اعتراضات آبان؛ خانواده های جان باختگان به دیدار خانواده داغدار پویا بختیاری رفتند

خبرگزاری هرانا

     2019/12/06
امروز جمعه ۱۵ آذرماه، تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی، خانواده‌های زندانیان سیاسی، خانواده‌های جانباختگان اعتراضات سال ۸۸ ازجمله “شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی، حوریه فرج زاده خواهر شهرام فرج زاده” همراه با اکرم نقابی و هاشم زینالی، مادر و پدر سعید زینالی دانشجویی که در جریان اعتراضات دانشجویی پس از حمله به کوی دانشگاه در تیرماه ۱۳۷۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و ناپدید شد، برای ابراز همدردی به دیدار خانواده پویا بختیاری از کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه رفتند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۱۵ آذرماه ۱۳۹۸، تعدادی از از فعالان مدنی و خانواده‌های زندانیان سیاسی و جان باختگان برای ابراز همدردی به دیدار خانواده پویا بختیاری از کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه امسال در کرج رفتند.
در این دیدار، تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی، خانواده‌های زندانیان سیاسی، همراه با شماری از خانواده‌های جان باختگان اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ از جمله “شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم بیگی، حوریه فرج زاده خواهر شهرام فرج زاده و شهین مهین فر، مادر امیر ارشد تاجمیر” حضور داشتند.
راحله احمدی (فعال مدنی و مادر صباکردافشاری، زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین) نیز ازجمله کسانی بود که امروز برای ابراز همدردی به دیدار خانواده پویا بختیاری رفته بودند.
اکرم نقابی و هاشم زینالی، مادر و پدر “سعید زینالی” دانشجویی که در جریان اعتراضات دانشجویی پس از حمله به کوی دانشگاه در تیرماه ۱۳۷۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت و ناپدید شد، ازجمله کسانی بودند که امروز به دیدار خانواده پویا بختیاری رفتند.
روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه نیز هاجر رستمی مطلق، مادر ندا آقا سلطان، از جان‌باختگان اعتراضات سال ۱۳۸۸ و قاسم شعله سعدی وکیل دادگستری به دیدار خانواده پویا بختیاری رفته بودند. قاسم شعله سعدی، در این دیدار ضمن ابراز همدردی با خانواده بختیاری جهت پیگیری های احتمالی حقوقی و قضایی پرونده پویا بختیاری اعلام آمادگی کرده بود.
پویا بختیاری، ۲۷ ساله، دارای مدرک مهندسی برق، روز شنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸ در حالی که همراه با مادرش (ناهید شیرپیشه) در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به خیابان رفته بودند، در مهرشهر کرج از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ معترضان در واکنش به افزایش قیمت بنزین در شهرهای مختلف به خیابان آمدند. قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند در مجلس مدعی شد این اعتراضات در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور رخ داده و بیش از ۱۳۰ نفر طی آن کشته شده‌اند. اما محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در روز اول جمعه ۲۴ آبان ماه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز دوشنبه ۴ آذرماه، آمار بازداشتی های اعتراضات اخیر را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد.

روز سه‌شنبه ۱۲ آذرماه هرانا در رابطه با این اعتراضات نسخه دوم گزارش جمع بندی خود را منتشر کرد. تعداد ۷۱۳۳ بازداشت در جریان اعتراضات آبان از حاصل جمع بندی منابع دولتی و غیردولتی در این گزارش مستند شده است؛ هر چند با توجه به گستره اعتراضات و میزان خشونت ها رقم واقعی دستگیر شدگان تا چند برابر این رقم قابل تصور باشد. در خصوص کشته شدگان این اعتراضات نیز مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه نوع آمار را در نظر گرفته است، آمار نخست که صرفا تخمین های کلی است و منابع آن نهادها یا رسانه های غیردولتی هستند که طی گزارشات مختلفی جمعا از حدود ۴۳۰ کشته در کشور روایت می کنند. روند شناسایی و راستی آزمایی جان باختگان توسط هرانا کماکان ادامه دارد. همچنین لیست اسامی ۲۲۷ نفر از کشته شدگان که هرانا تا زمان تنظیم این گزارش موفق به گردآوری آن شده است در نسخه دوم گزارش جمع بندی اعتراضات خونین آبان منتشر شده است. از سوی دیگر تعدادی که هرانا مستقلا قادر به تایید آنها تاکنون شده است ۸۸ تن را در بر می‌گیرد.

نسخه کامل این گزارش را می‌توانید در این لینک مطالعه کنید. گزارش جمع بندی اولیه هرانا را نیز در این لینک می‌توانید مطالعه کنید.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید