عدم اجرای اصل تفکیک جرایم؛ افزایش حملات فیزیکی به زندانیان سیاسی در زندان اوین

     

۱۳۹۹/۰۵/۱۶

خبرگزاری هرانا

بهنام موسیوند، بهنام محجویی، امیرحسین میرخلیلی و جعفر عظیم زاده چهار تن از زندانیان سیاسی در زندان اوین طی روزهای اخیر در وقایعی جداگانه توسط تعدادی از زندانیان جرائم عمومی در این زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و تهدید شدند. عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و بی توجهی مسئولین به مسئولیت حفظ امنیت و سلامت زندانیان از جمله دلایل بروز این قبیل وقایع است. علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی از برجسته ترین مواردی است که در سایه عدم تفکیک جرایم و بی توجهی مسئولین توسط زندانی دیگری در زندان تهران بزرگ در سال ۹۸ به قتل رسید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹، جعفر عظیم زاده، فعال کارگری بدون زمینه قبلی توسط دو تن از زندانیان جرائم عمومی در بند ۸ زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

یک منبع مطلع از وضعیت آقای عظیم زاده با بیان اینکه جعفر عظیم زاده تا قبل از این اتفاق هیچگونه برخوردی با این زندانیان نداشته است، به هرانا گفت: «پس از اینکه دو نفر از زندانیان جرائم خطرناک دو بار در یک روز اقدام به درگیری و ضرب و شتم آقای عظیم زاده کردند و آشکارا وی را به قتل تهدید کردند در داخل بند ۸ زندان اوین زندانیان با اعتراض و تحصن به مسئولین بند برای حفظ جان جعفر عظیم زاده ‌‌و دیگر زندانیان سیاسی هشدار دادند. نهایتا پس از تحصن روز ۱۱ مرداد این زندانیان مسئولان زندان به ناچار ضاربین آقای عظیم زاده را به بند ۴ زندان اوین منتقل کردند.»

در پی این اتفاق فرانت لاین دفندرز ضمن ابراز نگرانی از افزایش آزارها بر جعفر عظیم زاده در زندان اوین طی فراخوانی خواستار اقدام فوری در خصوص وضعیت این فعال کارگری در بند شد. در این فراخوان آمده است که مسئولین زندان نه تنها اقدامی برای جلوگیری از حمله این افراد به وی انجام نداده‌اند، بلکه زمانی که او به قصد شکایت به مسئولان زندان مراجعه کرده، فرد ضارب او را بار دیگر تهدید به مرگ کرده است.

جعفر عظیم زاده، فعال کارگری در حالی که دوران محکومیت ۶ ساله خود را در زندان اوین شپری می‌کرد، در تاریخ ۱۲ مردادماه امسال در پرونده‌ای دیگر توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران  به ۱۳ ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شد.

پیش از آن روز پنج‌شنبه ۹ مرداد ۹۹ نیز بهنام موسیوند و بهنام محجویی توسط دو تن از زندانیان جرائم عمومی در بند ۸ زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

یک منبع مطلع از این واقعه در این خصوص به هرانا گفت: «روز سه‌شنبه ۷مرداد بعد از احضار بهنام موسیوند به دفتر معاونت زندان، وی که پیگیر وضعیت درمانی بهنام محجوبی بود و نسبت به ندادن داروهای وی و عدم تفکیک زندانیان سیاسی معترض بود توسط معاونت زندان با این گفته که “رنگ آزادی را نخواهی دید” تهدید به پرونده سازی جدید شد. او نهایتا صبح روز پنجشنبه ۹ مرداد حین سرشماری توسط دو تن از هم‌اتاقی‌هایش مورد ضرب و شتم قرار گرفت و صورت و گردن او هم به صورت سطحی دچار خراش و کبودی شد. با این حال با گذشت چند روز از این اتفاق هیچ برخوردی از طرف مسئولین زندان با دو زندانی خاطی نشده است.»

بهنام موسیوند و بهنام محجویی طی هفته گذشته همراه با چند زندانی دیگر از اندرزگاه ۴ زندان اوین به اندرزگاه ۸ زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود انتقال این زندانیان به صورت تنبیهی صورت گرفته است.

آقای محجویی روز جمعه ۱۰ مردادماه در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و تحویل ندادن داروهای خود اعتصاب غذا کرد و روز شنبه ۱۱ مرداد در پی تحقق بخشی از خواسته‌هایش و وعده مساعد مسئولان زندان اوین مبنی بر رسیدگی به دیگر خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داد.

بهنام موسیوند نیز از تاریخ ۲۵ خردادماه ۱۳۹۹ دوران محکومیت ۵ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کند. بهنام محجویی نیز از تاریخ ۳۱ خرداد ۹۹ دوران محکومیت خود در زندان اوین سپری می‌کند

عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و ضرب و شتم زندانیان سیاسی توسط زندانیان دیگر مسبوق به سابقه است؛ با این حال طی یک ماه اخیر این امر افزایش داشته است.

پیش از این در تاریخ ۵ مردادماه نیز امیرحسین میرخلیلی، یکی از هواداران عرفان حلقه محبوس در زندان اوین بصورت مشابهی توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

آقای میرخلیلی توسط دادگاه انقلاب تهران به تحمل ۱۳ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر، از این میزان با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید