گزارش کانون نویسندگان ایران از یک هفته سرکوب (۸ -۱۴ آبان)


سرکوب در ایران

چهارشنبه ۸ آبان ۹۸:
– اسماعیل بخشی، نماینده‌ی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، با تودیع قرار وثیقه‌ی ۷۵۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.
– ماموران امنیتی در شیراز، تعدادی از شهروندان بهایی را در ارتباط با برگزاری مراسم دویست‌مین سالگرد تولد سیدعلی محمد باب بازداشت کردند. تاکنون هویت دو تن از آنان، شهریار عطریان و پولاد کرمی احراز شده ‌است.
– حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی که ۷ آبان به‌دست نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت شده بود، آزاد شد. گفته می‌شود. آقای طبرزدی جهت شرکت در مراسم روز بزرگداشت کوروش به شیراز سفر کرده بود.
– چند واحد صنفی متعلق به شهروندان بهایی ساکن چابهار در استان سیستان و بلوچستان که محل کسب خود را در یک مناسبت مذهبی تعطیل کرده بودند، به دستور مقامات قضایی پلمب شد.
– جامعه‌ی مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای از حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران انتقاد کرد. در این بیانیه به «برخی مسئولان» حمله شده که به گفته جامعه مدرسین «فضای کشور را دوقطبی می‌کنند».
– حسن رستگاری مجد، شهروند ترکیه، ایرانی‌تبار و زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه که به اتهام همکاری با یکی از احزاب کُرد مخالف نظام درحال تحمل دوران محکومیت خود است، در پی وعده‌ی مساعد مسئولان قضایی به اعتصاب غذای خود پایان داد. این زندانی در اعتراض به لغو تابعیت ایرانی خود از روز اول مهرماه دست به اعتصاب غذا زده بود.
پنجشنبه ۹ آبان:
– جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات هوشمند علیپور و محمد استاد قادر در دادگاه انقلاب سنندج برگزار شد. این دو شهروند در تاریخ ۱۲ مردادماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی به اتهام عضویت در یکی از احزاب کردی مخالف نظام در شهر سقز بازداشت شده بودند.
– امین ماسوری، نویسنده و پژوهشگر اهل خرم‌آباد که از ابتدای ماه جاری برای تحمل دوران محکومیت خود در زندان به سر می‌برد، بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرائم از قرنطینه‌ی زندان به بند ویژه‌ی مجرمان مواد مخدر منتقل شد.
جمعه ۱۰ آبان:
– محمد حبیبی، فعال صنفی کانون معلمان محبوس در زندان اوین، ممنوع‌الملاقات شد. این محرومیت به دستور رئیس زندان و در پی انتشار نامه‌ی محمد حبیبی و فرهاد میثمی صورت گرفته است. این دو زندانی، ماه گذشته با انتشار نامه‌ای اعلام کرده بودند: با توجه به نقض صریح مفاد عدیده از آئین‌نامه‌ی اجرایی سازمان زندان‌ها و سایر قوانین جاری کشور در زمینه‌ی حقوق زندانیان و عدم پاسخ‌گویی رئیس زندان به درخواست‌های مکرر زندانیان برای گفتگو در این‌باره، از این پس خود را ملزم به رعایت قوانین دلبخواهانه‌ی زندان‌ها نمی‌دانند.
– نازیلا نوری، درویش گنابادی با پایان دوره محکومیت خود از زندان اوین آزاد شد. وی در زمستان ۹۶ در جریان حوادث گلستان هفتم بازداشت و در نهایت به یک سال حبس محکوم شد.
– ناصر نورد گل‌تپه، نوکیش مسیحی محبوس در زندان اوین که در حال سپری کردن دوران محکومیت ده سال حبس خود است، طی نامه‌ای سرگشاده با اشاره به اصول ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی که در آن مسیحیت به رسمیت شناخته شده، از تحمل بیش از دو سال حبس به دلیل برپایی کلیساهای خانگی انتقاد کرد.
شنبه ۱۱ آبان:
– نیما ویژه، از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر، با دریافت ابلاغیه‌ای به اتهام اخلال در نظم عمومی به شعبه ۱۰۵۹ مجتمع قضایی کارکنان دولت احضار شد. در این ابلاغیه از وی خواسته شده است که صبح روز دوشنبه ۱۳ آبان در این شعبه حاضر شود.
– زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، اعتصاب غذای اعتراضی خود را آغاز کرد. اعتصاب غذای وی در اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر در ایران، بازداشت طولانی مدت فعالان مدنی و امضا کنندگان بیانیه‌ی موسوم به چهارده کنش‌گر مدنی، عدم رسیدگی به وضعیت پزشکی زندانیان سیاسی در زندان اوین و چند مورد دیگر صورت گرفته است.
– بیش از دویست تن از سینماگران ایران ازجمله بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، اصغر فرهادی، پرویز کیمیاوی، جعفر پناهی، محمد رسول اف و بسیاری دیگر با امضای بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای به وجود سانسور و اختناق در سینما و نبود امنیت شغلی، ممیزی‌های زیاد، روند طولانی دریافت مجوزها، قاچاق فیلم‌ها، ورود سرمایه‌های مشکوک و سوءاستفاده از ارزش‌ها به بهانه‌ی تولید فیلم ارزشی اعتراض کردند و خواهان «آزادی بیان و اندیشه» شدند.
– عسل محمدی عضو تحریریه‌ی نشریه‌ی اینترنتی گام و از متهمان پرونده‌ی اعتراضات هفت‌تپه، با تودیع قرار وثیقه به طور موقت از زندان اوین آزاد شد.
– شعبه‌ی اول دادگاه تجدید نظر سه فعال مدنی در آذربایجان غربی به نام‌های اولدوز قاسمی، امیر ستاری رئوف و جواد احمدی یئکانلی را از اتهامات وارده تبرئه کرد. جلسه‌ی دادگاه تجدید نظر این افراد، ماه گذشته برگزار شده بود.
– جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات رضوانه محمدی، فعال حقوق زنان به‌صورت غیابی و با حضور وکیل وی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. بر اساس متن کیفرخواست، خانم محمدی به «اجتماع و تبانی با هدف عادی سازی روابط همجنس‌خواهانه» متهم شده است.
– وحید ابهری، محمد مردی و فرهاد پاکروح از فعالان مدنی آذربایجانی و از بازداشت‌شدگان مراسم سالگرد غلامرضا امانی با تودیع قرار آزاد شدند. شروط آزادی‌ها برای نفر نخست با قرار اتیان سوگند و برای نفرات دیگر با تودیع قرار ۵۰ میلیون تومانی به‌طورموقت و تا تکمیل مراسم دادرسی بوده است.
– حدیث صبوری در پی مراجعه به دادسرای اوین بازداشت و به بند زنان زندان منتقل شد. وی مردادماه سال گذشته نیز در تجمعات سراسری اعتراض به گرانی، بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.
یکشنبه ۱۲ آبان:
– سه تن از کارگران کارخانه‌ی سیمان کارون مجدداً به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری مسجد سلیمان احضار شدند. احضار این کارگران در پی اعتراض مدیران این کارخانه به رای دادگاه مبنی بر برائت آن‌ها در جریان پرونده‌ی اعتصابات سال ۹۵ صورت گرفته است. به قرار گزارش‌ها این کارگران که در اعتراض به معوقات مزدی و نامشخص بودن وضعیت کارخانه در بهمن و اسفند سال ۹۵ دست به تحصن زده و در پی آن بازداشت شده بودند، تاکنون بیش از ده بار به دادگستری شوش احضار شده‌اند.
– زرتشت احمدی راغب، فعال مدنی، در پی انتقال به بند ۴ زندان اوین و با وعده‌ی مساعد مسئولان به اعتصاب غذای خود پایان داد.
– حسین ذوالفقاری، معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور اعلام کرد در حاشیه‌ی بازی فوتبال تراکتورسازی تبریز- استقلال تهران هفت نفر به دلیل «شعارهای غیرفوتبالی» بازداشت شده‌اند.
دوشنبه ۱۳ آبان:
– معاون فرهنگی دانشگاه تهران تحصن دو هفته‌ای سها مرتضایی دانشجوی پذیرفته شده در آزمون رسمی دانشگاه تهران در محوطه‌ی دانشگاه را ناشی از «خودشیفتگی» خانم مرتضایی دانسته و ادعای او مبنی بر عدم پذیرش به دلیل فعالیت‌های سیاسی را «کاملا غیر واقعی» توصیف کرد. شایان ذکر است سها مرتضایی در آزمون ورودی در مقطع دکترای رشته‌ی علوم سیاسی و روابط بین‌الملل قبول شده است و مقامات به دلایل سیاسی از تحصیل او جلوگیری کرده‌اند.
سه‌شنبه ۱۴ آبان:
– حسین قاسم‌پور مقدم، مدیر گروه تألیف کتب درسی فارسی، از حذف برخی آثار ادبی از کتب ادبیات مدارس خبرداد و با دفاع از همه‌ی حذف و اضافه‌ها گفت: وقتی شما در یک نظام ارزشی زندگی می‌کنید، برای حفظ کیان آن موظف‌اید بین دو متن، آن را انتخاب کنید که به اعتقادات و باورهای نظام نزدیک باشد. محسن حاج میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، نیز ضمن دفاع از این حذفیات اذعان کرد: داستان «موسی و شبان»، «رباعیات» خیام، داستان «حلاج» از تذکره الاولیای عطار نیشابوری، داستان بزرگ علوی، نام ایرج میرزا به طور کامل، «باغ بی برگی» از اخوان‌ثالث و شعر «مهتاب» نیما یوشیج تنها برخی از حذفیات‌اند. وی در توضیح بیشتر افزود: جایی نیاز داشتیم شهید محسن حججی را مطرح کنیم و این بر حافظ و سعدی اولویت داشت.
– علی نجاتی، از اعضای سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه به شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. کیفرخواست وی در تیرماه سال جاری پس از حضور در دادگاه انقلاب به وی ابلاغ شده بود.
– وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای با عنوان «ممنوعیت همکاری با شورای فرهنگی انگلیس» اعلام کرد: هرگونه همکاری با شورای فرهنگی انگلیس ممنوع بوده و پیگرد قضایی خواهد داشت. در این اطلاعیه آمده است که بریتانیا قصد دارد پروژه‌ای با هدف «شبکه‌سازی فرهنگی» را از طریق شورای فرهنگی بریتانیا در ایران اجرا کند؛ پروژه مزبورشامل تعدادی از نخبگان و عناصر فعال در عرصه‌های آموزشی و فرهنگی است که مأموران اطلاعاتی (در این اطلاعیه تحت عنوان سربازان گمنام امام زمان از آن‌ها نام برده شده) مدت‌ها آن‌ها را زیر نظر داشته‌اند.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید