تحریم سراسری آموزش مجازی با امضای بیش از ۴۶۰۰۰ دانشجوی سراسر کشور




فعالین دانشجویی با انتشار بیانیه و راه انداختن کمپینی از دانشجويان خواستند در تحریم سراسری آموزش مجازی شرکت کنند. در اين بيانيه گفته شده بسیاری از دانشجویان به امکانات لازم جهت مشارکت در این طرح دسترسی ندارند


فعالین دانشجویی با انتشار بیانیه و راه انداختن کمپینی با عنوان “نه بهآموزش مجازی” از دانشجویان خواستند در تحریم سراسری آموزش مجازی شرکت کنند. این بیانیه تاکنون به امضای بیش از ۴۶۰۰۰ دانشجو در سراسر کشور رسیده است. متن کامل بیانیه در زیر می آید:
خطاب به دانشجویان سراسر کشور
در شرایط فعلی و بحران زده کشور که نفس هایمان را تنگ و کام مان را تلخ کرده است، به حال خود رها شده ایم.
شاهد آن بودیم که دولت با گذاشتن راه حل آموزش مجازی پیش روی ما، از خود رفع تکلیف و مسئولیت نمود و نابرخورداران را مطابق روال گذشته بیشتر و بیشتر به حاشیه راند. ما ادامه ترم تحصیلی با تحمیل آموزش مجازی به دانشجویان را در راستای اهداف آموزش عالی نمی‌دانیم. آموزشی بی کیفیت، فاقد برنامه و افق مشخص و مهم تر از همه: نابرابر.

تحقق عدالت آموزشی تنها بواسطه مشارکت همه دانشجویان از تمام طبقات اجتماعی در این طرح ممکن می شود. بسیاری از دانشجویان به امکانات لازم جهت مشارکت در این طرح دسترسی ندارند و از توانایی مالی جهت تامین هزینه اینترنت و تهیه کامپیوتر و تلفن های هوشمند و … برخوردار نیستند.
حق آموزش عالی رایگان نیز که سالهاست آماج پولی سازی و کالایی سازی واقع شده، در روند فعلی بیشتر به محاق می رود. گویا دولت از هیچ فرصتی برای باز کردن مسیر پیشروی خصوصی سازی در حوزه خدمات عمومی نمی‌گذرد.
اجازه نخواهیم داد دولت از بحران به هزینه ما عبور کند. به هزینه به محاق بردن عدالت آموزشی یا راهی کردن دانشجویان به مسلخ و بیمارستان ها.

ما دانشجویان را به اتحاد فرامیخوانیم و تاکید می‌کنیم که عبور جمعی ما از این بحران در گرو همبستگی و درک هم سرنوشتی مان با یکدیگر است؛ اگر دولت نابرخورداران را به حال خود رها کرده است، ما رهایشان نمی‌کنیم.
بدینوسیله ما به همه ی دانشجویان اعلام می کنیم که آموزش مجازی را نمی پذیریم و آن را فاقد اعتبار می دانیم.
در ذیل بیانیه، مطالبات دانشجویان و ایرادات وارد به طرح آموزش مجازی آورده شده است.

در طی روزهای گذشته، دانشجویان اعتراضات فراوانی به برگزاری آموزش مجازی و سازوکار تعریف شده به وسیله دانشگاه‌ها داشتند که تجلی آن در بیانیه فراگیر شوراهای صنفی سراسر کشور بود. در این بین اما پاسخ مسوولین دانشگاهی، پافشاری بر ادامه‌ی ترم مجازی بود. می‌توان انتقاد از آموزش مجازی را در چند محور مشخص در نظر گرفت:
۱- کیفیت پایین آموزشی؛ بازخوردهای دانشجویان از کیفیت آموزش مجازی حاکی از نحوه برگزاری و شیوه انتقال مطالب به صورت ضعیف و بازده پایین کلاس‌های درسی است.
۲- نحوه امتحان‌های پایان ترم باتوجه به شرایط بحرانی فعلی و کیفیت آموزش مجازی در ابهام قرار گرفته اند؛ به‌طوری که نمی‌توان در کوتاه مدت امکانی برای برگزاری حضوری آن در نظر گرفت و همچنین برگزاری مجازی آن با مشکلاتی از قبیل قطعی اینترنت و عدم دسترسی به آن و… همراه خواهد بود.
۳-مشکلات دانشجویان ارشد و دکترا برای دسترسی به منابع کتابخانه‌ای و دفاع از پایان نامه که نیازمند حضور فیزیکی آنان در دانشگاه‌هاست و در صورت برقرار ماندن ترم مجازی، مشکلات آنان حل نشده باقی خواهد ماند.
۴- اتکای بسیاری از رشته‌ها به دروس عملی که برگزاری نیمی از دروس به صورت مجازی و تعطیلی نیمی دیگر، عملا امکان به پایان رساندن ترم و ورود به ترم بعدی را از بین خواهد برد. چراکه دروس عملی،کارگاهی،آزمایشگاهی و‌‌… را تحت هیچ شرایطی نمی‌توان مجازی برگزار کرد.
۵- رویه‌های حذف ترم بدون سنوات بخشنامه وزارت علوم؛ وزارت‌خانه اگرچه با تنظیم بخشنامه‌ای دانشگاه‌ها را تنها «مجاز» به حذف ترم بدون سنوات آن دسته که متقاضی حذف هستند، دانسته اما هیچ «الزامی» در خصوص اجرای این رویه برای تمام متقاضیان در نظر نگرفته است. در واقع با افتادن گوی در میدان دانشگاه، در عمل مسئولین مربوطه با انواع تبصره‌ها و با تاکید بر «شرایط خاص برای حذف کردن ترم» چنین طرحی را به هزارتویی پرپیچ‌و‌خم بدل ساخته‌اند که امکانی برای دستیابی به آن وجود ندارد؛ به عبارتی دیگر دانشگاه‌ها با بهانه‌هایی از قبیل عدم ظرفیت، عدم ارائه دروس ترم جاری در ترم فرد و… مساله را برای دانشجویان حل‌نشده باقی خواهند گذاشت.
۶-اما مهم ترین نکته که اصلی ترین محور مخالفت‌ها با آموزش مجازی را تشکیل می‌دهد، نابرابرانه بودن آن در شرایط فعلی‌ است‌. بسیاری از هم صنفان ما امکان دسترسی به شبکه‌‌ی اینترنت را ندارند و یا هزینه‌های این دسترسی برایشان بسیار گران تمام می‌شود. باتوجه به این نکته که دسترسی به آموزش رایگان با شرایط برابر از جمله وظایف دانشگاه‌هاست و در حال حاضر با آموزش مجازی این بخش از مسوولیت‌ها عملا به محاق رفته‌اند، مخالفت با اصل آموزش مجازی در واقع مخالفت با ضربه‌ای است که چنین شیوه‌ای به پیکره‌ی آموزش رایگان و گروه کثیری از دانشجویان وارد خواهد ساخت. بنابراین تلاش برای زنده نگه داشتن حداقل‌های عدالت آموزشی، در مختصات فعلی، از مجرای خواست لغو کامل آموزش مجازی می‌گذرد.
بنابر آنچه گفته شد و با اصل قرار دادن ناعادلانه بودن آموزش مجازی،خواست‌های ما به شرح زیر است:
۱- هرشکلی از آموزش مجازی، اعم از برگزاری کلاس‌ها، تحویل تکالیف، امتحان ها و…باید به طور کامل لغو و ترم جاری تعلیق شده اعلام شود.
۲- بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، شبانه‌،غیرانتفاعی،پیام نور و … شهریه‌های ترم جاری را پرداخت کرده‌اند. مبالغ این شهریه‌ها باید به دانشجویان بدون هیچ تبصره و قید و شرطی بازگردد. همچنین مبالغی که از دانشجویان خوابگاهی برای استفاده از خوابگاه‌ها گرفته شده است، باید بازگردانده شود.
۳-ایجاد تسهیلات لازم و بدون قید و شرط برای فارغ التحصیلی دانشجویان ترم آخر که در نیمسال دوم ۹۸-۹۹ مشغول به تحصیل هستند و دانشجویان ارشد و دکتری که مشغول تهیه پایان‌نامه هستند.
۴- پذیرش ظرفیت‌های جدید برای ترم آتی مطابق آنچه بر اثر تعلیق ترم جاری و حذف کامل آموزش مجازی رقم خواهد خورد.
بنابراین مطابق آنچه گفته شد، ما دانشجویان برای احقاق حقومان متحد می شویم و تا زمانی که تمام مطالبات بحقمان را باز پس نگیریم ، از تحریم کامل سیستم آموزش مجازی دست بر نخواهیم داشت. لذا تمام هم‌صنفان خود را به این تحریم دعوت می‌نماییم.


Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید