جسد علی عجمی در دریاچه‌ی شهر هیوستن-آمریکا، مرگ تلخ فعال حقوق بشر ایرانی

ajami.jpg

علی عجمی، در ماه‌های آخر دوران تحصیل، دو سال به زندان افتاد و سپس از دانشگاه اخراج شد
ایندیپندنت فارسی - علی عجمی، یکی از فعالان حقوق بشر و از دانشجویان برجسته دانشکده حقوق دانشگاه تهران، در سن ۳۷ سالگی در شهر هیوستون آمریکا درگذشت.
عجمی زاده یکی از روستاهای شهر سبزوار در استان خراسان بود که با رتبه‌ای دو رقمی راهی دانشکده حقوق دانشگاه تهران شود و در حالی که تنها یک ترم به پایان تحصیلاتش باقی ‌مانده بود، در جریان سرکوب انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ دستگیر شد و بعد از تحمل دو سال حبس از دانشگاه اخراج شد. علی عجمی پس از آن ایران را ترک کرد و به آمریکا آمد و در شهر واشینگتن و پس از آن در شهر هیوستون ایالت تگزاس اقامت گزید.
مرگ علی عجمی با واکنش بسیاری از فعالان مدنی و حقوق بشر مواجه شد. حسین رونقی، از زندانیان سیاسی سابق در مورد او نوشت: «علی عجمی، از انسان‌های شریف و از نخبگانی بود که زندگیش در سال ۸۸ تو جمهوری اسلامی تباه شد، او از دانشگاه اخراج و مجبور به ترک خاک وطن گشت و امروز در جوانی و در غربت جان سپرد. ناراحت و غمگین شدم، یادش گرامی و خاطرش به نیکی زنده باد.»
مصطفی دانشجو، وکیل دراویش که خود نیز مدتی زندانی بود در توییتی نوشت:‌ «خبر مرگ رفيق روزهای سخت بند ٣٥٠ اوين، سنگين و دردناك است. در سكوتی تلخ بايد گريست برای غربت علی در بیکرانه عشق، برای غربت قلبش، برای باورها و اعتمادهای زخمی‌اش. روحش شاد.»
امیر رشیدی از کارشناسان امنیت اینترنتی نیز نوشت: «باورنکردنی است...علی عجمی یکی از بهترین و بی‌ادعاترین فعالین حقوق بشر درگذشت. مدتی که باهاش همکار بودم از نزدیک شاهد بودم که چطور با تمام وجود برای بهبود حقوق‌بشر در ایران تلاش می‌کرد. خدا به خانواده‌اش صبر بدهد.»
علی عجمی سالها برای گروه‌ها و سازمان‌های حقوق‌بشری به مستندسازی نقض حقوق بشر پرداخت و تمرکز ویژه‌ بر نقض حقوق بشر در شهرستان‌ها و همچنین وضعیت زندان‌ها داشت. به عنوان دانشجوی سابق حقوق، اما هیچ‌گاه زخم اخراج از دانشگاه را فراموش نکرد. تحمل دو سال زندان، عجمی را مانند بسیاری دیگر از از زندانیان با صدمات روحی فراوانی روبرو کرد.
در روز چهارشنبه، شبکه‌ محلی ای بی سی تگزاس در خبری، غرق شدن مردی در پارک هرمان شهر هیوستون را تایید کرد.
جسد او ساعت ۱۰۳۰ صبح از آب گرفته شد. به گزارش پلیس محلی، یکی از شهروندان شی شناوری روی دریاچه دیده که بعدا متوجه شده که این شی یک جسد است و برای همین با شماره اورژانس ۹۱۱ تماس گرفتند. در تحقیقات اولیه پلیس اشاره‌ای به درگیری منجر به غرق شدن نشده است. پلیس گفته که این مرد خوش‌لباس بود و همچنین جواهر به دست داشت. هنوز زمان دقیق این اتفاق تلخ مشخص نشده است.
حشمت‌الله طبرزدی فعال سیاسی و از زندانیان سیاسی سابق در یک پست توییتری نوشت: «علی عجمی دوست عزیزم درگذشت. علی فعال دانشجویی بود که در سالهای ۹۲ و ۹۳ در سالن ۱۲ از بند ۳ مخوفگاه رجایی شهر با هم بودیم. او اگر چه اندیشه ی چپ داشت اما بسیار دموکرات، با اخلاق و دارای تحلیل درست از رویدادها بود. از رفتنش غمگین شدم. درگذشت او را به خانواده و دوستانش تسلیت می گویم.»
شاهد علوی روزنامه‌نگار هم درباره مرگ این فعال مدنی این چنین گفت: «علی عجمی، فعال دوست‌داشتنی حقوق‌بشر، درگذشت. من نمی‌دانم چطور و چگونه. علی اهل یکی از روستاهای سبزوار بود و با رتبه ۱۸ کنکور، دانشجوی حقوق دانشگاه تهران شد و در حالی‌که تنها ۱۵ واحد از درسش باقی مانده بود بازداشت و بعد از دوسال زندان از دانشگاه هم اخراج شد. علی ۳۷ ساله بود...»
جواد متولی نیز در خصوص وضعیت علی عجمی در زندان نوشت: «علی عجمی را در ترکیه دیدم. دانشجوی‌ سبزواری که از دانشگاه اخراج و بازجویان‌ شکنجه‌اش کرده و ق.صلواتی حکم به زندانش داده بود. اینجا، مدتی به آموزش کودکان پرداخت و بعد در هرانا فعالیت کرد. در گپ فیسبوک درباره شکنجه‌اش حرف زده بودیم. حالا او که «دنیای بهتری» می‌خواست، دیگر همراه‌ ما نیست.»
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید