پس از قطع ارتباط زندانیان؛ پخش فیلم علیه برادران افکاری در بخش خبری شبکه دو / نگاهی به تناقضات

   

  

۱۳۹۹/۰۶/۱۶

خبرگزاری هرانا 

روز شنبه، هرانا از انتقال نوید افکاری، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و دو برادر او به بندهای بسته یا امنیتی زندان عادل آباد شیراز خبر داد. در گزارش مورد اشاره هرانا پیش بینی کرده بود که در واکنش به موج گسترده حمایت های مردمی از این زندانیان، صدا و سیما قصد پخش فیلمی علیه آنان را دارد. انتقال این زندانیان مسلما باعث قطع ارتباط آنها و سلب امکان واکنش آنان به ادعاهای مطروحه در این فیلم می شود. در سایه قطع ارتباط برادران افکاری با دنیای بیرون، هرانا با بررسی تطبیقی اسنادی که از پرونده در اختیار دارد با ادعاهای مطروحه در فیلم پخش شده از شبکه دو به بررسی تعدادی از تناقضات آن به هدف تنویر افکار عمومی پرداخته است که در ادامه می آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شب شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ بخش خبری ۲۰:۳۰ در گزارشی با پخش قسمتی از اعترافات اجباری نوید افکاری سعی در اقناع افکار عمومی برای توجیه صدور حکم اعدام داشت.

پخش این فیلم در حالی است که امروز شنبه ۱۵ شهریورماه هرانا در گزارشی از انتقال نوید افکاری، کشتی گیر ۲۷ ساله و زندانی سیاسی محکوم به اعدام در شب پنج‌شنبه ۱۳ شهریور به بند امنیتی “عبرت” زندان عادل آباد شیراز خبر داد. همچنین وحید و حبیب افکاری دو برادر وی نیز روز شنبه ۱۵ شهریور به بند ارشاد این زندان که دارای کمترین ارتباط با دنیای بیرون است منتقل شده‌اند.

در جریان انتقال نوید، وحید و حبیب افکاری نیروهای گارد ویژه وارد بند شده و علاوه بر برادران افکاری شماری از زندانیان سیاسی نگران، که قصد جلوگیری از انتقال آنان را داشتند را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

یک منبع نزدیک به خانواده یکی از زندانیان محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز در خصوص انتقال این افراد به بندهای عبرت و ارشاد به هرانا گفت: «روز شنبه، تماس‌های زندان که قطع شد وحید داخل بند ۱۱ داد می‌زند و از ترس اینکه قرار است بی‌صدا نوید را جهت اعدام به سلول ببرند داد و بیداد می‌کند و ماموران او را همراه با ضرب و شتم توسط ماموران زندان به فضای بیرون بند منتقل می‌کنند، در این بین که می‌خواهند او را به بند ارشاد منتقل کنند نوید را می‌بیند که ماموران همراه با ضرب و شتم می‌خواهند او را به بند عبرت منتقل کنند، حبیب هم که پیش از این هنگام خروج از بند سیاسی توسط ماموران گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، در راهروی رفتن به ملاقات متوجه این جریان می‌شود و هر سه نفر با ماموران در یک راهرو به هم برخورد می‌کنند. حبیب که می‌بیند ماموران نوید و وحید را با مشت و لگد و باتوم ضرب و شتم می‌کنند و گاز اشک آور به صورت آنها می‌زنند، به هدف کمک به نوید به سمت ماموران هجوم می‌برد؛ نهایتا ماموران بیشتری از گارد زندان وارد شده و حبیب را نیز مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و نهایتا حبیب و وحید را به بند ارشاد و نوید را به بند عبرت منتقل می‌کنند.

در گزارش پیشین، هرانا با توجه به نشانه های موجود از احتمال پخش گزارشی در خصوص نوید افکاری در بخش خبری ۲۰:۳۰ در شب شنبه ۱۵ شهریورماه خبر داد.

همانگونه که هرانا پیشتر در گزارش خود بیان داشت، هدف از انتقال نوید افکاری به بندی امنیتی، قطع ارتباط او با دنیای بیرون و جلوگیری از واکنش یا پاسخگویی او به فیلم پخش شده بود.

نهایتا بخش خبری ۲۰:۳۰ شب شنبه ۱۵ شهریور در گزارشی با پخش قسمتی از اعترافات اجباری نوید افکاری سعی در اقناع افکار عمومی و سوء استفاده از احساسات مخاطبان، در توجیه صدور حکم اعدام برای نوید افکاری داشت. این در حالی است که گزارش تهیه شده در تلویزیون دولتی ایران با مستندات پرونده و دادنامه صادره علیه برادران افکاری تناقضات جدی دارد.

هرانا با توجه دسترسی خود به محتویات پرونده، به هدف تنویر افکار عمومی لازم دیده در این گزارش اولیه بصورت اجمالی این تناقضات را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص شود فیلم های این چنینی صرفا به هدف تهییج افکار عمومی و اقناع آنان از طریق برانگیختن احساسات در خدمت دستگاه امنیتی تولید می شود.

در بخشی از این گزارش فردی به نام حمیدرضا جمشیدی، با ادعای اینکه وکیل مدافع نوید افکاری است مسئله شکنجه این زندانی را در مرحله تحقیقات پرونده تکذیب می کند.

یک منبع نزدیک به خانواده افکاری در خصوص ادعای فوق به هرانا توضیح داد “از زمان بازداشت برادران افکاری خانواده از ابتدا در تلاش برای گرفتن وکیل بودند اما مسئولان به آنها اجازه نمی‌دادند. بعد از مدتی گفتند وکیل باید وکیل مورد اعتماد قوه قضائیه باشد. بعد از مراجعه خانواده افکاری به دو نفر از وکلای مورد تایید قوه قضائیه، وکلا موافقت نکردند و گفتند چون هنوز اقرار از متهمان اخذ نشده اجازه وکیل به پرونده را نمی‌دهند و مسئولان دادگستری و ماموران آگاهی شیراز شما را سر کار گذاشته‌اند. در این بین ماموران اداره آگاهی طی روزهای متمادی با خانواده افکاری به گونه‌ای با آرامش صحبت می‌کردند و می‌گفتند چیز خاصی نیست و خودمان حلش می‌کنیم شما هم نگران نباشید اتفاق بدی رخ نمی‌دهد. در حالی که همان روزها نوید زیر بار شدیدترین فشارها در آگاهی شیراز بود. در این شرایط افسر پرونده به حبیب افکاری که در آن زمان در زندان نبود گفت یک وکیل خوب سراغ دارد و می‌توانند بروند با او صحبت کنند در مرحله بازپرسی وارد پرونده شود. حبیب هم به سراغ این وکیل (حمیدرضا جمشیدی اردکانی) می‌رود و او بلافاصله با مبلغی بسیار معمولی حدود یک میلیون تومان پرونده را پذیرفت و وکالتنامه را امضا کرد. وکیل در آن ایام کار خاصی انجام نمی‌داد و تنها یک بار ملاقات نوید رفته بود و اصلا اجازه هیچ کاری به او نمی‌دادند و عملا کاره‌ای نبود. تنها گاه به گاه به خانواده افکاری می‌گفت همه چیز خوب است و بچه‌ها کاری نکردند و مشکل کوچکی است حل می‌شود. بعدها که نوید را شکنجه دادند و دیدند دستش شکسته و نمی‌توانند او را به دکتر ببرند، همانجا در اداره آگاهی برگه‌ای از او گرفتند مبنی بر اینکه شکنجه نشده‌ام. برگه‌ای که اصلا برگه بازپرسی نیست و نام بازپرس ندارد و و در آگاهی و تحت فشار از او اخذ شده است. حالا حمیدرضا جمشیدی اردکانی، همان وکیل که اصلا در هیچ جا پیدایش نبود، آمده و می‌گوید موکلم اصلا شکنجه نشده و خودش هم نمی‌خواست برود پزشکی قانونی و نخواست شکایت کند وگرنه اگر شکنجه شده بود خودش می‌گفت. آقای جمشیدی مدعی می‌شود نوید گفته است من خیلی خوشحال هستم و اصلا هم ضرب و شتم نشدم و نمی‌خواهم به پزشکی قانونی بروم!”

در این گزارش تلویزیونی سازندگان برای رد ادعای شکنجه نوید افکاری به صورت جلسه‌ای مربوط به زمان حضور برادران افکاری در آگاهی استناد می‌کنند. این در حالی است که نوید افکاری بعدها در نامه‌ای سرگرد نیکبختی را از عوامل شکنجه خود معرفی می‌کند. امضای این فرد در انتهای صورتجلسه‌ای که در اداره آگاهی تنظیم شده یعنی “امضا متهم به شکنجه در رد شکنجه” مهمترین دست آویز این فیلم برای رد شکنجه افکاری است.

به علاوه در قسمت دیگری از این گزارش تلویزیونی گفته می‌شود که مقتول، زمانی که به قصد خرید از منزل خارج شده بود، به وسیله ضربه چاقو به قتل رسیده است. در حالی که در دادنامه صادره آمده است “احدی از پرسنل شرکت آبفا استان فارس با هویت حسین ترکمان که در اغتشاشات مردادماه ۱۳۹۷ ماموریت حضور در چهار راه زند شیراز را داشته، توسط نوید افکاری و وحید افکاری شناسایی، تعقیب و حین مراجعت، در اطراف منزل به صورت وحشیانه مورد اصابت ضربات مهلک کارد قرار گرفته و مظلومانه و در راه وطن به شهادت می‌رسد”.

همچنین در این گزارش تلویزیونی ادعا می‌شود که این قتل با انگیزه شخصی صورت گرفته است، با این وجود بنا بر اسناد دادگاه و اقاریر تحت شکنجه نوید افکاری آمده است: “با این تصور که مرحوم از نیروهای دولتی است و ظلم می‌کند اقدام به این کار کرده‌ایم”.

به علاوه در این مستند ادعا شد که تمامی متهمین بدون فشار و شکنجه بر علیه خود اعتراف کرده‌اند اما مجددا بنا بر اسناد دادگاه “وحید افکاری سنگری از ابتدای تحقیقات منکر هرگونه اقدام از سوی خود شده و به گفته خودش از حق سکوت استفاده می‌کرده و از امضا صورت جلسه نیز امتناع کرده است”. همچنین بارها در دفاعیات بر شکنجه شدن تاکید شده است.

مضاف بر این، در بخش دیگری از مستندات پرونده ادعا شده است که آقای افکاری از طریق یک کانال تلگرامی از خبر قتل حسین ترکمان مطلع شده است، این در حالی است که در این گزارش تلویزیونی نوید افکاری در اعترافات اجباری خود عنوان می‌کند خبر قتل حسین ترکمان را در باشگاه کشتی شنیده است.

سازندگان در این فیلم اصرار دارند تا محکومیت نوید افکاری و برادرانش را مستند و بر پایه دادرسی عادلانه جلوه دهند. با این حال اسناد دادگاه از چیز دیگری حکایت دارد.

نهایتا در فیلم پخش شده، چاقویی نشان داده می‌شود و ادعا می‌شود که آلت قتاله‌ای است که توسط برادران افکاری استفاده شده است. با این وجود در سند قضایی به نقل از وحید افکاری گفته شده است که چاقو به چاه آب انداخته شده است. (در اسناد دیگر عدم پیدا شدن چاقو مورد تاکید قرار گرفته است).

موارد فوق تنها نمونه های کوچکی از تناقضات پرتعداد این پرونده است، امید است که توضیحات بیشتر توسط وکلای محترم پرونده و خود قربانیان ارائه شود.

لازم به یادآوری است، نوید و وحید افکاری در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۱۳۹۷ و حبیب افکاری در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ در رابطه با اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ بازداشت شدند.

این شهروندان توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز مورد محاکمه قرار گرفتند و نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند. از میان این احکام یکی از احکام اعدام نوید افکاری به تازگی در دیوان عالی کشور نیز تایید شده است. پرونده‌ی این افراد از بابت چند اتهام دیگر نیز در دادگاه انقلاب کماکان در دست بررسی است.

نوید (فرشید) افکاری سنگری، فرزند حسین، متولد ۱۳۷۲، مجرد، شغل گچکار و کشتی گیر (دارای چند مدال قهرمانی کشوری). وحید افکاری سنگری، فرزند حسین، متولد ۱۳۶۴، مجرد، گچکار. حبیب افکاری سنگری، فرزند حسین، متولد ۱۳۷۰، متاهل، شغل جوشکار و سعید دشتکی، ۲۲ ساله اهل شیراز هستند.

هرانا در تاریخ ۷ شهریورماه امسال نخستین بار در گزارشی به تفضیل از صدور احکام اعدام، حبس و شلاق برای نوید، وحید و حبیب افکاری خبر داد و اسناد مربوط به آن را نیز منتشر کرد.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.