خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در دادسرای نظامی تهران حاضر شدند

برگرفته از رادیو فردا
۲۵ بهمن ۱۳۹۹


تصویری از تجمع اعتراضی خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی در پاییز گذشته


حامد اسماعیلیون، دندان‌پزشک و نویسنده مقیم کانادا که همسر و دخترش را در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی از دست داد، از حضور خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در دادسرای نظامی تهران خبر داده است.

آقای اسماعیلیون در صفحه فیسبوک نوشت که روز دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه، جلسه‌ای در دادسرای نظامی تهران با حضور خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی و همچنین صادق عرب‌زاده، بازپرس پرونده و معاون دادستان نظامی برگزار شد.

او می‌افزاید، طبق توضیح بازپرس قرار نهایی صادر شده است و منتظر تعیین تاریخ دادگاه هستند بدون این‌که هیچ‌یک از وکلای خانواده‌ها به پرونده دسترسی داشته باشند.

هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز پی‌اس ۷۵۲، در تاریخ ۱۸ دی‌ماه‌ پارسال با شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

سپاه پاسداران بعد از چند روز پنهان‌کاری، سرانجام تحت فشار جامعه جهانی اقرار کرد که این هواپیما با موشک‌های سپاه ساقط شده است، اما علت آن را «خطای انسانی» اعلام کرد.

با وجود این، دولت‌های کانادا و اوکراین بارها تاکید کرده‌اند که جمهوری اسلامی تاکنون به وعده‌هایش در مورد پاسخ‌گویی کامل و روشن شدن حقیقت عمل نکرده است.

حامد اسماعیلیون همچنین در بخش‌هایی از یادداشت اخیرش، به نمونه‌هایی از نحوه برخورد مسئولان دادسرای نظامی با خانواده‌های داغ‌دار در جلسه روز دوشنبه اشاره کرده است.

بر همین اساس، معاون دادستان در پاسخ به پدری که فرزندش را در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی از دست داده است، گفت: «کُشتیم؟ خوب کردیم که کشتیم.»

بازپرس پرونده هم مدعی شده است که «کدام کشور، عاملین حمله به یک هواپیمای مسافربری را محاکمه کرده که ما بکنیم».

در این یادداشت به ثبت شکایت رسمی برخی خانواده از امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروهی هوافضای سپاه پاسداران، نیز اشاره شده است.

حامد اسماعیلیون نوشته است که جلسه امروز در پایان، به «تشنج» کشیده شد و وضعیت «نامساعد» برخی از پدران و مادران، کار را به اورژانس و بیمارستان هم کشاند.

پس از آن، تجمع اعتراضی خانواده‌ها در مقابل دادسرا با اخطار ماموران انتظامی روبه‌رو شد و خانواده‌ها در نهایت، وادار به ترک محل شدند.
شبکه خبری سی‌بی‌سی کانادا به‌تازگی گزارش داد که دولت و نهادهای امنیتی کانادا مشغول بررسی یک فایل صوتی منتسب به وزیر امور خارجه ایران در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی هستند. در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه ۲۲ بهمن، اظهار داشت که «ادعای وجود چنین نواری خلاف واقع است».

به گزارش شبکه سی‌بی‌سی، صدای منسوب به محمد جواد ظریف در این فایل صوتی به احتمال دست داشتن دو یا سه «نفوذی» در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی اشاره می‌کند.

در ادامه گوینده این فایل صوتی تاکید می‌کند: اما حکومت و نظامیان ایران هرگز اجازه نخواهند داد «حقیقت» روشن شود، چرا که چنین اقدامی باعث باز شدن «برخی درها به سوی سیستم دفاعی کشور» خواهد شد که به «نفع کشور نیست».

بیش از یک سال از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین می‌گذرد و تاکنون هیچ‌یک از مقام‌های ارشد سپاه پاسداران از بابت این پرونده از سمت خود برکنار نشده است.
Tags: ,

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید