زندانیان سیاسی؛ نگاهی به آخرین وضعیت ده اعتصاب در زندان‌های مختلف کشور

خبرگزاری هرانا
عبدالسلام مردان رزگه، شهروند بازداشتی در زندان ارومیه در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب زده و در هفدهمین روز اعتصاب بسر می‌برد. بشیر پیرماوانه، زندانی سیاسی در زندان ارومیه نیز که از تاریخ ۵ بهمن ماه امسال دست به اعتصاب غذا زده بود، کماکان در اعتصاب بسر می‌برد. پریسا سیفی، شهروند بازداشتی اهل کامیاران نیز از ده روز پیش در اعتراض به تداوم بازداشت خود اعتصاب غذا بسر می‌برد. امیرسالار داودی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین، از تاریخ ۲۰ بهمن ماه در اعتراض به عدم اعطای مرخصی دست به اعتصاب زده است. برزان محمدی، رضا محمدحسینی، مهدی مسکین نواز و خالد پیرزاده، چهار زندانی سیاسی دیگر در این زندان از تاریخ ۱۲ بهمن ماه دست به اعتصاب زده‌اند و اطلاعی از وضعیت آنان در دست نیست. همچنین از وضعیت اسماعیل گرگیج شهروند بلوچ محبوس در زندان اوین که در تاریخ ۲۹ دیماه در اعتراض به عدم انتقال به زندان محل زندگی خود دست به اعتصاب زده بود نیز اطلاعی در دست نیست. سیامک اشرفی اشگه سو، زندانی سیاسی در زندان ارومیه نیز امروز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه با وعده مساعد مسئولان زندان به اعتصاب خود پایان داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در حال حاضر تعداد زیادی از متهمان و محکومان سیاسی در زندان‌های اوین، مشهد، سنندج و ارومیه در اعتصاب بسر می‌برند.
عبدالسلام مردان رزگه، شهروند بازداشتی در زندان ارومیه در اعتراض به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود در هفدهمین روز اعتصاب غذا بسر می‌برد. آقای مردان رزگه از تاریخ ۷ آبان ۱۳۹۷ در بازداشت است.
 امیرسالار داودی، وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین، از تاریخ ۲۰ بهمن ماه در اعتراض به عدم اعطای مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است.
طناز کلاهچیان، وکیل دادگستری و همسر آقای داودی در حساب خود در شبکه‌های مجازی در تاریخ ۲۷ بهمن ماه به نقل از امیرسالار داودی نوشت:”ملت شریف ایران! در پی مخالفت مقامات قضایی و خاصه دادستان تهران و نماینده ویژه ایشان در امور امنیتی و سیاسی و ایضا دادیار ناظر زندان با اعطای مرخصی چند روزه به اینجانب که کاملا به حق و خواسته ای مشروع و اخلاقی است و قانون نیز از آن حمایت می کند از هم اکنون ساعت ۱۳.۳۰ بعدازظهر مورخ ۹۸/۱۱/۲۷ علاوه بر اعتصاب تر ،اعتصاب خشک را نیز شروع خواهم کرد (اعتصاب کامل). برای من دعا کنید. والسلام! امیرسالار داودی/ زندان اوین بند ۷ سالن ۲”
امیرسالار داودی که از تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ۹۷، در بازداشت و در زندان اوین به سر می برد در تاریخ ۱۱ خردادماه بر اساس حکمی که توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران علیه وی صادر شد به ۳۰ سال حبس تعزیری و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شد که از این میزان، مجازات اشد یعنی ۱۵ سال حبس قابل اجرا خواهد بود. روز سه‌شنبه ۸ مردادماه ۱۳۹۸، مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع امیرسالار داودی از قطعی شدن حکم اولیه موکلش خبر داد.
در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۸، وحید مشگانی فراهانی وکیل مدافع امیر سالار داودی، در ارتباط با اتهامات نسبت داده شده به وی گفت: حدود ۸ تا ۹ اتهام به ایشان نسبت داده شده است. از جمله تشکیل گروه برای براندازی نظام، همکاری با دول متخاصم، تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب، توهین به مقامات و رهبری و چند اتهام دیگر که دو پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی ارجاع شده است.

پریسا سیفی، شهروند اهل کامیاران نیز از ده روز پیش در اعتراض به تداوم بازداشت خود در اعتصاب غذا بسر می‌برد.

خانم سیفی با گذشت ۱۰۰ روز از زمان بازداشت، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه کانون اصلاح و تربیت زندان زنان سنندج بسر می‌برد و از ده روز پیش در اعتراض به تداوم بازداشت و شرایط خود دست به اعتصاب غذا زده است. پریسا سیفی پیشتر در تاریخ ۲۱ آبان ماه در  جریان تجمعات اعتراضی آبان ماه امسال توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در سنندج بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سنندج منتقل شد. وی نهایتا پس از مدتی از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به بازداشتگاه کانون اصلاح و تربیت زندان زنان سنندج منتقل شد. علیرغم پیگیری‌های خانواده خانم سیفی تاکنون تغییری در وضعیت وی ایجاد نشده است.
یک منبع نزدیک به خانواده پریسا سیفی در خصوص شرایط او به هرانا گفت: “پریسا سیفی پس از انتقال به بازداشتگاه کانون اصلاح و تربیت زندان زنان سنندج نیز کماکان تحت فشار قرار دارد. پرونده او نزدیک به چهار هفته است که به دادگاه انقلاب سنندج منتقل شده اما برگزاری دادگاه هر بار به بهانه‌ای به تعویق انداخته می‌شود. در حال حاضر نیز وضعیت جسمی او به دلیل اعتصاب غذا نامساعد است”.
تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.

از سوی دیگر از وضعیت کنونی برزان محمدی، رضا محمدحسینی، مهدی مسکین نواز و خالد پیرزاده، چهار زندانی سیاسی در زندان اوین که از تاریخ ۱۲ بهمن ماه دست به اعتصاب غذا زده بودند، اطلاعی در دست نیست.

از میان این جمع، رضا محمدحسینی که از تاریخ ۱۹ بهمن ماه بعنوان یک حرکت اعتراضی اقدام به دوختن لب‌های خود کرده بود، شب سه‌شنبه ۲۲ بهمن ماه به دلیل ضعف عمومی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد.
این زندانیان از تاریخ ۱۲ بهمن ماه در اعتراض به عدم موافقت با آزادی مشروط، عدم رسیدگی به مطالبات زندانیان سیاسی، عدم رعایت اصل تفکیک جرایم، اطاله دادرسی، صدور احکام سنگین قضائی و قطعی شدن احکام دادگاه بدوی بدون برگزاری دادگاه تجدید نظر علیه خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
از میان زندانیان اعتصابی، برزان محمدی پیشتر در جریان اعتراضات سراسری مردادماه ۹۶ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شده بود. این شهروند ۴۱ ساله و اهل سروآباد کردستان در دادگاه بدوی از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. جلسه دادگاه تجدیدنظر برزان محمدی در تاریخ ۶ اسفندماه سال ۹۷ برگزار شد و در نتیجه آن به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد.
خالد پیرزاده و رضا محمدحسینی پیشتر توسط دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۲۳ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند. بر اساس این حکم رضا محمدحسینی از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی” به ۷ سال حبس، از بابت اتهام “توهین به رهبری” به ۳ سال حبس، از بابت اتهام “خروج غیرقانونی از مرز” به ۳ سال حبس، از بابت اتهام “ورود غیرمجاز به داخل کشور” به ۲ حبس و از بابت اتهام تمرد از دستور ماموران به ۱ سال و نیم حبس و در مجموع به ۱۶ سال و نیم حبس محکوم شده است. آقای محمدحسینی پیشتر در اردیبهشت ماه ۹۸ توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود. وی پس از ۳ ماه بازجویی به قرنطینه و نهایتا به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.
خالد پیرزاده نیز از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی” به ۵ سال حبس و از بابت اتهام “توهین به رهبری” به ۲ سال حبس و در مجموع به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۷ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی” در خصوص رضا محمدحسینی و ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی”  در خصوص خالد پیرزاده قابل اجرا خواهد بود.
مهدی مسکین نواز نیز پیشتر در مردادماه امسال توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام» به ۵ سال حبس محکوم شده بود. آقای مسکین نواز علاوه بر این به اقامت اجباری در فهرج کرمان و ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی نیز محکوم شده است.

همچنین، بشیر پیرماوانه، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه که از تاریخ ۵ بهمن ماه امسال دست به اعتصاب غذا زده بود، کماکان در اعتصاب بسر می‌برد.

بشیر پیرماوانه، از تاریخ ۵ بهمن ماه در اعتراض به بی‌پاسخ ماندن درخواست آزادی مشروط خود دست به اعتصاب غذا زده بود. بشیر پیرماوانه، در اسفندماه ۹۴ بازداشت و در بهار سال ۱۳۹۵ توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام” به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم به دلیل تسلیم به رای به ۴ سال کاهش پیدا کرد. مخالفت با درخواست آزادی مشروط این زندانیان در حالی صورت گرفته است که آنها بیشتر از یک سوم مدت حبس خود را پشت سر گذاشته و بر طبق قانون آزادی مشروط به آنها تعلق می‌گیرد.
حبیب پیرمحمدی، زندانی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد از روز جمعه ۲۵ بهمن ماه در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده خود و تشکیل نشدن دادگاه تجدیدنظر دست به اعتصاب غذا زده بود. وی روز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه در پی انتقال به بند ۵ این زندان توسط یکی از زندانیان جرائم خشن به ضرب چاقو مجروح و به بهداری زندان منتقل شد.

از وضعیت آقای پیرمحمدی و تداوم و یا پایان اعتصاب او اطلاعی در دست نیست.

آقای پیرمحمدی در تاریخ ۵ اسفندماه سال گذشته توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی هادی منصوری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی” به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “عضویت در یکی از گروه های فضای مجازی هوادار داعش” به یک سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “بغی با وصف دستگیری قبل از درگیری” به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
در صورت تائید این حکم به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی ۱۵ سال از بابت اتهام “بغی” قابل اجرا خواهد بود.
علیرغم گذشت بیش از ۱۰ ماه از درخواست تجدید نظر تاکنون زمان و شعبه دادگاه تجدیدنظر مشخص نشده و با وجود پیگیری های مکرر خانواده، وکیل و خود زندانی، پاسخی از سوی مسئولین داده نشده است.
اسماعیل گرگیج، شهروند بلوچ محبوس در زندان اوین نیز از روز یکشنبه ۲۹ دی ماه دست به اعتصاب غذا زده بود. اعتصاب غذای این زندانی در اعتراض به عدم انتقال وی از زندان اوین به زندان محل زندگی خود صورت گرفته است.

از وضعیت آقای گرگیج و تداوم و یا پایان اعتصاب او اطلاعی در دست نیست.

اسماعیل گرگیج در سال ۹۶ به دلیل فعالیت های خود در فضای مجازی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت ۳ ماه در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شده بود.
این زندانی سنی مذهب بلوچ در آذرماه سال ۹۷ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در اسفندماه همان سال در مرحله تجدید نظر به ۴ سال و ۹ ماه حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.
اسماعیل گرگیج، ۳۲ ساله است و هم اکنون در بند ۸ زندان اوین به سر می‌برد.

لازم به ذکر است که، سیامک اشرفی اشگه سو زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه که از تاریخ ۱ بهمن در اعتراض به عدم پاسخ‌دهی به درخواست عفو مشروط و همچنین بی‌احترامی کارمندان دادگاه به خانواده خود دست به اعتصاب غذا زده بود، امروز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه پس از انتقال به بند جوانان این زندان و با وعده مساعد مسئولان مبنی بر رسیدگی به خواسته‌های وی به اعتصاب خود پایان دارد.

سیامک اشرفی در خردادماه ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام “عضویت در یکی از گرو‌ه‌های مخالف نظام” به تحمل ۵ سال و به اتهام “فرار از خدمت سربازی” به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. سیامک اشرفی اشگه سو، پس از طی کردن بیش از ۳ سال از دوره محکومیت خود، درخواست آزادی مشروط داده بود که این درخواست از سوی مسئولان زندان ارومیه پذیرفته شده اما شعبه مسئول واحد اجرای احکام از پاسخ دادن به درخواست آزادی مشروط آقای اشرفی امتناع کرده بود.
بهاره هدایت، زندانی سیاسی پیشین، که از روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه همزمان با بازداشت و انتقال خود به بازداشتگاه وزرا دست به اعتصاب غذا زده بود. ساعتی قبل با تودیع قرار تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد شده و پس از آزادی به اعتصاب خود پایان داد.
بهاره هدایت روز دوشنبه ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۸ در پی احضار به حراست دانشگاه و حضور وی در آن محل همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بازداشتگاه وزرا تهران منتقل شده بود. وی روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه، طی تماسی با خانواده خود، خبر از بازداشت و حضورش در دادسرای اوین داده بود. او نهایتا شب یکشنبه ۲۷ بهمن ماه با پایان مراحل بازجویی به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود.

بسیاری از زندانیان در ایران به عنوان آخرین راه برای رسیدن به خواسته‌هایشان دست به اعتصاب غذای اعتراضی می‌زنند. بسیاری از این اعتصاب‌ها در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات پرونده، مراعات نشدن حقوق زندانی و یا بازداشتی و بلاتکلیفی‌های بلندمدت بوده است.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید