گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در اردیبهشت ماه ۹۹

۱۳۹۹/۰۳/۰۱

خبرگزاری هرانا
آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی اردیبهشت ماه ۹۹ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب بی نقص وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.
لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در اردیبهشت ماه ۹۹ با قریب به ۳۲ مورد اعدام، محکومیت‌های متعدد، احضارها، نقض گسترده حقوق زندانیان، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگران بخصوص در زمینه معوقات مزدی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد، همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آن‌ها به احراز رسیده است.

اعدام

اردیبهشت ماه با قریب به ۳۲ مورد اعدام همچنان بازگو کننده نقض حق حیات در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران است. بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد. لازم به ذکر است که با وجود مصادف بودن اردیبهشت ماه با ماه رمضان، شاهد رشد چند برابری اعدام‌های اجرا شده نسبت به فروردین ماه بودیم که به نظر می‌رسد تسریع روند اجرای احکام اعدام در برخی از این زندان ها، با مسئله فرار زندانیان مرتبط است. از مهمترین رویداد ها در این باره می‌توان به اجرای حکم اعدام شایان سعیدپور، کودک-مجرم زندانی در زندان سقز اشاره کرد. علاوه بر صغر سن این زندانی اعدام شده، مدارکی وجود دارد که نشان می دهد شایان سعیدپور پیش از وقوع حادثه قتل، تحت نظر روانپزشک نیز بوده است.
همچنین در روز چهارشنبه ٣ اردیبهشت، هرانا گزارشی از اعدام ۱۰ زندانی در حدفاصل ۲۴ ساعت منتشر کرد.
از دیگر اخبار مهم مربوط به این حوزه میتوان به اجرای حکم اعدام دستکم دو زندانی در زندان ارومیه اشاره کرد.
افزون بر این برای یک متهم در تهران و دو متهم اقتصادی به نام های وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی، حکم اعدام صادر شد.
بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.
آزادی اندیشه و بیان
در اردیبهشت ماه بسان گذشته بازداشت متهمان بصورت متعدد گزارش شد که از میان این گزارشات میتوان به بازداشت علیرضا جاپلقی عکاس و پارکورکار اهل تهران، دو فعال دانشجویی در تهران، یک فعال توییتری در شهریار، مدیر کانال تلگرامی خبرگزاری ایلنا، محمدهادی عرفانیان کاسب، وکیل دادگستری، یک شهروند در شهرستان لنگرود، مدیر یک صفحه اینستاگرامی در کرج، مدیر یک کانال تلگرامی در استان مرکزی، احمد رئیسی، دبیر سابق انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه بوعلی سینا همدان، دو شهروند در خراسان جنوبی، چهار شهروند در مشهد، یک روزنامه نگار در لرستان و ۳۲۰ شهروند تحت عنوان «شایعه پراکنان» به علت اطلاع رسانی در خصوص کرونا، اشاره کرد.
در ماهی که گذشت، منزل یدالله موقن، نویسنده، مترجم و استاد سابق دانشگاه در اصفهان، توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفت. مامورین پس از تفتیش منزل تعدادی از لوازم شخصی، دستنوشته‌ها، کتاب‌ها و کامپیوتر شخصی آقای موقن را نیز با خود بردند. در ضمن بدنبال بازداشت رضا اسلامی، مدرس حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی، محل کار وی مورد تفتیش قرار گرفت و شماری از وسایل شخصی آقای اسلامی ازجمله تلفن همراه و لپ تاپ او توسط ماموران ضبط شد.
لازم به ذکر است، روز سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه، سخنگوی قوه قضاییه ایران، در یک نشست خبری، ضمن تایید خبر بازداشت امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک و علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، آنان را به «ارتباط و همکاری با یکی از گروه های اپوزیسیون و اقدامات خرابکارانه» متهم کرده بود.
همچنین در ماه سپری شده محکومیت های متعددی صورت گرفت که از این تعداد می توان به محکومیت فریبا عادلخواه به ۶ سال حبس، کیوان صمیمی به ۶ سال حبس تعزیری، ماری محمدی به سه ماه و یک روز حبس و ۱۰ ضربه شلاق، علی نوری زاد به ۳ سال و نیم حبس تعزیری، یازده شهروند در آمل مجموعا به ۸۸ ماه حبس، حمید نامجو به یک سال حبس، ژیلا کرم زاده مکوندی به ۶ سال حبس تعزیری، رضوانه احمدخانبیگی به ۶ سال حبس تعزیری و پیام درفشان، وکیل دادگستری به ۲ سال حبس تعزیری و محرومیت از وکالت اشاره کرد.
طبق قوانین جوامع بین المللی، قاضی نباید کسی را احضار یا جلب کند، مگر آن که دلایل کافی داشته باشد. اگرچه ممکن است کسی که در مظان اتهام قرار گرفته است، پس از پایان دادرسی، تبرئه شود، اما همین زدن برچسب اتهام به دیگری باید دلیل داشته باشد. قاضی در صورت سهل‌انگاری در این مورد، خود مشمول محکومیت انتظامی می‌شود. اما در این حیطه معیار های مراجع قضایی ایران متناقض با موازین حقوق بشری است.
همینطور خبرنگار منتشر کننده نامه ی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خطاب به پرسنل بیمارستان با این مضنون که “عاقبت ترک شیفت، حبس و شلاق است” ، به مراجع قضایی معرفی شد و زینب رحیمی، خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری ایسنا، به دلیل انتشار مطالبی در توئیتر و واکنش به ادعای مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست، از این خبرگزاری اخراج شد.
در ماهی که گذشت، روح الله زم برای چهارمین بار، احسان سرابی، آتنا دائمی و محمد محمودی محاکمه شدند.
محمد یلمه، خواننده رپ ترکمن نیز که پیشتر طی یک موزیک اعتراضی، نسبت به عملکرد مسئولان حکومتی انتقاد کرده بود، ممنوع الخروج شد.

زندان

یکی از خطرخیزترین کانون‌های شیوع ویروس کرونا زندان‌ها هستند. قشر زندانیان کمتر مورد توجه افکار عمومی و مسئولین قرار می گیرند. یکشنبه ۲۱ اردبیهشت ماه، اداره کل امور زندان ‌های استان خوزستان با صدور اطلاعیه ای ابتلای تعدادی از زندانیان در استان خوزستان به کرونا را تایید کرد. در این اطلاعیه در حالی زندانیان جدیدالورود عامل ابتلای دیگر زندانیان به این بیماری عنوان شده‌اند که از جمله وظایف سازمان زندانها، کنترل وضعیت سلامت متهمین در دوران قرنطینه پیش از ورود به بندهای عمومی زندان است.
حق درمان و رسیدگی پزشکی همواره از مهم‌ترین موارد نقض حقوق زندانیان در ایران به شمار می‌رود.
از این قرار اکبر باقری، افشین بایمانی، خسرو بشارت، پرستو معینی، زهرا صفایی و دو تن از زندانیان محبوس در زندان شیبان اهواز که در درگیری‌های اخیر با تیراندازی مستقیم ماموران زندان مجروح شده‌اند، از دریافت خدمات درمانی محروم مانده اند.
علیرغم تایید ابتلا به کرونای زندانیان فروغ تقی پور، فاطمه خویشوند معروف به “سحر تبر” و سام رجبی، از دریافت خدمات درمانی محروم، و یا حتی در بازداشت و قرنطینه، بدون رسیدگی های لازمه بسر می برند.
با وجود خطرهای موجود، محرومیت زندانیان عقیدتی و سیاسی از اعزام به مرخصی به وفور گزارش شده است که از مهمترین آنها میتوان به اکبر باقری در زندان تهران بزرگ، راحله احمدی در بند زنان زندان اوین و همچنین حامد آئینه وند، فعال سیاسی و روزنامه نگار زندانی در اوین اشاره کرد.
برخی زندانیان در دوران بازداشت و یا حبس خود در کنار مشکلات هر روزه زندان به ناچار برای شنیده شدن دادخواهی‌شان دست به اعتصاب غذا می‌زنند. در این ماه مریم ابراهیم وند، ابراهیم صدیق همدانی و سالار صدیق همدانی در اعتصاب غذا بسر بردند.
لازم به ذکر است که هرانا در ۲۷ اردیبهشت نیز گزارشی در خصوص نقض حقوق زندانیان اقلیت جنسی در زندان اوین منتشر کرد.

اقلیت های ملی و مذهبی

اتنیک ها در اردیبهشت ماه نیز زیر فشار فزاینده بازداشت‌ها و احضارها بودند.
همچنین در این راستا دو شهروند در ارومیه و سنندج به حبس محکوم شدند.
اعمال فشار و تهدید اقلیت‌های مذهبی در این ماه نیز ادامه داشت.
روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت طی یک اقدام هماهنگ، منازل سه تن از شهروندان بهایی در اصفهان مورد تفتیش نیروهای اطلاعات سپاه قرار گرفت. نیروهای امنیتی همزمان اقدام به تفتیش و پلمب محل کسب شه زاد حسینی یکی از این شهروندان کرده و برای مورخ ۱۷ اردیبهشت او را به اطلاعات سپاه احضار کردند. روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت نیز یکی از این شهروندان به نام شایان حسینی توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. افراد مورد اشاره این گزارش نسبت مادربزرگ، فرزند و نوه با یکدیگر دارند.
افزون بر این، حکم تبعید ۱۲ تن از دروایش گنابادی و همچنین ۱۷ تن دیگر از این دراویش به اجرا در آمد.
از این قرار یک فعال اهل سنت به اطلاعات سپاه زاهدان، روح الله زیبایی، شهروند بهایی به دادگاه انقلاب کرج و یک روحانی اهل سنت به اداره اطلاعات شهرستان سرباز احضار شد.
همینطور با گذشت دوازده سال از پلمب محل کسب پیام ولی، شهروند بهایی، دادستانی با درخواست بازگشایی محل کسب وی مخالفت کرد.
همزمان گزارش هایی از به آتش کشیدن عمدی آرامگاه «استر و مردخای» در همدان که به عنوان زیارتگاه یا مکانی مقدس برای پیروان آیین یهود شناخته می شود، منتشر شد.

حقوق کودک

برای برخی از نوجوانان، هنگامی که رشد و بلوغ طبیعی آنها همراه با وقایع ناراحت کننده‌ی دیگری باشد، ممکن است بسیار سخت و تحمل ناپذیر باشد. احساسات بسیار قوی همراه با ترس، استرس، سردرگمی، عدم اطمینان، فشار برای موفقیت و همچنین بدست آوردن توانایی فکر کردن در مورد اتفاقات به روش جدید برتوانایی حل مسئله و نحوی تصمیم گیری نوجوانان تاثیر می گذارد، و گاهی این فشارها ذهن خام و بی تجربه‌ی کودک را به سمت خودکشی برای رهایی از موقعیت مذکور سوق می دهد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.
در اردیبهشت ماه یک دختر ۱۱ ساله ایلامی، یک دختر ۱۵ ساله به دنبال تجاوز و بارداری ناخواسته و یک کودک ده ساله در آبادان دست به خودکشی زدند و جان خود را از دست دادند.
همچنین یک دختر ۱۵ ساله در شهر پردیس اقدام به خودکشی کرد که پس از حضور نیروهای آتش نشانی از تصمیم خود منصرف شد.
روز شنبه ۱۳ اردیهشت‌ماه ۱۳۹۹، یک کودک کار در اصفهان توسط عده‌ای که قصد داشتند پول‌های حاصل از فعالیت روزانه‌اش را سرقت کنند، با ریختن بنزین بر روی او به آتش کشیده شد.
افزون بر این یک کودک ده ساله کانکس نشین در اثر برق گرفتگی در سرپل ذهاب، یک کودک ۶ ساله در روستای نوگین و گیشدان بر اثر عقرب گزیدگی و فقدان مراکز درمانی و راه مناسب، یک کودک ۴ ساله ساوجی در پی خطای پزشکی، ۳ کودک سیرجانی و یک کودک زرندی و همچنین دو کودک ۲ ساله در شهر ورزنه، در اثر غرق شدن در استخر های آب کشاورزی در حوادث جداگانه، جان خود را از دست دادند.
بعلاوه پدربزرگ یک کودک مجرم، برای وی درخواست اعدام کرد.
در ماهی که گذشت یک دختر نوجوان به علت انتشار ویدئو رقص در اینستاگرام بازداشت شد.
در اردیبهشت ماه گزارشی در خصوص دو کودک همسری، که یکی از جدی ترین آسیب های اجتماعی در ایران به شمار می رود، منتشر شد.

زنان

قرنطینه در دوران کرونا تقریبا در تمام دنیا خشونت‌های خانگی را افزایش داده ‌است. در ایران، به دلیل نبود قانونی جامع برای قربانیان خشونت خانگی، و پنهان‌کاری درباره ارقام کلی قربانیان، موضوع اندکی پیچیده‌تر است. خشونت علیه زنان خصوصا در محیط خانواده که معمولا از آن به عنوان “خشونت خانگی” نام می برند یک آسیب اجتماعی بسیار گسترده در سطح جوامع چه در گذشته و چه امروز است در حدی که گاهی از خشونت خانگی به عنوان یک پاندمی یاد می‌شود.
در این راستا، یک زن از اهالی شهر گشت در سیستان و بلوچستان، در پی ضرب و شتم توسط شوهر خود بر اثر شکستگی استخوان و ضربه به سر جان خود را از دست داد.
با شیوع ویروس کرونا اقشار زیادی از نظر اقتصادی و معیشتی آسیب دیده اند. یکی از این اقشار روسپی ها یا کارگران جنسی هستند. در ایران این نوع از فعالیت تعریف قانونی ندارد و در پی آن نظارتی نیز بر آن چه از نظر اقتصادی و چه از نظر بهداشتی صورت نمی گیرد. عدم تعریف اقتصادی کارگری جنسی در ایران این پیامد را داشته که در دوره پاندمی کرونا بر خلاف بسیاری از کشورها هیچ برنامه مناسب و حمایت مالی از این طیف کارگران نیز در میان نباشد.
افزون بر این در اردیبهشت ماه در گزارش ” آزار جنسی زنان در محیط کار و عوامل اجتماعی آن در ایران” به این آسیب اجتماعی پرداخته شده است. بعلاوه در گزارشی دیگر تحت عنوان “داستان زندگی فائقه با دو کودک بی شناسنامه” به آسیب های مهم اجتماعی جامعه ی ایران از جمله کودک همسری، فقر و خشونت خانگی، اشاره شده است.

کارگران و اصناف

در ماهی که سپری شد ۶۶ کارگر در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار در اقصی نقاط کشور دچار حادثه شدند. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.
در اردیبهشت ماه عدم رعایت ایمنی کار ۳۱ کارگر را مصدوم و ۳۵ تن دیگر را به کام مرگ کشاند.
از اخبار مرتبط در این حوزه می توان به مرگ و مصدومیت ۹ کارگر در شهرهای زاهدان، مرند و تهران، مرگ دو کارگر در یک کارخانه مقواسازی در شهرستان نجف‌آباد اصفهان و مرگ و مصدومیت دو کارگر بر اثر انفجار در یک کارگاه چاپ پارچه در اصفهان، اشاره کرد.
در فروردین ماه اسماعیل عبدی و دستکم ۵ تن از کارگران شهرداری کوت عبدالله بازداشت شدند.
بعلاوه محکومیت مدیر عامل سابق شرکت هپکوی اراک به ۶ ماه حبس و ۳۰ ضربه شلاق، نسرین جوادی به ۵ سال حبس، و اسماعیل عبدی به ۱۰ سال حبس تعلیقی، در اردیبهشت ماه گزارش شده است. از این قرار هفت فعال صنفی معلمان در خراسان شمالی مجموعا به بیش از ۲۵ سال حبس محکوم شدند.
اگر چه که کارگر و کار انجام شده توسط او، دارای منزلت و جایگاه بسیار بالایست، ولی متاسفانه این جایگاه مورد توجه مسئولین، کارگزاران و کارفرمایان قرار نمی گیرد و در بسیاری از مواقع، این قشر ضعیف جامعه موفق به اخذ معوقات مزدی و رسیدن به مطالبات حداقلی خود نمی شوند، و یا بدون دلایل موجه از کار اخراج و یا تعدیل می‌شوند. به همین خاطر در بسیاری از موارد برای تحقق خواسته های خود ایجاد تجمعات اعتراضی را برمی گزینند.
در اردیبهشت ماه دستکم ۵۱ تجمع اعتراضی برگزار شد که از مهمترین تجمعات در اردیبهشت ماه میتوان به تجمع اعتراضی کارگران کارخانه تعطیل شده سیمان لوشان، تجمع پاکبانان منطقه ۳ شهرداری کرج و تجمع کارگران فاز ۲ پالایشگاه آبادان اشاره کرد.
افزون بر این کارکنان اداره برق شهرستان بهبهان، کادر درمان بندر ماهشهر و کارکنان شاغل و بازنشسته صدا و سیما برای تحقق خواسته های خود دست به تجمعات اعتراضی زدند.
در این ماه معوقات مزدی متعدد بسان گذشته در جریان بود.
همچنین معلمان مدارس غیر انتفاعی در مازندران دارای معوقات مزدی هستند.
اخراج و یا تعدیل شدن یکی از دشوارترین تجربه‌های زندگی کاری هر فردی است. تعدیل نیرو حس عدم قدرت در زندگی، شک به توانایی‌های خود و انتقادات بی‌وقفه‌ی درونی را به همراه دارد.
در اردیبهشت ماه به مانند گذشته شاهد اخراج ها و تعدیلات متعددی بودیم که از مهمترین آنها میتوان به اخراج ۳۰ نفر از کادر درمان بیمارستان پیوند اعضای شیراز و بازخرید خدمت و اخراج محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان اشاره کرد.
در قوانین ایران غذا خوردن در ماه رمضان صراحتا جرم‌انگاری نشده است، اگرچه که هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر «تظاهر به عمل حرامی» نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ضربه شلاق محکوم می شود. هر ساله در ایران به بهانه ی ماه رمضان حقوق بسیاری از شهروندان نقض و بسیاری از اماکن صنفی نیز پلمب می شود.
در ماهی که سپری شد ۴۱ واحد صنفی در پاکدشت و رودسر، بیش از ۲۸۰ واحد صنفی در لرستان و ۱۴۷ واحد صنفی در شهرستان دزفول و استان های گیلان و لرستان به دلیل آنچه “رعایت نکردن موازین شرعی” خوانده می شود، پلمب شدند. افزون بر این در گزارشی دیگر به پلمب ۳ هزار واحد صنفی بدلیل “روزه خواری” اشاره شده است.

بهداشت و محیط زیست

محیط بانان با توجه به اینکه در شبانه روز ۱۸ ساعت کار می‌کنند و فقط در ماه ۱۲ روز استراحت دارند نسبت به همه کارمندان کشور دو تا سه برابر کار می‌کنند اما به لحاظ دریافت حقوق و وضعیت معیشتی جزء اقشار کم درآمد جامعه هستند. این در حالی ست که این قشر از جامعه هر لحظه با خطر مرگ و مصدومیت در محدوده ی کاری دست و پنجه نرم می‌کنند.
از این قرار یک محیط بان در پی درگیری با صیادان غیرمجاز ماهی در شهرستان ایذه مصدوم شد. همچنین پای محیط بانی که پیشتر در شهرستان گتوند استان خوزستان در پی حمله مسلحانه چهار فرد مصدوم شده بود پس از نزدیک به یک ماه به دلیل شدت جراحات و از بین رفتن بافت و اعصاب زانو، قطع شد.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

۴ کولبر در مناطق مرزی بانه و خوی، یک کولبر در مناطق مرزی سردشت، ۳ کولبر در مناطق مرزی چالدران و دو کولبر دیگر در مناطق مرزی سردشت و چالدران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای نظامی کشته و زخمی شدند.
همچنین سه متهم در شهرستان ایرانشهر و ۳ شهروند در هرمزگان، در اثر شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته و زخمی شدند.
با وجود گذشت ۳۲ سال از جنگ ۸ ساله بین ایران و عراق، هنوز مین های به جا مانده از آن دوران، در مناطق مرزی غرب، جنوب غرب و شمال غرب ایران شامل استانهای آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان، جان شهروندان را تهدید می کنند. بر اساس گزارش ها انفجار این مین ها از دوران جنگ تاکنون دستکم ۱۰ هزار تلفات جانی به همراه داشته است که از این تعداد ۳ هزار نفر جانباخته و ۷ هزار نفر زخمی شده‌اند.
از این قرار در اردیبهشت ماه دو تن از نیروهای ارتش و یک شهروند در قلاویزان در اثر انفجار مین از نواحی مختلف مجروح شدند.
ایران از معدود کشورهایی است که کماکان از مجازات های تحقیرآمیز استفاده می کند. این در حالی است که میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات های غیر انسانی و موهن از جمله اعدام و شلاق را ممنوع کرده است.
ورود به حریم خصوصی شهروندان و مداخله در امور فردی آنان از جمله انتقاداتی است که به نظام قضایی و انتظامی ایران وارد است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول از پلمب یک باغ ویلا به دلیل برگزاری مهمانی خصوصی در این شهر و بازداشت تعدادی از مهمانان دختر و پسر خبر داد.

۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در فروردین ماه که با حساسیت و توجه بیشتری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی است که این توجه بیشتر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌ها به لحاظ حجم نقض حقوق بشر در ایران نیست.
از مهم‌ترین اخبار که در این ماه بازتاب بسیار گسترده‌ای در کشور داشت، به مرگ یک کودک ۴ ساله ساوجی در پی خطای پزشکی، خودکشی یک کودک ده ساله در آبادان و مرگ یک زن از اهالی شهر گشت در سیستان و بلوچستان، در پی ضرب و شتم توسط شوهر خود بر اثر شکستگی استخوان و ضربه به سر می‌توان اشاره کرد.

۲– گزارشاتی که علی‌رغم اهمیت با بی‌توجهی روبرو شدند

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری، اساساً با کم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.
از مهم‌ترین خبرها که در این ماه با بی توجهی رسانه ها و مردم روبرو شدند، میتوان به اجرای حکم اعدام شایان سعیدپور، کودک-مجرم زندانی در زندان سقز، صدور حکم اعدام برای دو متهم اقتصادی ، ابتلای تعدادی از زندانیان در استان خوزستان به کرونا و محرومیت از درمان دو تن از زندانیان محبوس در زندان شیبان اهواز که اخیرا توسط شلیک مستقیم ماموران زندان مجروح شده بودند اشاره کرد.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید