همزمان با افزایش فشار بر زندانیان سیاسی زن؛ گرداندن پیکر “شهید گمنام” در زندان قرچک ورامین

   خبرگزاری هرانا

   ۱۳۹۹/۰۹/۲۸

در روزهای اخیر بخصوص با تغییر مدیریت زندان قرچک ورامین و روی کار آمدن صغری خدادادی، فشارهای با مبنای عقیدتی بر زندانیان سیاسی افزایش یافته است، از جمله می‌توان به گرداندن پیکر یک جان باخته جنگ هشت ساله در زندان و از مقابل بند زندانیان سیاسی اشاره کرد. رئیس جدید زندان همچنین به زندانیان سیاسی اطلاع داده است برای همه آنان سفارش چادر داده است. امری که حتی با اظهارنظر رئیس قوه قضائیه همخوانی ندارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در روزهای اخیر بخصوص با تغییر مدیریت زندان قرچک ورامین فشارهای با مبنای عقیدتی بر زندانیان سیاسی افزایش یافته است.

پس از انتصاب مهدی محمدی مدیر سابق زندان قرچک ورامین به سمت معاون اداری مالی اداره کل زندان‌های استان تهران و  روی کار آمدن صغری خدادادی، سرپرست جدید این زندان، برخلاف انتظارات از اولین زن رئیس در این زندان، فشارها و محدودیت‌ها بر زندانیان سیاسی زن به شکل گسترده‌ای افزایش پیدا کرده است.

از صبح امروز مسئولان زندان بر دیوارهای راهروی اصلی بندها اقدام به نصب تصاویری از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق کرده‌اند. پس از آن پیکر یکی از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق تحت عنوان “شهید گمنام” به زندان قرچک منتقل و در آنجا به دستور رئیس زندان در بندهای مختلف و و از مقابل بند زندانیان سیاسی گردانده شد. خانم خدادادی در این میان به زندانیان گفته است “این اقدام برای پاک شدن شما از گناهانتان از طریق طواف داده شدن با پیکر این شهید صورت گرفته است”.

تصویری از صغری خدادادی، سرپرست زندان قرچک ورامین

این اقدام مسئولان زندان با مخالفت شماری از زندانیان مواجه شد. نهایتا مسئولان زندان پیکر این کشته‌شده جنگ ایران و عراق را به سالن آمفی تئاتر زندان قرچک منتقل کرده و مراسمی با حضور کارکنان زندان، برخی از زندانیان، تعدادی از ماموران گارد زندان و شماری از ماموران نیروی انتظامی و سپاه که از خارج از زندان برای شرکت در این مراسم به زندان اعزام شده بودند، برگزار شد.

پس از پایان این مراسم مسئولان زندان با پخش کیک، بیسکویت، ساندیس و … از زندانیان حاضر در مراسم و دیگر شرکت‌کنندگان پذیرایی کردند.

نهادهای مختلف در موارد و مناسبت‌های گوناگون به ترویج فرهنگ جنگ در میان شهروندان می‌پردازند. اکنون نیز مسئولان سازمان زندان‌ها، قوه قضائیه و بنیاد شهید و امور ایثارگران در عمل ترویج فرهنگ کشته‌شدن در راه دین و خواسته‌های نهادهای نظامی همچون سپاه پاسداران و بسیج در میان زندانیان را به کارنامه خود افزوده‌اند.

پیش از این نیز در یکی از این اقدامات خانم خدادادی به زندانیان گفته است برای کلیه زندانیان سفارش چادر داده شده و همگی آنها بالاجبار باید از پوشش چادر استفاده کنند.

تصمیم برای اجباری شدن پوشش چادر در این زندان در حالی است که، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه پیشتر مدعی لازم نبودن پوشیدن چادر در خصوص متهمان شده بود.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز شهریورماه سال گذشته از عدم وجود الزام بر پوشیدن چادر برای زندانیان گفته بود. به علاوه در قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری نیز اشاره‌ای بر اجبار پوشش چادر برای زنان زندانی نشده است. در قوانین سازمان زندان‌ها نیز ذکر نشده که زنان زندانی در زمان ملاقات باید از پوشش چادر استفاده کنند.

سیدحشمت اله حیات الغیب، مدیرکل زندان‌های استان تهران در جلسه‌ای که در تاریخ ۲۰ آذر امسال به منظور معارفه صغری خدادادی مدیر جدید زندان قرچک برگزار شد ضمن قرائت حکم سرپرستی خطاب به خانم خدادادی گفته بود: «شایسته است در راستای تأکیدات ریاست محترم سازمان، مبنی بر ضرورت تحول زندان‌ها با محوریت تبدیل زندان به آموزشگاه نیک ها، از طریق تعمیق و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی، با استفاده از مضامین والای اسلامی و قرآنی، توسعه کیفی مهارت آموزی و رونق اشتغال مولد، سالم سازی هر جه بهتر ندامتگاه با اجرای دقیق اصل طبقه بندی و تفکیک زندانیان، برنامه‌ریزی منسجم جهت تحقق رسالت اصلاح و تربیت مددجویان در همه ارکان آن و همچنین سایر موارد مربوطه همت گمارده و با همکاری سایر پرسنل خدوم و زحمتکش و با هماهنگی سایر دستگاه‌های اجرائی به ویژه مراجع محترم قضائی و با سرلوحه قرار دادن کار جهادی به اداره امور بپردازید.»

پیشتر در مهرماه سال ۱۳۹۵ نیز در اقدامی مشابه پیکر یکی از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق توسط کارکنان و زندانیان در زندان مرکزی اصفهان گردانده شده بود.

هرانا روز پنج‌شنبه در گزارشی از محرومیت زندانیان سیاسی زن از درمان پس از مضروب شدن توسط گارد زندان خبر داده بود.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.