چند منبع غیر رسمی از اعتصاب پی در پی کارگران در چندین پالایشگاه و پتروشیمی در مناطق جنوبی ایران در روز شنبه ۱۱ مردادماه خبر داده‌اند. بنا بر اعلام این منابع، کارگران شاغل در این مراکز، خواهان پرداخت دستمزد معوقه خود شده‌اند.
کارگران شاغل در پالایشگاه‌ها خواهان پرداخت دستمزد معوقه خود شده‌اند- عکس از آرشیو
کانال تلگرامی «اردوی کار» با انتشار یک فیلم، از اعتصاب کارگران و  پرسنل پالایشگاه نفت خام سنگین قشم واقع در جزیره قشم در استان هرمزگان خبر داده و نوشته این کارگران در اعتراض به ماه‌ها حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زده‌اند.
هم‌زمان با انتشار این خبر، خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به‌نقل از یکی از مدیران شرکت پالایشگاه نفت سنگین قشم، ادعاهای مطرح شده پرداخت نشدن دستمزدهای کارگران را رده کرده است.
به‌نوشته ایلنا، یکی از مدیران شرکت پالایشگاه نفت سنگین قشم درباره دلایل تجمع کارگران این پالایشگاه گفته: «کارگران صرفا خواهان افزایش حقوق خود هستند، نه اینکه معوقات داشته باشند. البته پیش از این کارگران بر سر میزان دستمزد خود با مدیریت شرکت به توافق رسیده بودند اما حالا مدعی هستند که مجدد باید افزایش دستمزد داشته باشند.»
این در حالی‌ست که در فیلم منتشر شده از سوی کانال تلگرامی «اردوی کار»، یکی از کارگران با حضور در میان اعتصاب کنندگان اعلام می‌کند که او و همکارانش «برای حقوق» جمع شده‌اند.
همچنین منابع محلی گفته‌اند که کارگران پالایشگاه نفت سنگین قشم برای چند پیمانکار مختلف کار می‌کنند و این پیمانکاران در ماه‌های گذشته دستمزد آنها را به صورت منظم پرداخت نکرده‌اند.
یک کانال تلگرامی دیگر اما هم‌زمان از اعتصاب کارکنان و کارگران پالایشگاه‌ آبادان، کارگران پالایشگاه پارسیان و پتروشیمی لامرد در روز شنبه ۱۱ مرداد خبر داده‌ است.
در فیلمی که «پناه گودنشینان» از اعتصاب در پالایشگاه آبادان منتشر کرده، یکی از اعتصاب کنندگان در حین فیلم‌برداری می‌گوید که کارگران شرکت «اکسیر» به‌همراه کارگران شرکت «سکا» به‌عنوان دو شرکت زیر مجموعه این پالایشگاه، برای «تمام حقوق» خود دست به اعتصاب زده‌اند.
این کانال تلگرامی در پستی دیگر، فیلمی از اعتصاب کارگران پتروشیمی پارسیان در شهرستان لامرد در جنوب استان فارس منتشر کرده‌ است.
همچنین فیلمی از اعتصاب کارگران شاغل در سایت‌ پالایشگاهی ۲۲-۲۳-۲۴ در شهرستان کنگان در استان بوشهر منتشر شده که در آن، یکی از کارگران اعلام می‌کند: «کارگران نشسته‌اند و پشت همند.»
اعتصاب پی در پی کارگران در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های جنوب کشور در حالی‌ست که کارگران نیشکر هفت تپه در استان خوزستان هم در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد‌های معوقه خود و واگذاری این شرکت به بخش خصوصی، با تجمع در برابر فرمانداری شوش، وارد چهل و هشتمین روز اعتصاب خود شدند.