بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت درگذشت دکتر محمد ملکی

 اخبار روز

پنجشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۹

 

محمد ملکی، مبارز خستگی‌ناپذیر، فعال حقوق بشر و عضو افتخاری کانون نویسندگان ایران روز سه شنبه یازدهم آذر در سن هشتاد و هفت سالگی درگذشت.

او که پیش از انقلاب در مبارزه علیه رژیم پهلوی حضور داشت و طعم زندان و شکنجه‌ی ساواک را چشیده بود، پس از انقلاب بهمن ۵۷ ریاست دانشگاه تهران را بر عهده گرفت . در جریان ضدفرهنگی موسوم به «انقلاب فرهنگی» با تعطیلی دانشگاه‌ها به مخالفت برخاست و در تابستان سال ۶۰ بازداشت و پنج سال زندانی شد. پس از آزادی از زندان همچنان تا پایان عمر به پیکار در راه آزادی و مخالفت با استبداد، سانسور و سرکوب ادامه داد و بارها به زندان افتاد و به رغم سالخوردگی و بیماری سرطان، انواع شکنجه و اذیت و آزار را تاب آورد.

در اواخر دهه‌ی هشتاد به پاس مبارزات آزادی‌خواهانه و همراهی و همدلی دکتر ملکی در دفاع از آزادی بیان، عضویت افتخاری کانون نویسندگان ایران به او اعطا شد.

کانون نویسندگان ایران در گذشت دکتر محمد ملکی را به خانواده‌ی او، به دوستان و دوستدارانش و به جامعه‌ی فرهنگی مستقل ایران تسلیت می‌گوید.

کانون نویسندگان ایران – ۱۲ آذر ۱۳۹۹

 

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید