جزئیات تازه از پرونده نوید افکاری؛ 'شاهد دارم که شکنجه شده‌ام'

 سه شنبه يازدهم شهريور ۱۳۹۹

 پیک ایران


نوید و وحید افکاری، در دو فایل صوتی جداگانه از زندان شیراز، با رد اتهامات خود و تاکید بر اینکه اقرار آنها تحت شکنجه بوده، ابعاد بیشتری از روند قضایی‌شان را توضیح داده و از وکلای دادگستری درخواست کمک کرده‌اند.

همزمان فایلی صوتی از بخشی از جلسات محاکمه نوید افکاری کشتی‌گیری که دو بار حکم اعدام گرفته، منتشر شده است که نشان می‌دهد قاضی پرونده اظهارات آقای افکاری مبنی بر "اعتراف تحت شکنجه" را نمی‌پذیرد و درخواست او برای احضار شاهد شکنجه‌ شدنش در اداره آگاهی شیراز را رد می‌کند.

نوید افکاری در این دادگاه گفته گزارش پزشکی قانونی درباره شکنجه او موجود است و یک شاهد هم ضرب و جرح او را دیده.

اما خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائيه، در گزارشی نوشته که به رغم "دستور اعزام به پزشکی قانونی" بر اساس "تقاضای وکیل متهمان، متهم در اداره آگاهی و در حضور وکیل تعیینی خود اعلام کرده که شکنجه نشده‌ام و به پزشکی قانونی نمی‌روم."

به گزارش این خبرگزاری "موضوع (ادعای شکنجه) در رسیدگی دیوان عالی کشور با توجه به عدم درخواست متهم منتفی تشخیص داده شده است."

نوید افکاری سنگری، به اتهام قتل یک کارمند اداره آب شیراز که ظاهرا در بخش حراست کار می کرده، محاربه و شرکت در اعتراضات سراسری مرداد ۱۳۹۷ به "دو بار اعدام"، برادرش وحید افکاری سنگری در مجموع به ۵۴ سال زندان و برادر دیگرش حبیب افکاری سنگری به ۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند. هر سه آنها به ۷۴ ضربه شلاق هم محکوم شده‌اند.

خبرگزاری قوه قضائیه نوشته که محکومیت آنها به اتهام محاربه هنوز در دیوان عالی کشور تأیید نشده است.

روایت شاهد شکنجه
شاهین ناصری، فردی که خود را فوق لیسانس بازرگانی معرفی می‌کند، در یک فایل صوتی که در اختیار رسانه‌ها از جمله بی‌بی‌سی قرار گرفته، می‌گوید که در اداره آگاهی شیراز شاهد کتک خوردن نوید افکاری و آسیب‌دیدگی جدی دست او بوده است.

او می‌گوید: "یک روز در آگاهی در راهرو صدای داد و بیداد و التماس شنیدم. سروان همراهم از من خواست که در راهرو بایستم تا او برگردد. رفت در یک اتاق را باز کرد. من هم از روی کنجکاوی رفتم ببینم چه خبر است. دیدم دو نفر لباس شخصی در یک اتاقی با فحاشی و باتوم و لوله نوید را با بی‌رحمی تمام کتک می‌زنند. بهش می‌گفتند هر چی ما می‌گیم درسته. چیزایی که می‌گیم می‌نویسی یا نه؟ نوید هم التماس می‌کرد نزنید، من کاری نکردم. دست‌هاش هم می‌آورد روی سرش. یکی از مامورهایی که بعدا فهمیدم اسمش عباسی است همچین کوبید روی دستش که نوید ضجه بلندی زد و از حال رفت."

آقای ناصری اضافه کرده است: "من در سه دادسرا در این رابطه شهادت دادم. در دادسرای جرایم امنیتی که رفتم برای شهادت بازپرس شعبه گفت در آگاهی چه دیدی؟ من دیده‌هایم را توضیح دادم. بازپرس با لحن بدی گفت تو داری در پرونده امنیتی دخالت می‌کنی. پدرت را درمی‌آورم. همین مامورها را وادار میکنم که به خاطر تهمت و افترا ازت شکایت کنند. ذوبت می کنم."

جزئیات دادگاه نوید افکاری
در فایل‌های صوتی دیگری که در اختیار رسانه‌ها از جمله بی‌بی‌سی قرار گرفته است،‌ نوید افکاری در یکی از جلسه‌های دادگاهش، لایحه دفاعیه‌اش را ارایه می‌کند. او می‌گوید دستش به دلیل شکنجه در اداره آگاهی شیراز از چندین ناحیه شکسته و این موضوع بعدتر توسط "پزشکی قانونی هم تایید شد"، اما وقتی در زندان درخواست دیدن پزشک کرده،‌ این امکان برای او فراهم نشده."

آقای افکاری می‌گوید برای ادعایش شاهد دارد و از قاضی می‌خواهد که شاهد را احضار کند.

اما قاضی جلسه در جواب او می‌گوید: "نیاز نیست. اگر دادگاه تشخیص داد، بررسی می‌کند. شما رسیدگی بلد نیستید. حتی اگر ما هم توجه نکنیم و بررسی نکنیم، دیوان [عالی کشور] بررسی خواهد کرد."

نوید محمدی بر این موضوع اصرار می‌کند و به قاضی پرونده اعتراض می‌کند: "ادله‌های انتساب اتهام باید هماهنگ با جرم باشد. اعمال کنید... شاهد من را احضار کنید. پسر مقتول را ظرف نیم ساعت احضار کردید، آمد،‌ شاهد من را هم احضار کنید. خلاف قانون که حرف نمی‌زنم. کپی پرونده من را دارید. شما به عنوان قاضی میانه‌رو باید میان من و نماینده دادستان بنشینید ببینید ایشان چه ادعایی دارد... قانون به من یک میز داده یک کتاب. شما هیچی به من نمی‌دهید. من ادعا کردم که شکنجه شدم دارم ادله ارائه می‌دهم. ایشون هیچ ادله‌ای ارائه نمی‌دهد. من مرتب مدرک ارائه می‌کنم."

در بخش دیگری از این دادگاه، نوید افکاری توضیح می‌دهد که اواخر شهریور سال ۹۷، فردی به نام بهروزی از او در اداره آگاهی "تحت شکنجه اقرار گرفت اما در برگه کیفرخواست محل اقرار را مراجع قضایی نوشته و در واقع مکان بازجویی را تغییر داده است."

او همچنین در جایی از این دادگاه می‌گوید:‌‌‌ "من ۱۰ روز در ارشاد بودم... کنار من تعرض جنسی صورت می‌گرفت."

صدای کسی در این دادگاه شنیده می‌شود که خطاب به نوید افکاری پاسخ می‌دهد: "پس مواظب خودت باش."

نوید افکاری در بخش دیگری از دفاعیاتش اعتراض می‌کند که "آلت قتاله و موتور سیکلتی" که در پرونده اشاره شده با آنها حسین ترکمان به قتل رسیده کارشناسی نشده است.

او می‌گوید که "آقای بهروزی در بازسازی صحنه می‌نویسد این همان موتوری است که با آن قتل انجام شده است. آیا کارشناسی شده که این همان موتور است؟ موتور آمده در حیاط آگاهی و از آن فیلم گرفته شده است. پلاک موتور برادر من وحید افکاری با پلاک موتوری که در صحنه قتل مشاهده شده متفاوت است. آقای بهروزی که می‌داند خانواده شکات و کارشناسان و همسر مقتول همگی می‌گویند از فلان موتور شکایت دارند. پس چرا از این موتور فیلم گرفته‌اند؟"

در جای دیگری نوید افکاری به مواد ۱۶۸ و ۱۶۹ قانون مجازات اسلامی اشاره می‌کند و می‌گوید که آنچه گفته تحت شکنجه بوده است.

قاضی پاسخ می‌دهد:‌ "اینها مستلزم این است که ثابت شود که اقرار شما تحت شکنجه است... هر سخنی که شما در دادسرا کردید از نظر ما اقرار محسوب نمی‌شود. اقرار فقط در دادگاه انجام می‌گیرد."

من قاتل نیستم؛ والله ما بی‌گناهیم

نوید افکاری همچنین در یک فایل صوتی که از زندان منتشر کرده باز هم تاکید کرده که مرتکب جرمی نشده است.

او گفته که از روز اول بازداشت "به بازپرس گفتم من آن لباس شخصی [که کشته شده] را نه می‌شناسم و نه حتی اسمش را شنیدم. ولی زیر شکنجه به خاطر نجات خانواده‌ام و به خاطر وحید تن به خواسته‌های آنان دادم.»

به گفته فعالان حقوق بشر، حسین ترکمان "یک مأمور امنیتی وابسته به حراست شرکت آبفا" بوده که در روز دوم مرداد ۷۷ به قتل رسیده است.

خبرگزاری‌های فارس و مشرق‌نیوز نوشته‌اند که او "یکی از نیروهای امنیتی حاضر در تجمعات" شیراز بود.

به گفته آقای افکاری، اتهامات او "محاربه، و افساد فی‌الارض" و "تشکیل یک یک گروه معاند با نظام" است.

او گفته: " آنها می‌گویند تو و برادرت عضو یک گروه معاند با نظام هستید. در اغتشاشات سال ۹۶ و ۹۷ شیراز حضور داشتید، به رهبر توهین کردید. نیروی امنیتی هم کشتید. والله ما بی‌گناهیم… هیچ دلیل و مدرک قانونی در این پرونده نیست. هر چه هست نوشته‌های زیر شکنجه است. برای محکوم کردن ما چند مدرک ساختگی و دروغ هم ارائه کرده‌اند."

نوید و وحید افکاری شهریور ۱۳۹۷ چند روز بعد از اعتراضات سراسری مرداد ماه این سال بازداشت شدند. سه ماه بعد حبیب افکاری هم بازداشت شد.

او می‌گوید به مراجع مختلف قضایی شکایت کرده و با وجود گزارش پزشکی قانونی از شکنجه او و شاهد عینی «نخواستند صدای ما را بشنوند. فهمیدم دنبال یک گردن برای طنابشان می‌گردند.»

وکیل نداریم
آقای افکاری گفته که فشارهای وارد شده باعث شده وکیل آنها استعفا کند.

موضوعی که وحید افکاری، برادر بزرگ‌تر نوید هم به آن اشاره کرده و گفته که "به هر کسی پرونده را نشان دادیم، می‌گویند شما بیگناهید اما می‌ترسند پرونده را قبول کنند. از شما می‌خواهم به برادرم کمک کنید اعدام نشود. کارگر خودم بوده. فقط ۲۵ سال دارد و کشتی‌گیر مملکت است. خودم هم یک گچکار ساده‌ام . پولی نداریم که به وکیل بدهیم."

بنا بر گزارش‌ها این دو نفر تا زمان تایید حکم خود در دیوان عالی کشور وکیل نداشته‌اند.

اما خبرگزاری میزان این گزارش‌ها را رد کرده و گفته "نوید افکاری دارای وکیل تعیینی در دادسرا بود و در دادگاه نیز داری وکیل (احتمالا تسخیری) بوده است."

با این حال در فایل صوتی منتشر شده از دادگاه او، آقای افکاری شخصا از خودش دفاع می‌کند.

"گفتند ما برای حکم دادن مدرک نمی‌خواهیم"

وحید افکاری در این فایل صوتی با اشاره به اینکه زیرشکنجه‌ها، دو بار اعتصاب غذای ۲۰ روزه کرده و یک بار هم "با پاره کردن گردنش توسط شیشه" خودکشی کرده، می‌گوید: "در دادگاه وقتی به قاضی اسدی گفتم که ما بی‌گناهیم و اگر مدرکی هست ارایه بدهید، گفت پسر فکر کردی اینجا سوئیس است؟ و حکمی بدون منطق و مستند و ناعادلانه صادر کرد. بعدها در دادگاه انقلاب وقتی سید محمود ساداتی، رئیس شعبه یک گفتم که آیا دلیل و مدرکی هست که من جرمی کرده باشم؟ گفت ما برای حکم دادن نیاز به مدرک و دلیل نداریم. واقعا به بن بست رسیده‌ام. از مردم تقاضای کمک دارم."

او همچنین اتهام قتل را رد می‌کند و می‌گوید: "طبق خود پرونده نه شاهدی وجود دارد و نه در محل وقوع قتل دوربینی بوده. حتی ردیابی موبایل مان هم در محل وقوع قتل منفی بوده و چاقویی هم که در خانه ما بوده، برده‌اند پزشکی قانونی و آنها تایید کرده‌اند هیچ‌کدام آلت قتاله نیستند."

اما خبرگزاری قوه قضائیه از وجود تصاویر دوربین مدار بسته از صحنه قتل گزارش داده است. در فایل صوتی محاکمه نوید افکاری هم صدای او شنیده می شود که از دادگاه می خواهد این فیلم مورد ادعا را پخش کنند، اما با درخواست او مخالفت می شود.

در مرداد ماه گذشته هم، مصطفی صالحی از معترضان دی ماه سال ۱۳۹۶ در اصفهان اعدام شد. او به قتل یکی از اعضای سپاه پاسداران متهم بود.

نهادهای بین‌المللی در گزارش‌های متعددی از جمهوری اسلامی به دلیل شکنجه‌ برای اعتراف‌گیری انتقاد کرده اند.

صدور حکم اعدام برای نوید افکاری، واکنش‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشته است. کاربران با هشتگ‌های اعدام نکنید، نوید افکاری و آزادشان کنید، به این احکام اعتراض کرده‌اند.

گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از اتحادیه جهانی کشتی خواسته‌اند که برای نجات جان نوید افکاری اقدام کند./ بی بی سی
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید