گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر شهریور ۹۹

     خبرگزاری هرانا


     ۱۳۹۹/۰۷/۰۱

آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی شهریور ماه ۹۹ که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در شهریور ۹۹ با قریب به ۱۰ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

شهریور با قریب به ۱۰ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم اعدام نوید افکاری، از بازداشت شدگان اعتراضات مرداد ۹۷ در زندان عادل آباد شیراز اشاره کرد.

همچنین، روز سه شنبه ۲۵ شهریور‌ماه، حکم اعدام دو زندانی که پیشتر از بابت اتهام “تجاوز به عنف” به بیش از ۱۰ بار اعدام محکوم شده بودند، در زندان مشهد به اجرا در آمد.

افزون بر این، حکم اعدام دو زندانی در یزد و اراک که پیشتر از بابت اتهامات مرتبط با “مواد مخدر” و “قتل” محکوم شده بودند، به اجرا درآمد.

به علاوه، روز پنج‌شنبه ۲۰ شهریورماه، حکم اعدام ۱ زندانی که پیشتر از بابت اتهامات “مرتبط به مواد مخدر” به اعدام محکوم شده بود، در زندان ارومیه به اجرا درآمد.

در ماهی که گذشت، شاکر بهروز، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد.

در ضمن، حکم اعدام محی الدین ابراهیمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه، در دیوان عالی کشور تأیید شد.

ار سوی دیگر، یک متهم در تهران از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شد.

بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آزادی اندیشه و بیان

در شهریورماه بسان گذشته بازداشت متهمان بصورت متعدد گزارش شد که از میان این گزارشات میتوان به بازداشت زهرا رحیمی در تهران، شکیلا منفرد در تهران، علیرضا حبیبی فر و محمدحسین صفرپور در بهبهان، دو شهروند در کردستان، یک شهروند در چهارمحال و بختیاری، یک شهروند در سروآباد، کوثر کریمی، خبرنگار خبرگزاری مهر، یک شهروند در اردبیل و یک شهروند در سنندج اشاره کرد.

همچنین در ماه سپری شده محکومیت های متعددی صورت گرفت که از این تعداد می توان به محکومیت نوید، وحید و حبیب افکاری سنگری، به ۲ حکم اعدام، ۳۰۸ ضربه شلاق و ۸۸ سال حبس، سینا ربیعی به ۳ سال حبس تعزیری، بابک طهماسبی، روزنامه نگار به ٢ سال حبس و ۷۵ ضربه شلاق، کوروش باقری به ۳ سال حبس تعزیری، محمد مساعد به ۴ سال و ۹ ماه حبس و ۲ سال محرومیت از خبرنگاری، هادی مهرانی به سه سال و نیم حبس تعزیری، وحید هروآبادی به ۱ سال و ۴ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری و ۲ میلیون تومان جزای نقدی، ولی قره باشی به ۳ سال و ۳ ماه حبس تعزیری، محمد داوری به ۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری و امضا کنندگان بیانیه ۷۷ نفر؛ شش تن مجموعا به ۱۰ سال حبس اشاره کرد.

طبق قانون، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیارهای مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.

از این قرار، علیرضا کفایی، نازنین زاغری، زهرا رحیمی، لیلا حسین زاده و فرنگیس مظلوم به دادگاه احضار شدند.

در ماهی که گذشت، هوشمند علیپور، ناهید فتحعلیان، سها مرتضایی، علی مجتهدزاده و پریسا رفیعی محاکمه شدند.

لازم به ذکر است، مدیر مسئول روزنامه شرق و مدیرمسئول اسبق روزنامه ایران از بابت اتهاماتی از جمله “نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی” مجرم شناخته شدند.

زندان

در ماهی که گذشت، یک زندانی در زندان ارومیه به دلیل سهل انگاری مسئولان زندان و عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد.

در ضمن، مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که از تیرماه ۹۷ به صورت بلاتکلیف در بند زنان زندان اوین در بازداشت بسر می‌برد. شب جمعه ۲۸ شهریورماه با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد و به بیمارستان لقمان تهران منتقل شد.

لازم به ذکر است خودکشی زندانیان به دلیل رفتار نامناسب مسئولان، شرایط نگهداری زندانیان در زندانهای ایران و شرایط نامناسب روحی ناشی از ایام بازداشت مسبوق به سابقه است.

برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند. در شهریورماه، ایرج حاتمی و بهنام موسیوند در زندان رجایی شهر کرج در اعتصاب غذا بسر بردند.

به علاوه، روز جمعه ۲۸ شهریورماه، هرانا گزارشی از خودداری زندانیان بند مشاوره زندان ارومیه از دریافت غذای زندان در اعتراض به کمبود سهمیه منتشر کرد.

از سوی دیگر، جعفر عظیم زاده و بهنام موسیوند به بهانه مثبت شدن تست کرونا، یک زندانی در زندان ارومیه و یک زندانی دیگر نیز در زندان سنندج جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.

در ماهی که سپری شد، نوید، حبیب و وحید افکاری سنگری در زندان عادل آباد شیراز، خالد پیرزاده در زندان تهران بزرگ توسط ماموران گارد زندان و حمزه درویش در زندان لاکان رشت توسط ماموران اداره اطلاعات رشت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

لازم به ذکر است، هرانا روز سه‌شنبه ۲۵ شهریورماه، گزارشی مبنی بر اعتراض زندانیان سیاسی زندان ارومیه همراه با خشونت گارد زندان منتشر کرد.

یکی از خطرخیزترین کانون‌های شیوع ویروس کرونا زندان‌ها هستند. قشر زندانیان کمتر مورد توجه افکار عمومی و مسئولین قرار می گیرند.

فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر علیرغم ابتلا به بیماری کرونا از مرخصی محروم مانده و کماکان در بازداشت به سر می برد. این در حالی است که پیشتر جلسه دادگاه پرونده او به دلیل ابتلای وی به بیماری کرونا و عدم انتقال وی طبق مقررات سازمان زندان ها لغو شد.

در این خصوص هرانا گزارشی از زندان های لاکان رشت، یاسوج، عادل آباد شیراز و بازداشتگاه مرکزی شیراز منتشر کرد.

همچنین، در روز ۱۲شهریورماه، هرانا گزارشی مبنی بر پژوهشی مفصل در باب شیوع کووید ۱۹ کرونا در زندان‌های ایران منتشر کرد.

حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.

از این قرار، صبا کردافشاری، فاطمه مثنی، جعفر عظیم زاده، قاسم آبسته، علیرضا گلی‌پور و بهنام موسیوند از دریافت خدمات درمانی محروم بودند.

در ضمن، الهام خمسه، زندانی سیاسی روز شنبه ۲۲ شهریورماه به صورت اجباری از زندان اوین به بیمارستان روانپزشکی امین آباد منتقل شد و عصر روز یکشنبه ۲۳ شهریورماه به زندان اوین بازگردانده شد.

از سوی دیگر، آیدا یونسی خواهر، علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف از فشار بر برادر خود برای انجام اعترافات تلویزیونی خبر داده است.

همچنین، به دلیل عدم اجرای اصل تفکیک جرایم زهرا صفایی، پرستو معینی و فروع تقی پور متهمان سیاسی در زندان قرچک ورامین توسط تعدادی از زندانیان جرائم عمومی در این زندان مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفتند.

با وجود خطرهای موجود، محرومیت زندانیان عقیدتی و سیاسی از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آنها میتوان به فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر اشاره کرد.

افزون بر این، وحید و حبیب افکاری ، حیدر قربانی، فاطمه مثنی و مجید اسدی از حق تماس تلفنی و ارتباط با خانواده خود محروم هستند.

به علاوه، فرید پژوهی شهروند اهل شهرستان مریوان، پس از گذشت نزدیک به دو سال، کماکان در بازداشت و بی‌خبری به سر می‌برد و از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست. وی پیشتر در آبان ماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی شد.

اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک ها در شهریورماه نیز زیر فشار فزاینده بازداشت‌ها و احضارها بودند.

در این ماه، میرموسی ضیا گرگری در نقده، حجت مختارزاده در تبریز، سه شهروند در مهاباد و سنندج، چهار شهروند در سردشت، شش شهروند در زاهدان، سه شهروند در شهرهای بانه و مریوان، یک شهروند در جوانرود، یک شهروند در ارومیه و یک شهروند در سرو‌آباد بازداشت شدند.

به علاوه، علی عزیزی به دادگاه کیفری دو شهرستان تبریز ، محمد ابراهیم جودت به دادگاه عمومی خسروشاه، ناصر خلوصی به شعبه ۱ دادگاه انقلاب و شعبه ۱۱۲ دادگاه کیفری دو تبریز احضار شدند.

همچنین، رضا واثقی در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو اردبیل و حجت مختارزاده در دادگاه انقلاب تبریز محاکمه شدند.

لازم به ذکر است، اداره ثبت احوال شهرستان اردبیل از صدور شناسنامه برای یک کودک به بهانه فارسی نبودن آن خودداری کرده است. این اداره به صورت شفاهی به والدین این کودک اعلام کرده است که باید نام دیگری را برای دختر خود برگزینند. بنا به ادعای ثبت احوال منطقه ۱ اردبیل تمامی اسامی ثبت احوال باید به تایید ۳ تن از اساتید زبان فارسی برسد.

از سوی دیگر، ماموران نیروهای امنیتی پس از بازداشت میرموسی ضیا گرگری اقدام به تفتیش منزل و محل کاری وی کرده و تعدادی از وسایل شخصی ایشان ازجمله تلفن همراه و کامپیوتر وی را ضبط کرده و با خود بردند.

در ماهی که گذشت، یک شهروند در سردشت، یک شهروند در سنندج توسط نیروهای امنیتی و شش شهروند در زاهدان توسط ماموران وزارت اطلاعات در زمان بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.

در شهریورماه، مژده اقترافی و هوشمند طالبی در ویلاشهر اصفهان و دو نوکیش مسیحی در شهرهای سردشت و شیراز بازداشت شدند.

به علاوه، ۸ شهروند بهایی مجموعا به ۱۱ سال و ۳ ماه حبس تعزیری و فرید زیرگی مقدم به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

از این قرار، محمد (مولوی) ایوب بارانی و اصغر کوهی روحانیون اهل سنت، به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار شدند.

همچنین، محمدرضا (یوهان) امیدی، نوکیش مسیحی جهت اجرای حکم دو سال تبعید راهی شهر برازجان شد.

لازم به ذکر است، ماموران نیروهای امنیتی پس از بازداشت مژده اقترافی و هوشمند طالبی در اصفهان به منزل این زن و شوهر بهایی رفته و پس از تفتیش منزل تعدادی از لوازم شخصی ازجمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، کتاب‌ها و یک دستگاه پیانوی آکوستیک آنها را ضبط کرده و با خود بردند. از سوی دیگر دو خودروی سواری و کامیونت این خانواده بهایی نیز توسط ماموران توقیف شده است.

حقوق کودک

برای برخی از نوجوانان، هنگامی که رشد و بلوغ طبیعی آنها همراه با وقایع ناراحت کننده ی دیگری باشد، ممکن است بسیار سخت و تحمل ناپذیر باشد. احساسات بسیار قوی همراه با ترس، استرس، سردرگمی، عدم اطمینان، فشار برای موفقیت و همچنین بدست آوردن توانایی فکر کردن در مورد اتفاقات به روش جدید برتوانایی حل مسئله و نحوه تصمیم گیری نوجوانان تاثیر می گذارد، و گاهی این فشارها ذهن خام و بی تجربه ی کودک را به سمت خودکشی برای رهایی از موقعیت مذکور سوق می دهد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

در ماهی که گذشت، یک دختر ۱۷ ساله در رباط کریم از طریق حلق آویزکردن خود و یک دختر ۱۷ ساله در آبادان با پرت کردن خود از ارتفاع یک ساختمان دست به خودکشی زدند و جان خود را از دست دادند.

همچنین، یک پسر ۱۵ ساله در روستای گلدره شهرستان هلیلان، یکی از مناطق بشدت محروم استان ایلام دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.

افزون بر این، پسربچه شش ساله ای در کرج که ازسوی زن عمویش مورد شکنجه شدید جسمی و آزار و اذیت جنسی قرار گرفته بود پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

به علاوه، معاون اجتماعی پلیس کرمانشاه از بازداشت متهم به قتل خواهر نوجوانش با اسلحه در دهستان قلعه شاهین از توابع سرپل ذهاب خبر داد. متهم در بازجویی‌ها انگیزه شلیک به خواهر ۱۶ ساله‌اش را اختلافات خانوادگی عنوان کرده است.

در شهریورماه، دو نوزاد رها شده در ساوه و تبریز توسط نیروهای انتظامی و ماموران کلانتری پیدا شدند و جهت نگهداری به اداره بهزیستی تحویل داده شدند.

از سوی دیگر، یک دختر ۱۱ ساله در اهواز از سوی خانواده برای ازدواج با یک مرد تحت فشار و اجبار قرار دارد. این اجبار برای پایان دادن به یک موضوع خانوادگی به واسطه اجرای سنتی تحت عنوان “سنت فصلیه”، صورت گرفته است.

لازم به ذکر است، سه نوجوان متهم به عضویت در گروه داعش که دو تن از آنها تبعه کشور عراق هستند، توسط دادگاه کیفری تهران مجموعا به ۱۷ سال حبس محکوم شدند.

در ضمن، ۶ کودک در زاهدان توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شدند. گفته میشود بازداشت این کودکان با ضرب و شتم همراه بوده است.

گفتنی است، ۱۰ کودک کار در شهرستان شاهین شهر واقع در استان اصفهان، توسط اداراه بهزیستی در زیرزمین این اداره محبوس شدند.

زنان

روز دوشنبه ۱۰ شهریور، یک زن در یکی از روستاهای شهرستان شازند در پی مشاجره خانوادگی، توسط همسر خود مورد اصابت ضربات چاقو قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان، به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

در ضمن، رئیس پلیس آگاهی خراسان شمالی از دستگیری مردی در اسفراین خبر داد که همسرش باردارش پس از ضرب و شتم شدید توسط او به بیمارستان منتقل شده و پس از چند روز به دلیل خونریزی داخلی به همراه جنین ۶ ماهه جانش را از دست داده است.

به علاوه، روز پنجشنبه ۶ شهریورماه، یک زن ۳۵ ساله در کرج، اقدام به آتش زدن خود و فرزندش کرد. طی این حادثه کودک ۸ ساله که دچار بیماری صعب العلاج بوده، در خودرو فوت کرده و مادرش پس از انتقال به مراکز درمانی به علت شدت سوختگی جان خود را از دست داده است. “اختلافات خانوادگی” دلیل این اقدام عنوان شده است.

از سوی دیگر، یک زندانی که به دلیل بدهکاری مهریه و دیه ضرب و جرح همسر سابق خود در زندان بود با گرفتن مرخصی از زندان او را به قتل رساند.

لازم به ذکر است، روز دوشنبه ۱۷ شهریور، یک زن جوان در تهران توسط شوهرش مورد اسیدپاشی قرار گرفته و به بیمارستان منتقل شد.

اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسیدپاشی” موید شده است.

کارگران و اصناف

در ماهی که سپری شد ۸۳ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

در شهریورماه، عدم رعایت ایمنی کار ۳۹ کارگر را مصدوم و۴۴ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.

از اخبار مرتبط در این حوزه می توان به مرگ ۴ معدنچی و ۱ کارگر دیگر در پی ریزش معدن زغال سنگ هجدک، مرگ و مصدومیت ۵ کارگر در شهرهای اصفهان، تهران، نسیم‌شهر و ایلام، مرگ و مصدومیت ۷ کارگر در شهرهای تهران، سنندج، تبریز و دهگلان، مرگ ۶ کارگر در شهرهای آران و بیدگل، ایلام، بندر لنگه و پیشوا، مرگ و مصدومیت ۶ کارگر در زابل، زنجان، ایلام، مرگ ۲ کارگر در شهرهای منوجان و کرج و مصدومیت ۳ کارگر در شهرهای تهران و ثلاث باباجانی اشاره کرد.

لازم به ذکر است، صبح روز دوشنبه ۳ شهریور، کارگر جوان اداره برق مسجد سلیمان پس از درگیری لفظی با پیمانکار خود دست به خودسوزی زد. به گفته رئیس اداره برق مسجد سلیمان، درگیری پیمانکار با این کارگر بر سر «دو روز غیبت» وی صورت گرفته است. این کارگر پس از این اقدام به بیمارستانی در اهواز منتقل شده است.

همچنین، یک دامدار جوان اهل شهرستان بهمئی واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد روز یکشنبه ۲ شهریور با حلق آویز کردن خود اقدام به خودکشی کرد و جان باخت. علت خودکشی این شهروند ناتوانی اقتصادی در پرداخت اقساط وام دامداری عنوان شده است.

در شهریورماه، سجاد شکری، فعال کارگری، توسط دادگاه انقلاب تهران به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد. گفته می شود این حکم در پی حضور وی در تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر که در سال ۹۸ مقابل مجلس برگزار شده بود، صادر شده است.

به علاوه، دو تن از نمایندگان صنفی کارگران شرکت کنتورسازی ایران، در جریان تجمع اعتراضی این کارگران در مقابل دادگستری کل استان قزوین بازداشت شدند.

اگر چه که کارگر و کار انجام شده توسط او، دارای منزلت و جایگاه بسیار بالایست، ولی متاسفانه این جایگاه مورد توجه مسئولین، کارگزاران و کارفرمایان قرار نمی گیرد و در بسیاری از مواقع، این قشر ضعیف جامعه موفق به اخذ معوقات مزدی و رسیدن به مطالبات حداقلی خود نمی شوند، و یا بدون دلایل موجه از کار اخراج و یا تعدیل می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از موارد برای تحقق خواسته های خود ایجاد تجمعات اعتراضی را برمی گزینند.

در شهریورماه، دستکم ۱۲۶ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین آنها میتوان به تجمع اعتراضی کارگران هفت تپه، کارگران شهرداری لالی، کارگران کارخانه کنتورسازی قزوین، دامداران استان فارس، کارگران کارخانه کمپروسورسازی تبریز، کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری سوسنگرد، کارگران آب معدنی داماش، کارکنان هتل هرمز بندرعباس و کارکنان اخراج شده شرکت “مپنا” اشاره کرد.

افزون بر این، شماری از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در شهرهای تهران، رشت، اراک، مشهد، اهواز، تبریز، کرج، ارومیه، لرستان، کرمان و شوش، معلمان نهضت سواد آموزی و کارکنان مخابرات روستایی در مقابل مجلس شورای اسلامی، معلمان حق التدریس در مقابل وزارت آموزش و پرورش و پرستاران بیمارستان‌های استان اصفهان در مقابل ساختمان استانداری برای تحقق خواسته های خود دست به تجمعات اعتراضی زدند.

در این ماه معوقات مزدی متعدد بسان گذشته در جریان بود.

از جمله اخبار در این حیطه میتوان به معوقات مزدی کارگران شهرداری سی سخت، کارگران شهرداری شهرستان حمیدیه، کارگران معدن آق ‌دربند، کارگران شهرداری های استان کهگیلویه و بویراحمد، کارگران بیمارستان دهدشت، کارگران شهرداری کوت عبدالله و کارگران آب و فاضلاب حوزه شهری آبادان اشاره کرد.

همچنین، نیروهای قراردادی بیمارستان شهرستان باشت، کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان، پرسنل حمل و نقل شرکت هواپیمایی هما و پرستاران بیمارستان‌های استان اصفهان دارای معوقات مزدی هستند.

در ماهی که سپری شد، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد از بازداشت گروهی از شهروندان فعال در زمینه مدلینگ تحت عنوان «باند مروج فساد و فرهنگ غربی» در فضای مجازی، در این استان خبر داد.

در ضمن، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از پلمب ۲۸ فروشگاه و صدور اخطار پلمب برای ۵۶ فروشگاه به دلیل آنچه «فروش البسه نامتعارف و غیر مجاز» خوانده است خبر داد. به گفته وی بیش از ۴ هزار دست لباس و ماسک بهداشتی طرحدار نیز در این طرح ضبط شده است.

تحمیل سبک زندگی و مبارزه با آنچه “سبک غربی” زندگی خوانده می شود از نخستین سال های عمر حکومت جمهوری اسلامی در ایران محل کشمکش بین شهروندان و حکومت بوده است.

بهداشت و محیط زیست

محیط بانان با توجه به اینکه در شبانه روز ۱۸ ساعت کار میکنند و فقط درماه ۱۲ روز استراحت دارند نسبت به همه کارمندان کشور دو تا سه برابر کار میکنند اما به لحاظ دریافت حقوق و وضعیت معیشتی جزء اقشار کم درآمد جامعه هستند. این در حالی ست که این قشر از جامعه هر لحظه با خطرمرگ و مصدومیت در محدوده ی کاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این ماه، یک محیط بان در پی درگیری با گروهی از شکارچیان غیرمجاز در منطقه ارمک بندر لنگه با اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

همچنین، یک قرق بان در شهرستان مهریز که به عنوان همکار در جریان دستگیری شکارچیان در کنار محیطبانان این منطقه حضور داشته است، بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد. به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست، این قرق‌بان بر اثر اشتباه سهوی یکی از اعضای تیم همراه خود در به کارگیری سلاح در جریان درگیری با شکارچیان غیرمجاز جانش را از دست داده است.

همینطور، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از مجروح شدن یک محیط بان در شهرستان شمیرانات در درگیری با شکارچی غیرمجاز خبر داد.

حق بر محیط زیست و مبانی فلسفی آن، از قواعد حقوق بشر و حقوق طبیعی نشأت گرفته شده است. ابتدایی ترین حق طبیعی انسان در این کره خاکی، «حق حیات» است. اما طی دهه های اخیر به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی، عدم نظارت و توجه به مباحث زیست محیطی و الگوهای صحیح، محیط زیست طبیعی به شدت مورد صدمه واقع شده است. هرانا در این حوزه گزارشاتی از هفته اول، دوم، سوم و چهارم به هدف آگاهی سازی گردآوری کرده است.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

در ماهی که سپری شد، یک کودک ۱۴ ساله کولبر به نام مانی هاشمی در مناطق مرزی شهرستان پاوه، سه کولبر در ماکو، یک کولبر در مناطق مرزی شهر نوسود، سه کولبر در مناطق مرزی سردشت و یک کولبر در مناطق مرزی اشنویه بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند.

لازم به ذکر است، روز شنبه ۱۵ شهریورماه، پدر و پسر ۱۱ ساله اش در شهرستان زهک واقع در استان سیستان و بلوچستان، هدف تیراندازی ماموران نظامی فرار گرفتند. در این حادثه اسماعیل ۱۱ ساله در دم جان باخته و پدرش زخمی شد.

همچنین، روز یکشنبه ۲ شهریورماه، یک شهروند در محور زاهدان-زابل که به کار سوختبری مشغول بوده است، در پی تعقیب و گریز ماموران نیروی انتظامی و واژگونی خودرو جان خود را از دست داد.

همینطور، روز پنجشنبه ۶ شهریور، یک شهروند در شهرستان سراوان، در پی شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته شد.

از سوی دیگر، جوانی اهل شهرستان پاوه واقع در استان کرمانشاه روز دوشنبه ۱۷ شهریورماه با اسلحه شکاری اقدام به خودکشی کرده و جان باخت. علت خودکشی این شهروند بیکاری و مشکلات اقتصادی عنوان شده است.

با وجود گذشت ۳۲ سال از جنگ ۸ ساله بین ایران و عراق، هنوز مین های به جا مانده از آن دوران، در مناطق مرزی غرب، جنوب غرب و شمال غرب ایران شامل استانهای آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان، جان شهروندان را تهدید می کنند.

از این قرار درشهریورماه، یک شهروند بر اثر انفجار یک مین بر جای مانده از جنگ ایران و عراق در شهرستان مریوان جان خود را از دست داد.

ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات های تحقیرآمیز استفاده می کند. این در حالی است که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های غیر انسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است.

در این ماه، چهار متهم در تهران مجموعا به ۱۷۴ ضربه شلاق، یک متهم در مازندران به ۱۴۸ ضربه شلاق، سه متهم در مشهد مجموعا به ۱۱۰۰ ضربه شلاق و یک متهم در اردبیل به ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شدند.

به علاوه، در یک مهمانی خصوصی، ۲۸ شهروند توسط نیروهای انتظامی در میگون نو بازداشت شدند.

ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.

۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در مردادماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.

از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، به اجرای حکم اعدام نوید افکاری در زندان عادل آباد شیراز، تأیید حکم اعدام حیدر قربانی، در دیوان عالی کشور، احکام صادره علیه امضا کنندگان “بیانیه ۷۷ نفر” و اقدام به خودکشی مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما در زندان اوین می‌توان اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان به مرگ یک زندانی در زندان ارومیه، تداوم بازداشت فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر علیرغم ابتلا به بیماری کرونا و تایید حکم اعدام محی الدین ابراهیمی، زندانی سیاسی در دیوان عالی کشور اشاره کرد.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید