گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب (۶ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۰)

      اخبار روز



جمعه ۶ فروردین ۱۴۰۰

– در این روز خبر رسید مریم اکبری منفرد، زندانی سیاسی که دوازدهمین سال از دوران محکومیت خود را بدون حتی یک روز مرخصی، سپری می‌کند؛ پس از تبعید به زندان سمنان و بازجویی توسط مأموران اداره اطلاعات، بدون رعایت اصل تفکیک جرائم، در نبود امکانات بهداشتی و بدون دسترسی به لوازم شخصی به بند عمومی این زندان منتقل شده است.

– در این روز خبر رسید یک ماه پس از بازداشت محمد ایران نژاد در کتاب‌فروشی‌اش در تهران از محل نگهداری و وضعیت او خبری در دست نیست و خانواده‌ی او در نگرانی به سر می‌برند.

شنبه ۷ فروردین

– در این روز رنج‌نامه‌ی کمال شریفی، روزنامه نگار و زندانی سیاسی اهل سقز که سیزدهمین سال حبس خود را بدون حتی یک روز مرخصی در زندان مرکزی میناب سپری می‌کند، منتشر شد. او نوشته که طی این مدت دوبار دچار سکته مغزی و سکته قلبی شده و در وضعیت جسمی نامناسبی به سر می‌برد.

– در این روز خبر امضای توافقنامه ۲۵ ساله بین چین و جمهوری اسلامی منتشر شد. علی‌رغم آنکه متن کامل این قرارداد برای عموم مردم منتشر نشده، اما از پیش‌نویس‌ها و مباحثی که پیرامون آن مطرح شد می‌توان دریافت همکاری در زمینه تکنولوژی، اینترنت و مدیریت فضای مجازی، از ساخت موتور جستوگر و سرویس ایمیل تا همکاری‌های امنیتی، از موضوعات آن است. با توجه به فیلترینگ گسترده‌ی تمام سرویس‌های خارجی و جایگزینی آن‌ها با چند سرویس «بومی» در چین، این موضوع برای فعالان آزادی بیان و رسانه‌ها در ایران ایجاد نگرانی کرده است. 

 – تعدادی از روزنامه‌نگاران در این روز با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی با اشاره به ادعای وی مبنی بر منع مدیران دولتی از شکایت علیه روزنامه‌نگاران خواهان آزادی امیرعباس دهباشی‌نژاد، خبرنگار بوشهری شدند.

یکشنبه ۸ فروردین

– شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای که در این روز منتشر شد ضمن محکوم کردن هرگونه برخورد امنیتی و قضایی با فعالان صنفی و مدنی، نسبت به وضعیت اخیر اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان اعتراض کرد و خواهان آزادی او شد.

دوشنبه ۹ فروردین

– سام رجبی، سپیده کاشانی و امیرحسین خالقی، فعالین محیط زیست زندانی، در این روز از زندان اوین به مرخصی کوتاه مدت اعزام شدند.

– در این روز مجسمه‌ی یک پیانو در میدان دانشگاه تبریز که به مناسبت سال جدید ساخته و نصب شده و مورد استقبال مردم و به خصوص اهالی فرهنگ و هنر شهر قرار گرفته بود، برچیده شد.

سه شنبه ۱۰ فروردین

– دادگاه انقلاب مشهد در این روز شهرام سدیدی، شاعر جوان سبزواری را بابت اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» به شش سال و سه ماه، «تبلیغ علیه نظام» به یک سال و شش ماه، «توهین به رهبر و بنیانگذار حکومت» به دو مورد حبس دو سال و شش ماهه به بهانه‌ی مطالب انتقادی که در کانال تلگرامی منتشر شده بوده و سدیدی نیز از مدیران آن کانال بود، محکوم کرد.

– در این روز خبر رسید علیرغم موافقت نماینده دادستان تهران با تعویق مجازات حبس سمانه نوروز مرادی، زندانی سیاسی، او کماکان محروم از رسیدگی پزشکی در زندان لاکان رشت نگهداری می‌شود.

– خالد پیرزاده، زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ که از ۲۳ اسفندماه ۹۹ در پی عدم تحقق وعده مسئولان مبنی بر موافقت با آزادی مشروط، برای چندمین بار اعتصاب غذا کرده بود. در این روز با وعده‌ی مساعد مسئولان نسبت به رسیدگی به خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داد. پیرزاده که به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال و «توهین به رهبر» به ۲ سال حبس محکوم شده، از خردادماه ۹۸ در زندان به سر می‌برد.

– علیرغم انتشار گزارشاتی از رسانه‌های رسمی دولتی و نزدیک به نهادهای امنیتی در این روز مبنی بر آزادی چهار زندانی امنیتی به نام‌های خالد حردانی، رسول حردانی، فرهنگ‌ پورمنصوری و شهرام پورمنصوری با وساطت یک کارگردان سینما، آن‌ها پس از بیست سال، همچنان در زندان رجایی شهر کرج به سر می‌برند و به گفته‌ی مسئولان زندان، تاکنون دستوری در خصوص عفو و یا آزادی این شهروندان ابلاغ نشده است.

– وحید مرشدی و رضا بویری ورزرده، دو زندانی سیاسی که به دلیل فعالیت در یک گروه تلگرامی در ارتباط با اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ بازداشت و از آذرماه ۹۹ در زندان به سر می‌برند، در این روز از زندان تهران بزرگ به مرخصی اعزام شدند.

چهارشنبه ۱۱ فروردین

– رها احمدی، فعال مدنی زندانی در این روز، از زندان قرچک وارمین به مرخصی متصل به آزادی اعزام شد.

– در این روز حکم ۴ سال و دو ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در دستجات، احزاب و گروه ها و کار اجباری به مدت ۲ ماه و ۴ ساعت در بخش بازیافت شهرداری شهر تهران برای علیرضا فرشی دیزج یکان، از فعالین آذربایجانی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» صادر شد. 

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید