ضمن گرامیداشت یاد این زندانی سیاسی، اظهار امیدواری کرده است که روزی عدالت در خصوص او و سایر کسانی که به دلیل سومدیریت مسئولان زندان جان خود را از دست داده‌اند، برقرار خواهد شد.

علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی در ساعات پایانی شب دوشنبه ۲۰ خردادماه ۹۸ توسط دو زندانی به نام‌های محمدرضا خلیل زاده و حمیدرضا شجاعی زواره با ضربات متعدد چاقو در ناحیه شاهرگ و شکم به شدت به قتل رسید. در تاریخ ۱ مردادماه ۹۸، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم این دو زندانی خبر داد. بر اساس این حکم متهم ردیف اول به اتهام مشارکت در قتل عمد به اعدام و پرداخت دیه صدمات غیرموثر در قتل و متهم ردیف دوم نیز به اتهام معاونت در قتل عمد به ۲۵ سال حبس و پرداخت دیه صدمات غیرموثر در قتل محکوم شد. این درحالی است که مادر علیرضا شیرمحمدعلی که در این پرونده در جایگاه شاکی قرار دارد علاوه بر مجازات این دو زندانی، خواهان مجازات عاملین و مسببین اصلی این قتل شده بود. این حکم نهایتا در اواخر شهریورماه ۹۸ در دیوان عالی کشور تایید شد.

متن کامل نامه یاسمن آریانی که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته در ادامه می آید:

«هرگز چهره معصومت را در محوطه دادسرای انقلاب فراموش نمی‌کنم. این آخرین دیدارم با تو بود چندی بعد من نیز دستگیر شدم. در روزهای ابتدایی حبسم بود که از کشته شدنت در فشافویه مطلع شدم. خشم تمام وجودم را فرا گرفت و متاسف بودم که کاری از دستم بر نمی‌آید. دریغ که احکام غیر انسانی بیدادگاه نظام با حبس تو آرام نگرفت چون باز هم از شهامت و قدرت تو وحشت داشتند پس چاره را در مرگت یافتند و کمر به قتلت بستند. به شیوه‌ای ناجوانمردانه مانند تمام آزادمردان قهرمان در طول تاریخ مبارزاتی. گر چه بخاطر شرایط از حضور در مراسم عزاداریت محروم شدم و نتوانستم مرحمی برای دل داغدار مادرت باشم اما مطمئن باش همچنان در راهی که در پیش گرفته‌ایم استوار هستیم و به زودی شاهد مجازات همه کسانی که ناجوانمردانه در دل زندان جان تو، جان ساسان نیک نفس و نوید افکاری را ستاندند خواهیم بود.

به مناسبت دومین سالگرد علیرضا شیر محمدعلی

یاسمن آریانی/ روز جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰/ زندان کچویی کرج.»

در ارتباط با نویسنده نامه گفتنی است؛ یاسمن آریانی، در تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه ۹۸ بازداشت و به بازداشتگاه وزرا در تهران منتقل شد. وی به همراه مادرش منیره عربشاهی که یک روز بعد از فرزندش بازداشت شد، به بند ۵ زندان قرچک ورامین منتقل شدند. آنها نهایتا در تاریخ ۲۲ مردادماه ۹۸ از زندان قرچک ورامین به بند زنان زندان اوین منتقل شدند. این دختر و مادر زندانی مردادماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه محاکمه و هرکدام  از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا” به ۱۶ سال حبس تعزیری و در مرحله تجدیدنظر هرکدام مجموعا به ۹ سال و ۷ ماه حبس محکوم شدند. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال و شش ماه حبس تعزیری در خصوص هر یک از آنها قابل اجرا است. خانم آریانی نهایتا در تاریخ ۳۰ مهرماه ۹۹ به همراه مادر خود، منیره عربشاهی از بند زنان زندان اوین به زندان کچویی کرج منتقل شد.

یاسمن آریانی پیشتر نیز در تاریخ ۱۱ مردادماه ۹۷، در جریان “اعتراضات سراسری مردادماه در تهران، در اعتراض به شرایط رو به افول اقتصادی و فساد” بازداشت و به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. وی نهایتا در تاریخ ۲۵ بهمن ماه ۹۷ همزمان با موج آزادی زودهنگام زندانیان از زندان اوین آزاد شده بود.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید