اعتراضات آبان ماه؛ محمد اقبالی به ۱۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

خبرگزاری هرانا

محمد اقبالی گلهین، یکی از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال توسط شعبه ۱۰ دادگاه کیفری شهرستان شهریار به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و یک سال تبعید به شهرستان راسک محکوم شد. این حکم امروز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه در زندان تهران بزرگ به وی ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد اقبالی گلهین، یکی از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال توسط دادگاه کیفری شهریار به حبس، شلاق و تبعید محکوم شد.

بر اساس این حکم که امروز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ در زندان تهران بزرگ به وی ابلاغ شده است، محمد اقبالی، توسط شعبه ۱۰ دادگاه کیفری شهرستان شهریار به ریاست قاضی مهدی سلیمانی از بابت اتهام “تخریب اموال دولتی” به ۱۰ سال حبس، از بابت اتهام “اخلال در نظم و آسایش عمومی” به ۱ سال حبس و از بابت اتهام “درگیری با ماموران بسیج” به ۷۴ ضربه شلاق و یک سال تبعید به شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان محکوم شده است.

در صورت قطعی شدن این حکم در دادگاه تجدیدنظر و با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، از میزان حبس، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس تعزیری در خصوص محمد اقبالی قابل اجرا خواهد بود.
جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای اقبالی در تاریخ ۱۹ بهمن ماه در این شعبه برگزار شده بود.
محمد اقبالی پیشتر در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۸ در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه امسال توسط نیروهای قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران در شهر اندیشه کرج بازداشت و به بازداشتگاه سپاه در جنوب شرق تهران منتقل شد. آقای اقبالی نهایتا پس از حدود ۴۰ روز با پایان مراحل بازجویی به تیپ ۵ زندان تهران بزرگ منتقل شده بود. پرونده آقای اقبالی در مرحله بازپرسی در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای شهریار تحت بررسی قرار گرفته بود.
محمد اقبالی گلهین، فرزند حمید، مجرد و متولد ۱۳۶۹ در شهرستان شهریار است. آقای اقبالی در یک مغازه فست فود به عنوان کارگر (کمک آشپز) مشغول به کار بوده.
دادگاه در خصوص مصادیق و دلایل انتساب این اتهامات آقای اقبالی به مواردی از جمله “هدایت کردن جمعیت معترض به سمت پایگاه بسیج اندیشه، درگیری با ماموران بسیج و شکستن دوربین فیلمبرداری ماموران بسیج در جریان اعتراضات” استناد کرده است.
هرانا پیشتر در تاریخ ۱۴ بهمن ماه در گزارشی ضمن احراز هویت ده‌ها تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری آبان ماه و دی ماه امسال که در زندان تهران بزرگ بسر می‌برند، به آخرین وضعیت و شرح محل نگهداری آنها پرداخته بود.

لازم به یادآوری است از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

نسخه کامل گزارش هرانا از این اعتراضات را تحت عنوان “آبان خونین” می‌توانید در این لینک مطالعه کنید.

هرانا همچنین در تاریخ ۲ دی ماه در گزارشی جداگانه با عنوان “گلوله و عفونت؛ بحران زخمی‌های اعتراضات آبان ماه” به وضعیت شماری از زخمی شدگان در جریان اعتراضات آبان پرداخته بود.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید