بستری شدن یاشار پیری , فعال مدنی بر اثر شکنجه و ضرب و جرح

 اخبار روز

چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۹


یاشار پیری، فعال مدنی ساکن تبریز بر اثر عوارض ناشی از ضرب ‌و جرح توسط نیروهای بسیج و تداوم شکنجه در بازداشتگاهی نامعلوم، در بیمارستان بستری ‌شده است.

روزبه پیری، برادر یاشار پیری با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از آسیب به مجاری تنفسی و ابتلا به نارسایی کلیوی برادرش به دلیل عوارض ناشی از ضرب و شتم هنگام بازداشت و شکنجه در بازداشتگاه خبر داده است.

روزبه پیری با روایت آن‌چه بر برادرش گذشته، نوشته است: «یاشار سوم اسفندماه سال جاری (در ارتباط با روز جهانی زبان مادری) توسط افراد موسوم به لباس شخصی بدون حکم و بدون ارایه کارت ضابط دادگستری دستگیر می‌شود. در حین دستگیری ابتدا با شوکر برقی به سر او ضربه زده شده بعد گاز فلفل مستقیماً به دهان او اسپری گردیده و کلاهش تا دهانش پایین کشیده می‌شود. سپس با کمربند پاهایش را بسته و پس از زدن دستبند، با ضرب و شتم روی زمین کشیده و در شرایط نیمه هوشیاری سوار بر ماشین به مکان نامعلوم منتقل می‌کنند. در آنجا نیز او را از ناحیه پهلو و پاها بشدت مورد کتک‌کاری و ضرب‌وجرح قرار می‌دهند. به جهت نامساعد بودن حال یاشار در چهارمین روز بازداشت سریعاً به زندان منتقل و ازآنجا به قید وثیقه آزاد می‌شود

یاشار پیری روز ششم اسفند ۱۳۹۹، پس از تودیع وثیقه ۵۰‌ میلیون تومانی به‌طور موقت از زندان مرکزی تبریز آزاد شده است. این فعال مدنی آذربایجانی بلافاصله پس از آزادی از زندان و به دلیل وخامت حال عمومی، در بیمارستان بستری ‌شد.

برادر یاشار پیری در پست اینستاگرام خود درباره وضعیت برادرش پس از آزادی نوشته است: «پس از آزادی به خاطر وخامت حال عمومی یاشار در مراجعه به درمانگاه، پزشک کشیک دستور انتقال فوری برادرم جهت بستری شدن در بیمارستان را صادر می‌کند. در بیمارستان به خاطر تنگی نفس ناشی از استنشاق گاز فلفل در تصمیم اولیه توسط دکتر ورشوچی تشخیص کرونا داده ‌شده و به جهت تخریب درصد زیادی از ریه‌هایش در بخش کرونای بیمارستان امام رضای تبریز بستری می‌شود؛ و هم‌زمان به خاطر درد کلیه ناشی از ضربات وارده آزمایش‌های کلیوی زیر نظر دکتر هاشمی صورت می‌گیرد و فرآیند مکرر دیالیز نیز تجویز می‌گردد. بعد از جواب منفی تست پی سی آر (منفی بودن تست کرونا) برادرم به بخش کلیوی بیمارستان امام رضا منتقل می‌شود. تا لحظه نگارش این متن یاشار چهار بار دیالیز شده و چون هنوز کلیه‌هایش نارسا بوده و پاسخ حیاتی لازم را نداده، در انتظار دیالیزهای بعدی بسر می‌برد

روزبه پیری هم‌چنین اعلام کرده است که برادرش پیش از بازداشت،هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای نداشته و آسیب دیدن مجاری تنفسی و مشکل جدی کلیوی یاشار پیری به دلیل ضرب‌وجرح هنگام بازداشت و شکنجه در بازداشتگاه بوده است.

تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات وارده به یاشار پیری اطلاعاتی در دسترس نیست. بااین‌حال، روزبه پیری در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده که نهاد دستگیر کننده، یکی از حوزه‌های بسیج و ارگان شکایت‌کننده سازمان اطلاعات سپاه تبریز بوده است.

یاشار پیری از کنش‌گران با سابقه تبریز است. او فروردین‌ ۱۳۹۱ در پی شرکت در تجمعی اعتراضی در شهر تبریز، نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شد. این کنش‌گر مدنی را در این پرونده به اتهام اخلال در نظم عمومی، به سه ماه حبس تعلیقی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کردند.

یاشار و روزبه پیری از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ هستند. برادران پیری هم‌زمان با برگزاری اعتراضات و با یورش نیروهای امنیتی به منزل پدری آن‌ها بازداشت و به بازداشتگاه سپاه «عاشورا» تبریز منتقل شدند. آن‌ها را پس از ۲۶ روز و با اتمام مراحل بازجویی، به بند سه زندان مرکزی تبریز منتقل کردند که در نهایت در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۸با تودیع وثیقه به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان تبریز آزاد شدند.

 

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید