دادگاه تجدید نظر، حکم حبس و محرومیت شهناز اکملی را عینا تائید کرد

 ۱۳۹۸/۰۷/۰۸

خبرگزاری هرانا
حکم دادگاه بدوی مبنی بر محکومیت شهناز اکملی، مادر مصطفی کریم بیگی از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸ توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. این دادگاه با توجه به رویکرد اخیر قوه قضاییه مبنی بر حذف الزامات ماده ۴۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری که با اذن رهبری و بر خلاف قانون صورت گرفته، بدون حضور متهم و وکیل و اخذ دفاعیات آنان اقدام به تائید رای کرده است. خانم اکملی در مرحله بدوی به تحمل ۱ سال حبس تعزیری، ممنوعیت خروج از کشور، محرومیت از فعالیت سیاسی و محرومیت از عضویت در فضای مجازی محکوم شده بود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای اخیر حکم حبس و محرومیت شهناز اکملی توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

تائید این حکم توسط این شعبه دادگاه و به ریاست قاضی زرگر در حالی صورت گرفته است که وکیل خانم اکملی و خود وی هیچ اطلاعی در ارتباط با برگزاری دادگاه تجدید نظر نداشته اند و این جلسه دادگاه در صورت برگزاری بدون حضور متهم و وکیل وی و اخذ دفاعیات آنان اقدام به تائید رای کرده است.

بر اساس حکم صادره توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ماشاالله احمد زاده، خانم اکملی به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل یکسال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده بود. طی این حکم شهناز اکملی از هرگونه عضویت در فضای مجازی و عضویت در گروه ها و دسته جات سیاسی برای مدت نامعلومی منع شده است. این حکم همچنین خانم اکملی را ممنوع الخروج از کشور اعلام می کند.

لازم به ذکر است که در رویکرد جدید قوه قضاییه، الزامی برای برگزاری تشکیل دادگاه تجدیدنظر وجود نداشته و در صورت تشکیل نیز حضور متهم و وکیل مدافع آن به امری غیر ضروری بدل شده است. این موضوع اخیرا با کسب اجازه رئیس قوه قضاییه از آیت الله خامنه ای برای عدم تشکیل دادگاه تجدید نظر در محاکم قضایی جلوه ای دیگر به خود گرفته است. این در حالی است که به گفته بسیاری از حقوق دانان، این شیوه بر خلاف قانون است و فردی بصورت آیین نامه ای یا سلیقه ای امکان ارائه دستور جهت توقف قانون را ندارد و تنها مجلس شورای اسلامی مرجع تصویب، توقف اجرا یا اصلاح قوانین کشوری است.

لازم یه یادآوری است، صبح روز ششم بهمن ماه سال ۹۵، شهناز اکملی توسط نیروهای نهاد اطلاعات در محل کار بازداشت و به منزل شخصی اش منتقل شد. ماموران وزارت اطلاعات پس از تفتیش منزل، کلیه وسائل شخصی مربوط به خانم اکملی را توقیف کردند و به همراه ایشان با خود بردند. این کنشگر مدنی ۳۰ بهمن همان سال با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.
مصطفی کریم بیگی از جان باختگان اعتراضات سال ۸۸

شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی یکی از جان باختگان اعتراضات وقایع ششم دی ماه ۱۳۸۸ است.

مصطفی کریم بیگی در حوالی خیابان نوفل لوشاتو مورد اصابت گلوله از ناحیه سر قرار گرفت. با وجود سکونت وی در تهران، ماموران امنیتی اجازه دفن او را در شهر تهران ندادند، ازاین‌رو خانواده کریم بیگی مجبور شدند او را هنگام غروب آقتاب در شهریار کرج دفن کنند.
خانم اکملی هرسال پیش از برگزاری مراسم یادبود فرزندش، توسط نهادهای امنیتی احضار شده و در مورد محدودیت برگزاری این مراسم تذکر دریافت کرده است.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید