احضار سه عضو کانون نویسندگان ایران جهت تحمل حبس

۱۳۹۹/۰۳/۳۱

خبرگزاری هرانا
امروز شنبه ۳۱ خرداد، بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، سه نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران، جهت تحمل دوران محکومیت خود به اجرای احکام دادسرای اوین احضار شدند. دادگاه تجدیدنظر استان تهران در دی ماه سال گذشته بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی، هر یک را به ۶ سال حبس تعزیری و کیوان باژن را به ۳ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کانون نویسندگان ایران، روز شنبه ۳۱ خرداد ۹۹، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن به صورت تلفنی و جهت تحمل دوران محکومیت به شعبه یک اجرای احکام دادسرای اوین، احضار شدند.
در این تماس تلفنی، از این شهروندان خواسته شده است که خود را روز یکشنبه ۱ تیرماه به این شعبه معرفی کنند.
احضار این افراد جهت اجرای حکم حبس در حالی صورت گرفته است که پیشتر ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در بخشنامه ای که جهت کنترل شیوع بیماری کرونا در زندانها صادر کرده از مسئولین قضایی خواسته است: «محکومانی که آرای محکومیت آنها قطعیت یافته و در حال حاضر با قرار تأمین آزاد هستند جز در موارد ضروری از معرفی آنها به زندانها تا پایان فروردین ۹۹ خودداری شود.»
این افراد در تاریخ ۲۰ اسفند ماه سال گذشته نیز با دریافت ابلاغیه‌های جداگانه جهت تحمل دوران محکومیت خود احضار شده بودند.

روز شنبه ۷ دی ماه ۱۳۹۸ شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر این سه عضو کانون نویسندگان ایران را مجموعا به ۱۵ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

بر اساس رای صادره که به ناصر زرافشان و راضیه زیدی، وکلای مدافع آنان ابلاغ شد، بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی دو تن از اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران هر یک از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱ سال حبس و از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند. کیوان باژن نیز از بابت این اتهامات، به دلیل نداشتن سابقه‌ی کیفری به ۳ سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه بدون دعوت از متهمان و وکلای آنها تشکیل و اقدام به صدور رای کرد.
این سه نویسنده در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه هرکدام به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.
عضویت در کانون نویسندگان ایران، انتشار خبرنامه‌ی داخلی کانون نویسندگان، آماده کردن کتاب پژوهشی درباره‌ی تاریخ پنجاه ساله‌ی کانون برای انتشار داخلی، بیانیه‌های کانون نویسندگان، حضور بر مزار جانباختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای محمدجعفر پوینده و محمد مختاری و شرکت در مراسم سالانه‌ی احمد شاملو مصادیق این اتهامات عنوان شده بود.
صدور این حکم واکنش‌های زیادی میان اهل قلم داخل و خارج ایران برانگیخت و نهادها و نویسندگان بسیاری آن را محکوم کردند.
در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ پنج مأمور وزارت اطلاعات با حکم شعبه ۱۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه به خانه بکتاش آبتین رفتند و ضمن تفتیش منزل او بیش از دو هزار قلم فیلم، عکس‌های خانوادگی، موبایل، لپ‌تاپ و اسناد کانون نویسندگان ایران را ضبط کردند و پس از آن ایشان طی بیش از ۱۷ جلسه در خصوص فعالیت‌های هنری، ادبی و سینمایی خود بازجویی شدند. دلیل احضار و بازجویی ایشان “انتشار نشریه غیرقانونی” و “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده بود. یک هفته بعد از احضار بکتاش آبتین، رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن نیز به ترتیب احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفتند. دلیل احضار و بازجویی ایشان، تبلیغ علیه نظام عنوان شده بود.
در تاریخ ۲ بهمن‌ماه ۹۷، کیوان باژن، رضا خندان مهابادی و بکتاش آبتین برای رسیدگی به پرونده‌شان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران حاضر شده و به دلیل افزایش قرار صادره از کفالت به وثیقه یک میلیارد تومانی و عدم توانایی در تامین آن بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. طی این جلسه قاضی مقیسه با درخواست آنها جهت حضور وکیل مورد نظرشان مخالفت کرده بود. رضا خندان مهابادی در تاریخ ۶ بهمن‌ماه، بکتاش آبتین در تاریخ ۸ بهمن ماه و کیوان باژن در تاریخ ۱۰ بهمن ماه هر یک با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این سه عضو کانون نویسندگان ایران در تاریخ ۷ و ۸ اردیبهشت ماه ۹۸، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن در مردادماه سال ۹۷، از بابت همین پرونده در شعبه ۷ دادسرای اوین با عنوان “تبلیغ علیه نظام” و در تاریخ ۱۲ آبان‌ ماه ۹۸، در پی احضار مجدد به این شعبه با عناوین دیگر “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا” تفهیم اتهام شدند.

کانون نویسندگان ایران یک نهاد غیردولتی متشکل از نویسندگان، مترجمان، ویراستاران و بخشی از انجمن جهانی قلم است، این کانون در سال ۱۳۴۷ رسما با هدف تشکل یابی صنفی نویسندگان و مبارزه با سانسور اعلام موجودیت کرد، کانون نویسندگان و اعضای آن از ابتدای تشکیل و به ویژه طی دهه های ۶۰ و ۷۰ با درجات مختلف سرکوب، از سانسور و تعقیب قضایی گرفته تا قتل روبرو بوده‌اند. محمدجعفر پوینده و محمد مختاری از از جمله اعضای کانون نویسندگان بوده‌اند که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای توسط وزارت اطلاعات به قتل رسیدند.


Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.