عفو بین‌الملل: بازداشتی‌های اعتراض آبان با خشونت جنسی، چوب، شلنگ و کابل شکنجه شدند

 

پنجشنبه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۹

 اخبار روز 

این سازمان طی گزارشی با عنوان «ویرانگران انسانیت» جزییات بازداشت و محکومیت‌های پس از اعتراضات سراسری آبان‌ماه را منتشر کرد حاکی‌ست زندانیان برای «ارعاب و تحقیر» و همچنین تن دادن به «اعترافات اجباری» شکنجه جسمی و جنسی شده‌اند

تازه‌ترین گزارش سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد نیروهای امنیتی و قضایی ایران بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه را علاوه بر تعرض جنسی با شلنگ، لوله،‌ چوب و کابل برق «به شکل گسترده»‌ مورد شکنجه قرار داده‌اند.

این سازمان چهارشنبه ۱۲ شهریور طی گزارشی با عنوان «ویرانگران انسانیت» جزییات بازداشت و محکومیت‌های پس از اعتراضات سراسری آبان‌ماه را منتشر کرد حاکی‌ست زندانیان برای «ارعاب و تحقیر» و همچنین تن دادن به «اعترافات اجباری» شکنجه جسمی و جنسی شده‌اند.

اطلاعات دریافتی عفو بین‌الملل نشان می‌دهد بازجویان و مسئولان زندان‌ها بازداشت‌شدگان مرد را مورد «خشونت جنسی»، قرار داده‌اند.
آن‌ها در این زمینه دست به برهنه‌سازی اجباری، دشنام‌های جنسی، پاشیدن اسپری فلفل به ناحیه دستگاه تناسلی و وارد آوردن شوک الکتریکی به بیضه‌ها زده‌اند.

این گزارش اشاره می‌کند:‌ «قربانیان، در حالی که کیسه‌ای روی سرشان کشیده یا به آن‌ها چشم‌بند زده بودند، با مشت و لگد مورد ضرب و جرح قرار گرفته و شلاق زده شده‌‌اند
از چوب، لوله‌های شلنگ لاستیکی، باتوم و کابل برای کتک زدن بازداشت‌شدگان استفاده شده است.

عفو بین‌الملل همچنین به محرومیت بازداشت‌شدگان از آب و غذای کافی، آویزان شدن یا نشستن به حالت دردآور برای مدت طولانی و محرومیت از مراقبت‌های پزشکی اشاره کرده است.

این سازمان بار دیگر به عدد هفت‌هزار بازداشتی اعتراضات اشاره کرده و نوشته آسیب‌دیدگان شامل کودکانی به کم‌سنی ۱۰ سال می‌شوند.

بيشتر بخوانید:  سپاه:۳ پاسدار و بسیجی در اعتراضات شب گذشته ملارد و بهارستان کشته شدند

 

دیانا الطحاوی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان، در همین زمینه گفت: «این انبوه جنایات و تخلفات، که همراه با مصونیت کامل عاملان و آمران از مجازات رخ داده، با موجی از اعترافات اجباری تلویزیونی در ویدئوهای تبلیغاتی حکومتی و نیز اظهارات ناشایست مقامات عالیرتبه همراه بوده است که نیروهای اطلاعاتی و امنیتی را به دلیل ایفای نقششان در این سرکوب خونین ستایش کرده‌اند

یافته‌های این گزارش بر اساس مصاحبه با ۶۰ نفر از قربانیان و بستگان و نزدیکان آن‌ها، دو نفر از معترضان، ۱۴ فرد مطلع و صدها پیام‌ و اطلاعات دریافتی از داخل ایران به همراه تجزیه و تحلیل اسناد و شواهد منتشر شده به دست آمده است.

گزارش این سازمان حقوق بشری در بخشی دیگر همچنین به محاکمه صدها نفر با اتهامات امنیتی «بی‌اساس» و همراه با «نقض شدید» موازین دادرسی عادلانه اشاره کرده است.

عفو بین‌الملل از هم‌دستی ماموران نیروهای انتظامی،‌ اطلاعاتی و امنیتی، مقام‌های زندان‌ها،‌ قضات و دادستان‌ها در ارتکاب به نقض حقوق بشر به صورت «گسترده» خبر داده است.

گزارش منتشر شده اعلام می‌کند شمار واقعی افرادی که در زمینه اعتراضات تحت تعقیب قرار گرفته و محکوم شده‌اند،‌ بسیار بیشتر از اعداد ذکر شده است.

متن این گزارش در بخش دیگری به «ناپدیدسازی» قهری بازداشت‌شدگان در مکان‌های نامعلوم از سوی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی از جمله سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات اشاره می‌کند.

عفو بین‌الملل در این گزارش از اعضای شورای حقوق بشر ، دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر و کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته برای پایان دادن به این نقض حقوق بشر در ایران قدم «فوری» بردارند.

بيشتر بخوانید:  وزير کشور کشته شدن 200 تا 250 نفر در قيام آبانماه را تاييد کرد

 

این سازمان همچنین خواستار پاسخگو کردن مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه،‌ آزادی بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ و دی ۹۶، لغو محکومیت‌ها و معرفی افراد مسئول در زمینه نقض حقوق بشر شده است.

گزارش دیگر سازمان عفو بین الملل از استان کهگیلویه و بویر احمد

منابع مطلع در استان کهگیلویه و بویر احمد به عفو بین‌الملل گفته‌اند که در هفته‌های پس از اعتراضات، نیروهای امنیتی ده‌ها کودک ۱۱ تا ۱۷ ساله را در شهر کوچک لیکک در این استان دستگیر کردند.
مأموران نیروی انتظامی و نیروهای لباس‌شخصی تعدادی از کودکان را در منازل‌شان و تعدادی دیگر را در مدرسه دستگیر کردند.
یک منبع مطلع به عفو بین‌الملل گفته است که در جریان این دستگیری‌ها، مأموران امنیتی برای دستگیری دانش‌آموزان در مدرسه به ضرب‌وجرح آنان نیز پرداخته و برای وارد کردن شوک الکتریکی به آنان از تفنگ‌های الکتریکی استفاده کرده بودند.
بنا به اطلاعاتی که عفو بین‌الملل گردآوری کرده، همه این کودکان ابتدا در پاسگاه نیروی انتظامی لیکک محبوس شده و در آن‌جا، بدون حضور والدین‌شان یا وکیل، مورد بازجویی و در معرض شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها، از جمله ضرب‌وجرح، قرار گرفتند.
بعد از خاتمه بازجویی‌ها، کودکان دستگیرشده یا به کانون اصلاح و تربیت در شهر یاسوج و یا به زندان شهر دهدشت، هردو در استان کهگیلویه و بویر احمد، منتقل شدند.
تعدادی از این کودکان در کنار بزرگ‌سالان حبس شده، و بدین ترتیب بیشتر در معرض خطر و آسیب قرار گرفتند.
به گفته‌ منبع مطلعی که عفو بین‌الملل با او مصاحبه کرده، به دنبال آزادی این کودکان پس از چندین هفته به قید وثیقه، ‌آن‌ها علائمی حاکی از آسیب‌های شدید روانی نشان می‌دادند و تغییرات رفتاری نظیر پرخاشجویی و بی‌علاقگی به انجام تکالیف درسی در آن‌ها بروز کرده بود.
عفو بین‌الملل، بر اساس اظهارات مصاحبه‌شنوندگان و همچنین گزارش‌های رسانه‌های مستقل، دریافته است که مقام‌های مسئول، همانند برخوردشان با بازداشت‌شدگان بزرگ‌سال، در مورد بازداشت‌شدگان کودک نیز وثیقه‌های بسیار سنگینی، بعضاً تا ۱۰ میلیارد ریال، برای آزادی آنان تعیین کرده‌اند که موجب به تأخیر افتادن آزادی‌شان شده بود
.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.