«مردم را می‌کشند و زبان‌شان هم دراز است» – این جمله به نقل از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و در انتقاد به کشته شدن جورج فلوید توسط پلیس در آمریکا، اکنون به کمپینی تبدیل شده است برای یادآوری نام و تصویر کسانی که طی چهل و یک سال گذشته توسط حکومت جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.
تصاویر تعدادی از جان باختگان اعتراضات آبان ۹۸
روز چهارشنبه ۱۴ خرداد/ ۳ ژوئیه، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به کشته شدن جورج فلوید – مرد سیاه‌پوستی که در آمریکا توسط پلیس کشته شد، اشاره کرد. او در این سخنرانی گفت:
«مردم را می‌کشند و زبان‌شان هم دراز است. بعد از حقوق بشر دم می‌زنند. آن مرد سیاهی که کشته شد حقوق بشر نداشت؟
همین جرقه‌ای شد تا کاربران در شبکه‌های اجتماعی به صورت خودجوش، با به اشتراک گذاشتن نام و تصاویر افرادی که توسط جمهوری اسلامی کشته شده‌اند، نسبت به صحبت‌های خامنه‎‌ای واکنش نشان دهند و کارزار «مردم را می‌کشند و زبان‌شان هم دراز است» شکل گرفت.
مریم کریم‌بیگی، خواهر مصطفی کریم‌بیگی که در در اعتراضات عاشورای ۱۳۸۸ به ضرب گلوله کشته شد، از اولین افرادی بود که در واکنش به حرف خامنه‌ای تصویر سنگ قبر برادرش را منتشر کرد و نوشت: «مردم را می‌کشند، و زبانشان هم دراز است»
پس از مریم کریم بیگی، خانواده‌های دیگر کشته شدگان در تظاهرات‌های ایران هم با این کارزار همراه شدند و تصویر سنگ قبر یا تصویر عزیزان‌شان را با همین هشتگ منتشر کردند. از جمله محمد آقاسلطان، برادر ندا آقا سلطان که در روز ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در جریان جنبش سبز به ضرب گلوله کشته شد و سعید صیادی‌نصیری، برادر وحید صیادی‌نصیری، زندانی سیاسی که بر اثر صدمات جسمی حاصل از دوماه اعتصاب غذای اعتراضی به شرایط زندان لنگرود قم، در روز ۲۱ آذر ۱۳۹۷ درگذشت.
اگر هشتگ #مردم_را_می‌کشند_زبانشان_هم_دراز_است را در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی، علی‌الخصوص توییتر و اینتساگرام دنبال کنید، خواهید دید که کلمه کلیدی در متونی که کاربران همراه این هشتگ نوشته‌اند «وقاحت» است، وقاحت رهبر رژیمی که معترضان را می‌کشد، زندانی‌های سیاسی را اعدام می‌کند، دگراندیشان را در زندان خودکشی می‌دهد و هیچ پاسخگویی‌ای هم در کارش نیست که هیچ، از این‌که پلیس آمریکا مردی سیاه‌پوست را کشته به نفع منافع خود استفاده سیاسی می‌کند.
امجد حسین‌پناهی، برادر رامین، فعال سیاسی حزب کومله کردستان که در ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ هنگامی که تنها ۲۴ سال داشت و در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد، از جمله کسانی است که به «وقاحت» رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده است. حسین‌پناهی تصویر سنگ قبر اشرف حسین‌پناهی، یکی دیگر از برادرانش که ۱۰ سال پیش به طرز مشکوکی توسط اداره اطلاعات کشته شد را منتشر کرده و نوشته است:
«در جواب خامنه‌ای می‌گویم خانواده من از چندین قربانی نظام خون آشام تو، تنها یک قبر دارد. وقاحت نام دیگر خامنه‌ای‌ست.»
امجد حسین‌پناهی پس از اعدام رامین حسین‌پناهی در حساب توییتری‌اش اعلام کرده بود که جنازه برادرش تحویل داده نمی‌شود و در مکانی نامعلوم دفن شده است.
اکنون دو روز از حرف خامنه‌ای گذشته و شبکه‌های اجتماعی پر است از تصاویر کشته‌شده‌های پس انقلاب ۱۳۵۷، اعدام‌شدگان در زندان‌های ایران در سال‌های ۱۳۶۰، خاوران، کُردها، بلوچ‌ها، عرب‌ها، بهایی‌هایی که اعدام شدند، دگراندیشانی که قتل زنجیره‌ای شدند، آنها که در زندان خودکشی داده شدند، کشته‌شدگان جنبش سبز، کشته‌های خیزش دی‌ماه ۹۶، خیزش آبان‌ماه ۹۸ و مسافران پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی مسافربری اوکراین که با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران ساقظ شد.
تصاویر و یادآوری‌ها محدود به زندانیان سیاسی‌‌ای نیست که در زندان‌های جمهوری اسلامی اعدام شدند؛ بلکه تصاویر بسیاری از کولبرها، آنها که پای بر مین‌ها گذاشته‌اند، مهاجرانی که در راه‌های مهاجرت کشته‌شده‌اند، کسانی که در نتیجه سیاست‌ها و بی‌عدالتی‌های حاکم کشته‌شده‌اند هم با همین هشتگ منتشر شدند.
کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی با استفاده کنایه‌آمیز از این نقل‌قول، نام قربانی‌های خشونت‌های این رژیم سیاسی را یادآوری می‌کنند – کاری کارستان که فشاری است از پایین بر آنها که در مسند قدرت ناقض حقوق شهروندان هستند.
این کمپین به کاربران محدود نیست. چندین گروه جامعه مدنی و از جمله گروه‌های حقوق بشری هم با کمپین یادآوری از نام و تصاویر کشته‌شدگان به دست جمهوری اسلامی همراه شدند. سازمان عفو بین‌الملل هم در حساب توییتری خود از مشترکانش خواسته است که به «ایرانیان ملحق شوند» و به «ریاکاری» خامنه ای در استفاده سیاسی از جنبش «جان سیاه پوستان اهمیت دارد» اعتراض کنند. عفو بین‌الملل درباره این استفاده سیاسی خامنه‌ای نوشته است:
«او در تظاهرات آبان ماه سال گذشته، بر کشتن بیش از ۳۰۴ زن، مرد و کودک غیرمسلح نظارت داشت.»
صفحه رسمی فارسی گزارش‌گران بدون مرز هم از هشتگ این کمپین حمایت کرده است و نام و تصویر برخی از زندانی‌های سیاسی، معترضان و دگراندیشانی که توسط رژیم جمهوری اسلامی کشته شده‌اند را به همراه این هشتگ نوشته است:
خامنه‌ای در همان سخنرانی انتقادی‌اش در مورد مرگ جورج فلوید که موجب ایجاد یک کمپین شد، گفته بود که «آمریکایی‌ها به لطف خدا در دنیا رسوا شدند». او به‌احتمال زیاد فکرش را هم نمی‌کرد که صحبت‌هایش علیه خودش استفاده شوند. اکنون کاربران فارسی‌زبان شبکه‌های اجتماعی او و رژیمی که او نمایندگی می‌کند را با روایتگری و یادآوری قربانیان خشونت این رژیم رسوا کردند.