نامه امیرسالار داودی از زندان اوین؛ برای کیان و استقلال کانون وکلای دادگستری احساس خطر می‌کنیم

خبرگزاری هرانا

امیرسالار داودی، وکیل دادگستری زندانی در زندان اوین با نوشتن نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به پیش‌نویس آیین‌نامه اصلاحی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری واکنش نشان داده و نسبت به از میان رفتن استقلال حداقلی این کانون‌ها ابراز نگرانی کرده است. وی در بخشی از این نامه می‌گوید ” آری احساس خطر می‌کنیم برای کیان و استقلال کانون وکلای دادگستری و البته شایان توجه دادن است که متاسفانه طی سال‌های اخیر از عیار استقلال کانون وکلای دادگستری کاسته شده است و اگرچه به این استقلال نیم بند و حداقلی، ما و بخش قابل توجهی از همکارانمان راضی بوده‌ایم، لیکن امروز احساس می‌کنیم احتمالا بنا بر همان امارات جدی و نامتعارف شرایطی در حال تدارک است تا مجموعه  عوامل تحت اوامر جنابعالی با دیدن رضایت حداقلی وکلای دادگستری به جهت ستاندن کامل استقلال نبم بند شده و و حداقلی کانون‌های وکلای دادگستری کشور را نیز بردارد”.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیرسالار داودی، وکیل دادگستری زندانی در زندان اوین با نوشتن نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به پیش نویس آیین‌نامه اصلاحی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری واکنش نشان داده و نسبت به از میان رفتن استقلال حداقلی این کانون‌ها ابراز نگرانی کرده است.

نسخه ای از متن کامل این نامه که به دست هرانا رسیده است عینا در ادامه می‌آید:

“جناب آقای رئیسی، ریاست محترم قوه قضاییه!
با سلام!
احتراما اطلاع حاصل کردم که عوامل تحت ریاست جنابعالی در آخرین روز کاری سال ۱۳۸۹ پیش‌نویس آیین نامه‌ای را در خصوص کانون‌های وکلای دادگستری و البته به قید محرمانه، جهت اطلاع و استحضار ریاست محترم اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ارسال و تحویل نموده‌اند. در این ارتباط، اولا قدر متقین اینکه امکان آگاهی از فحوا و جزئیات آیین‌نامه محرمانه مورد بحث دستکم برای نگارنده به واسطه شرایط در حبس بودن، میسر نبوده است و لذا  درخصوص ماهیت آن چه عواملتان برای جامعه وکلای دادگستری تابع کانون‌های وکلای سراسر کشور تدارک دیده‌اند نمی‌خواهم و نمی‌توانم اظهار نظر کنم.
ثانیا علیرغم بی‌اطلاعی از فحوا و جزئیات آیین‌نامه موصوف، لیکن حتما تصدیق می‌فرمایید هرقسم تصمیمگیری به وجه پنهانی از افکار عمومی و البته دور از دسترس و امکان بررسی و اقناع جامعه صنفی مربوطه و اهل نظر تهیه و تدارک گردد هر آینه اقدامی مشکوک، سوال برانگیز و غیرقابل قبول تلقی می‌گردد خاصه در دوره و زمانه‌ای که در مورد شفافیت حداکثری به عنوان رکن رکین حکومتداری مطلوب، کارا، مقبول و مشروع، بی‌گفت‌وگو اتفاق نظر وجود دارد. ثالثا نمی‌توانم طبقه‌بندی کردن پیش‌نویس یک سند صنفی تحت عنوان محرمانه و البته ارسال و تحویل عجیب و غریب آن به رئیس نهاد صنفی ذیربط در آخرین روز کاری سال را نادیده گرفته و موجبات تعجب‌مان فراهم نگردد.
چه اینکه واضح و روشن است پس از آخرین روز کاری سال هم به دلیل تعطیلات نوروزی و هم به جهت اوج گرفتن شیوع داخلی یک بیماری عالمگیر در ابتدای سال جدید نه تنها کل کشور و مردم شرایط خاصی را را تجربه کردند که به تبع جامعه صنفی وکلای دادگستری و زعمای جامعه صنفی نیز شرایط مشابهی را داشته‌اند؛ و از این رو منصفانه است اگر حق دهید از چنین امارات حدی و نامتعارف مطلع گردم و اما احساس خطر نکنم و لاجرم از خود نپرسم که آیا دستگاه قضایی و سیاستگذاران جدیدش حقیقتا زمانی مناسب‌تر را جهت مطلع کردن اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران از آخرین تصمیماتشان در حوزه صنفی نیافتند، تا این چنین متصف به به ابن الوقت بودنی ای در خور تحسین تقدیر بسیار گردند؟!
جناب آقای رئیسی؛ آری احساس خطر می‌کنیم برای کیان و استقلال کانون وکلای دادگستری و البته شایان توجه دادن است که متاسفانه طی سال‌های اخیر از عیار استقلال کانون وکلای دادگستری کاسته شده است و اگرچه به این استقلال نیم بند و حداقلی، ما و بخش قابل توجهی از همکارانمان راضی بوده‌ایم، لیکن امروز احساس می‌کنیم احتمالا بنا بر همان امارات جدی و نامتعارف شرایطی در حال تدارک است تا مجموعه  عوامل تحت اوامر جنابعالی با دیدن رضایت حداقلی وکلای دادگستری به جهت ستاندن کامل استقلال نبم بند شده و و حداقلی کانون‌های وکلای دادگستری کشور را نیز بردارد. بنابراین ابزار امیدواری می‌کنیم تا جنابعالی همچون زمانی که تصدی و اداره دستگاه قضایی رابه عهده می‌گرفتید و البته که مدعی تغییر و تحول مثبت بنیادین و عدالت‌محور در مجموعه قوه قضاییه بوده‌اید همچنان بر وعده‌تان استوار باشید.
حتما نیک می‌دانید که اولا بدیهی‌ترین و اساسی‌ترین ضامن تغییر و تحول مثبت و بنیادین را که نیست جز شفافیت و پرهیز از نامحرم دانستن مردم، هرگز کنار نگذارید و البته گوشزد این قید ضروری است که وکلای دادگستری هم جز مردم هستند و پنهان‌کاری از آنها و نامحرم دانستنشان روا نخواهد بود، ثانیا کانون‌های وکلای دادگستری مستقل از حاکمیت و دستگاه قضایی میراثی گرانبها و سترگ برای مردم تکیه‌گاهی مطمئن برای تحقق عدالت حقیقی در کشور به حساب می‌آیند و نباید اجازه داد تا یگانه نماد حق دفاع مستقل که یادگار دولت ملی زنده یاد دکتر محمد مصدق است و در عین حال نماد دیرپای نهادهای تابع آن تهی گردد که اگر استقلال کانون وکلا در معنای کامل آن است که برود، ابتدا مردم و سپس نظام قضایی که می‌بایست عدالت محور باشد، همانا بزرگترین و مهمترین خسارت دیدگان خواهند بود.
و اما سخن پایانی
جناب آقای رئیسی؛ حتما موافق هستید که به قول قدما هرچه خوار آید، روزی به کار آید؛ قطعا در مثال مناقشه نیست و کانون وکلای دادگستری نباید خار محسوب گردد و اما خواستیم یادآوری کنیم که در طول تاریخ بسیارانی بوده‌اند که برساخته‌های درستی را به غلط خار یافته و خرابشان کردند هر چند روزی از خاطرشان گذشته است که اشتباه کرده‌اند و آن مخروبه‌ها به کار می‌آمده‌اند، اما متاسفانه فراموششان شده بود که گاهی خیلی زود دیر می‌شود.
باتجدید احترام
امیرسالار داودی/ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹/ بند ۸ زندان اوین”.
این نامه در صفحه شخصی طناز کلاهچیان، همسر آقای داودی نیز منتشر کرده است.
در ارتباط با نویسنده این نامه گفتنی است، امیرسالار داودی که از تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ۹۷، در بازداشت و در زندان اوین به سر می‌برد در تاریخ ۱۱ خرداد ۹۸ بر اساس حکمی که توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران علیه وی صادر شد به ۳۰ سال حبس تعزیری و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شد که از این میزان، مجازات اشد یعنی ۱۵ سال حبس قابل اجرا خواهد بود. روز سه‌شنبه ۸ مردادماه ۱۳۹۸، مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع امیرسالار داودی طی یادداشتی در صفحه کاربری خود در توییتر از قطعی شدن حکم اولیه موکلش خبر داد.
در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، وحید مشگانی فراهانی وکیل مدافع امیر سالار داودی، در ارتباط با اتهامات نسبت داده شده به وی گفت: حدود ۸ تا ۹ اتهام به ایشان نسبت داده شده است. از جمله تشکیل گروه برای براندازی نظام، همکاری با دول متخاصم، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب، توهین به مقامات و رهبری و چند اتهام دیگر که دو پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شده است.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید