اعدام نوید افکاری؛ نفرت گسترده و محکومیت جهانی حکومت جنایتکار اسلامی

 اخبار روز

دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۹

اعدام ناگهانی نويد افکاری که در مدتی کوتاه با اظهارات و نامه های خود و سرنوشت تلخی که يافت در سراسر ايران و جهان به چهره ای محبوب و سمبل مبارزه و مقاومت در ايران تبديل شد، نفرت کم سابقه ای را نسبت به حکومت اسلامی دامن زده است. احزاب و سازمان های سياسی، هنرمندان، ورزشکاران، نهادهای بين المللی ورزشی و مدافعان حقوق بشر، مقامات دولت ها يک صدا اين جنايت تکان دهنده را محکوم می کنند

یو اف سی نوشت به یاد نوید افکاری

اعدام ناگهانی نوید افکاری که در مدتی کوتاه با اظهارات و نامه ها خود و سرنوشت تلخی که یافت در سراسر ایران و جهان به چهره ای محبوب و سمبل مبارزه و مقاومت در ایران تبدیل شد، نفرت کم سابقه ای را نسبت به حکومت اسلامی دامن زده است.

احزاب و سازمان های سیاسی، هنرمندان، ورزشکاران، نهادهای بین المللی ورزشی و مدافعان حقوق بشر، مقامات دولت ها یک صدا این جنایت تکان دهنده را محکوم می کنند.

هیئت های سیاسی اجرائی اتحاد جمهوریخواهان ایران؛ حزب چپ ایران (فدائیان خلق(و همبستگی جمهوریخواهان ایران در بیانیه ی مشترکی نوشتند: ما سه جریان جمهوری خواه سکولار و دموکرات اعدام جنایتکارانه‌ی نوید افکاری را محکوم می کنیم. همراه با جامعه‌ی جهانی و نیروهای آزادیخواه کشور انزجار خود از این اقدام دهشتناک را ابراز و مراتب همدردی خود را با خانواده‌ی ایشان و جامعه ورزشی کشور اعلام می کنیم.

سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر(، اعدام بربرمنشانۀ نوید افکاری را به شدت محکوم کرد و غم از دست دادن این جوان شجاع را به خانواده او ، به مردم شیراز و تمامی مردم ایران تسلیت گفت.

حزب چپ ایران (فدائیان خلق( اعدام نوید افکاری را جنایتی آشکار توسط جمهوری اسلامی دانست و آن را شدیدا محکوم ‌کرد و به خانواده‌ی افکاری و جامعه‌ی ورزشی ایران و همه کسانی که پرچم دادخواهی را علیه بیدادگران برافراشتند، تسلیت ‌گفت.

سازمان راه کارگر نوشت: یاد و راه نوید و ده ها هزار جانباخته طول حیات ۴۱ ساله جمهوری اسلامی، ماندگار خواهد بود و مبارزه برای آزادی و برابری و بزیر کشیدن رژیم جنایت و غارت تا آخرین نفر، تا اخرین نفس، تداوم خواهد داشت.

در میان فعالان کارگری، اسماعیل بخشی در پیامی کوتاه نوشت: طناب نفسش بریده شد تا نفسش را گرفت، گردنی عادی نبود جانش گرفته شد تا جانش را گرفت. گردن نوید رمقی برای طنابشان نگذاشته است،

آیا همتی هست هنوز؟

برای طنابشان گردن میخوان!

نوید افکاری اعدام شد!

لعنت به این زندگی!

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به یاد نوید افکاری این سروده را بیانیه ی خود ساخت:

هرگز از مرگ نهراسیده‌ام
اگرچه دستانش از ابتذال شکننده‌تر بود.
هراسِ من ــ باری ــ همه از مردن در سرزمینی‌ست
که مزدِ گورکن
از بهای آزادیِ آدمی
افزون باشد.

جُستن
یافتن
و آنگاه
به اختیار برگزیدن
و از خویشتنِ خویش
بارویی پی‌افکندن

اگر مرگ را از این همه ارزشی بیش‌تر باشد
حاشا حاشا که هرگز از مرگ هراسیده باشم.

روزنامه نگاران مستقل ایران در بیانیه ای که به این مناسبت انتشار دادند، تاکید کردند: امروز باید به هر شکلی از سرکوب و اعدام نه گفت!

در میان هنرمندان ایرانی نیز واکنش های اعتراضی زیادی نسبت به حکم اعدام نوید افکاری صورت گرفته است.

محمد رسول‌اف، کارگردان سینما نوشت: نوید افکاری طعمه نمایش قدرت سرکوب‌تان شد، اما جان او در جان ما نشست. همان‌جا که یاد کشته‌های آبان، یاد مسافران پرواز اوکراین، یاد پویا بختیاری، اعدام‌ها در کردستان، یاد رنج‌های نسرین ستوده، نرگس محمدی و همه کوشندگان آزادی نشسته است. از اقیانوس نفرتی که می‌سازید، نمی‌هراسید؟

رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان و بازیگر نوشت: تقدیر نامبارک در شهریورماه ۱۳۹۹، روز ملی سینمای ایران را با پر کشیدن نوید افکاری پیوند زد تا برای همیشه از یاد نرود که رسالت هنر تاباندن نور بر فراموشخانه تاریخ است.

گلشیفته فراهانی بازیگر بین المللی ایرانی خشم خود را این طور به بیان آورد: طناب بر گردن ایران است. نوید افکارى گوشت و پوست ایران. کشتى‌گیر ایران. ورزشکار ایران. پسر خوب ایران و مادرش… دیگر جان ندارد…. ایران جان ندارد… مادر جان ندارد… از صدا افتاده تار و کمونچه، مرده میبرن کوچه به کوچه

مهناز افشار دیگر بازیگر سینمای ایران خطاب به حسن روحانی و محمد جواد ظریف نوشت: در زمان تدبیر و‌ امید شما، دعوا و اختلاف بین مردم شدید شد و خون‌‌های بیگناه زیادی از آسمان و زمین ریخته شد. در کنفرانس‌ها و سفرهای بعدی کمتر لبخند و دروغ تحویل دوربین‌ و مردم بدید!

نهادهای بین المللی ورزشی واکنش های اعتراضی بسیار تندی نسبت به اعدام نوید افکاری نشان دادند.

حساب کاربری یواف‌سی یا سازمان مبارزات قهرمانی با بیش از هفت میلیون دنبال کننده، در میان برگزاری مسابقاتش عکس او را منتشر کرد و تاریخ میلادی تولد و مرگش را نوشت: به یاد نوید افکاری ۲۰۲۰-۱۹۹۳

جمعیت بین‌المللی ورزشکاران از کمیته بین‌المللی المپیک و انجمن جهانی کشتی‌گیران خواسته است تا ایران را به خاطر این “اقدام تبهکارانه” از حضور در تمام عرصه‌های ورزشی منع کنند.

نائب رئیس فیفا برای آسیا در واکنش به اعدام ناگهانی نوید افکاری از برخی نهادهای بین‌المللی ورزشی خواست ایران را از شرکت در هرگونه مسابقه ورزشی بین‌المللی محروم کنند.

کمیته کمیته بین المللی المپیک در بیانیه‌ای اعدام کشتی‌گیر، نوید افکاری در ایران را محکوم کرد و نوشت: اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، خبر بسیار غم‌انگیزی بود. کمیته جهانی المپیک از اعلام این خبر در شوک فرو رفت. توماس باخ، رئیس کمیته جهانی المپیک این هفته در عین احترام به استقلال قضاییه جمهوری اسلامی ایران، شخصاً از طریق نامه مستقیماً از رهبر مذهبی ایران و از رئیس جمهور ایران درخواست عفو نوید افکاری را کرد. بسیار موجب عصبانیت و دل‌آزردگی است که تقاضای ورزشکاران از سراسر دنیا و همه تلاش های پشت صحنه کمیته جهانی المپیک و کمیته ملی المپیک ایران و سازمان جهانی اتحاد کشتی‌گیران و فدراسیون کشتی ایران به جایی نرسید. قلب و فکر ما با خانواده نوید افکاری و همه دوستان اوست.

رئیس کمیسیون ورزش در پارلمان آلمان (بوندستاگ) گفت اکنون نوبت کمیته بین‌المللی المپیک و انجمن جهانی کشتی‌گیران است که واکنش نشان دهند و تنها به “ابراز نگرانی” اکتفا نکنند. اعدام نوید افکاری نباید برای ایران بدون پیامد بماند.

جمعیت بین‌المللی ورزشکاران آلمان نیز اعلام کرده است: محکوم کردن اقدام “تبهکارانه” ایران کافی نیست. اعدام نوید افکاری برای ایران نباید بدون پیامد باقی بماند. ما از نهادهای ورزشی چون کمیته بین‌المللی المپیک و انجمن جهانی کشتی‌گیران انتظار داریم که موضع قاطعی در برابر نقض حقوق بشر ورزشکاران و سایر گروه‌های مردم که بخشی از جنبش المپیک هستند یا در این حوزه فعالیت می‌کنند، بگیرند.

موج جهانی اعتراضات علیه اعدام نوید افکاری همچنان رو به گسترش است.

 

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید