گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب ( ۲ – ۹ آبان)

 اخبار روز


یکشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۹

جمعه ۲ آبان

در این روز حامد اسماعیلیون، نویسنده‌ی ساکن تورنتو، که همسر و فرزندش در حادثه ساقط کردن هواپیمای اوکراینی کشته شده‌اند و نقش موثری در اطلاع‌رسانی و هماهنگی بین خانواده‌های قربانیان این فاجعه داشته، از تهدیداتی علیه خود از جمله تهدید به مرگ خبر داد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این روز از پیگیرد قضایی و طرح اتهام‌های جدید علیه نیلوفر بیانی و پریسا رفیعی خبر داد که پیشتر در نامه‌هایی گزارشی از بدرفتاری مسئولان زندان‌ها ارائه کرده بودند. این سازمان با اشاره به رفتار قوه قضائیه‌ی جمهوری اسلامی بر این نکته تأکید کرد که «مجازات افرادی که خبر از بدرفتاری در بازداشتگاه‌های ایران می‌دهند نشان‌دهنده تصویری معوج از عدالت است

شنبه ۳ آبان

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با انتشار بیانیه‌ای در این روز صدور و تأیید حکم دو سال زندان محمدتقی فلاحی، دبیرکل این کانون، در دادگاه تجدیدنظر را محکوم کرد.

در این روز اندیشه صدری دانش آموختە‌ی هنر، پس از نزدیک بە سە هفتە بازداشت از بند ٢٠٩ زندان اوین برای ادامە بازجویی توسط ادارە‌ی اطلاعات سنندج، بە کانون اصلاح و تربیت، معروف بە بند زنان زندان مرکزی سنندج منتقل شد.

در این روز آرمان اسماعیلی، شاعر، پژوهشگر حوزه‌ی موسیقی و فعال مدنی، با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان شهر لاهیجان آزاد شد.

در این روز ویدئویی از صحنه‌ی خشونت جمعی و تعرض یک مأمور حراست علیه زنی جوان در فضای مجازی منتشر شد. دادستان آبادان در خصوص انتشار این ویدئو گفت: «تحقیقات در مورد کسانی که این فیلم را منتشر کردند و باعث خدشه به امنیت شهر شدند شروع شده و به زودی این افراد شناسایی و دستگیر و برخورد قانونی و لازم با آنها انجام می‌شود». داریوش معمار، شاعر و روزنامه‌نگار، خبر داد به دلیل انتشار این ویدئو به «برهم زدن امنیت کشور» متهم شده است.

یکشنبه ۴ آبان

دادگاه انقلاب تهران در این روز ، محمد جواد شکوری مقدم، مدیر سایت آپارات را به دلیل انتشار ویدئویی در این سایت که در آن از کودکان در خصوص چگونگی متولد شدنشان سوال شده بود، به ۱۲ سال حبس و هفت متهم دیگر این پرونده را به دلیل ساخت آن ویدئو به اتهام «تشویق به فساد» در مجموع به ۷۷ سال حبس محکوم کرد. پیش‌تر فیلمی از اعترافات تهیه‌کنندگان این ویدئو، که در بازداشت به سر می‌بردند، در رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی پخش شد که در آن از ساخت ویدئوی مذکور اظهار ندامت می‌کردند.

در این روز جامعه بین‌المللی حقوق بشر مستقر در فرانکفورت آلمان به نقل از خانواده‌ی ناهید تقوی اعلام کرد این شهروند ایرانی-آلمانی احتمالاً به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» دستگیر شده است. خانواده‌ی تقوی همچنین نسبت به بی‌اطلاعی از وضعیت او و به‌خطر افتادن جانش ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این روز شهروندان ساکن رویان از حذف شدن تصویر زنان متوفی از روی سنگ قبرهای آرامگاه این شهر خبر دادند. به گفته‌ی آنها تصاویر زنان با تصمیم هیأت امنا به بهانه‌ی اینکه «از نظر شرعی و عرفی درست نیست» مخدوش و یا با رنگ پوشانده شده است. پس از بازتاب‌های انتشار تصاویر این خبر، فرماندار رویان با پذیرش خطا و عنوان «فردی» بودن آن از رفع اثر تخریب تصاویر خبر داد.

دوشنبه ۵ آبان

تعدادی از اساتید دانشگاه و نویسندگان ایرانی با انتشار نامه‌ای به انجمن جهانی قلم و سازمان‌های مدافع حقوق بشر با اشاره به بازداشت بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان مهابادی، اعضای کانون نویسندگان و نیز خبرنگار و پژوهشگر جامعه‌شناسی، خسرو صادقی بروجنی، خواستار رساندن صدای آن‌ها به گوش مردم جهان و آزادی‌ فوری‌شان شدند. آنها در این نامه از وضعیت سلامتی این زندانیان به دلیل شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها ابراز نگرانی کردند.

شماری از معلمان بازنشسته و شاغل کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به حکم حبس محمدتقی فلاحی، دبیر کانون صنفی معلمان تهران، اعلام کردند و خواستار ابطال حکم وی شدند.

در این روز مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده، با شکایت یکی از ماموران بند زنان زندان اوین برای دفاع به شعبه ۱۱۷۵ مجتمع قضایی قدس رفت. پرونده‌ی خندان مربوط به ملاقات یک سال پیش او با مادرش در زندان اوین تهران است؛ در این ملاقات او به مأموری که به حجابش ایراد گرفته بوده اعتراض کرده است.

در این روز خبر رسید که سعید اقبالی، فعال مدنی زندانی، که دوران محکومیت ۵ ساله‌ی خود را در زندان اوین سپری می‌کند، با وجود پارگی هفتاد درصدی پرده گوش راست و عفونت و درد شدید ناشی از آن از اعزام به بیمارستان و انجام مراحل درمان محروم مانده است.

سه شنبه ۶ آبان

شبنم آشوری، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه‌ی آگاهنامه،در این روز با قرار وثیقه‌ی ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

شارمین میمندی‌نژاد، مؤسس جمعیت خیریه‌ی امام علی پس از ۱۲۹ روز بازداشت، در این روز با قرار وثیقه‌ی دو میلیارد تومانی آزاد شد.

چهارشنبه ۷ آبان

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بیانیه‌ای در این روز بازداشت و زندانی کردن فعالان صنفی معلمان، فعالین کارگری و حامیان حقوق کارگران را قویاً محکوم و خواهان آزادی کلیه آنان و لغو احکام صادره‌ی قضایی در این رابطه شد.

در این روز جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین بیانیه‌ای در حمایت از بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی، منتشر کردند‌ و با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی این زندانی عقیدتی، خواستار رسیدگی به وضعیت درمانی و موافقت با مرخصی وی شدند.

پنجشنبه ۸ آبان

نگار مسعودی عکاس و مستندساز، در این روز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. مأموران درحین بازداشت اقدام به تفتیش منزل پدر و مادر این شهروند کرده و برخی از وسایل شخصی او را با خود بردند. او در حال ساخت مستندی درباره‌ی اسیدپاشی‌های اصفهان بود.

تعدادی از زندانیان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در نامه‌ای که در این روز منتشر شد، اعلام کردند در اعتراض به عدم اعزام به مرخصی در شرایط تشدید بحران کرونا و وضعیت غیراستاندارد زندان تهران بزرگ، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

مسعود حیوری، عباسی منجزی، یوسف بهمنی و حمید ممبینی چهار نفر از کارگران شرکت هفت‌تپه، در این روز در تجمع اعتراضی کارگران این شرکت توسط پاسگاه هفت‌تپه بازداشت شدند.

محمد مقیمی، وکیل نسرین ستوده، در این روز درباره‌ی وضعیت وخیم موکلش هشدار داد. ستوده در اعتراض به انتقال غیرقانونی به زندان شهر ری دست به اعتصاب دارو زده است.

عسگر اکبرزاده، مهدی هوشمند، مجتبی پروین، مصطفی پروین، بهمن خیرجو، مرتضی پروین، سبحان بخشی و میثم جولانی، از فعالان آذربایجانی بازداشت شده در جریان تجمع در پارک جیرال اردبیل، در این روز با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه مرکزی اردبیل آزاد شدند.

 

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید