مادرانی که صدایشان شنیده نمی‌شود مادرانی که صدایشان شنیده نمی‌شود

بیدارزنی
۲۵ تیر ۱۳۹۸
روز شنبه بیست و چهارم تیرماه، جمعی از فعالین حقوق زنان با خانواده ندا ناجی و مرضیه امیری از بازداشتیان روز جهانی کارگر که باگذشت نزدیک به هشتاد روز همچنان در بازداشت به سر می‌برند دیدار کردند.
در ابتدا مادر ندا ناجی از وضعیت عمومی بند پنج زندان قرچک که ندا ناجی به همراه عاطفه رنگریز در این بند حضور دارند، صحبت کرد. او گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر در بند پنج هستند، که بسیار بیش از ظرفیت بند است. هرروز در بند زندانیان شاهد زد و خورد شدید بین دیگر زندانیان هستند. مادر ندا از روند ضرب و شتم اخیر او صحبت کرد اینکه چگونه ندا یک بار توسط زندانیان و بار دوم به همراه عاطفه توسط زندانبان‌ها هنگام بردن به بهداری به دلیل امتناع از سر کردن چادر مورد ضرب و شتم قرارگرفته‌اند. مسئول بهداری گزارشی از میزان آسیبهای وارده به آنها تهیه کرده است.
مادر ندا ناجی دسترسی به امکانات پزشکی را نه یک لطف که حق هر زندانی برشمرد و از اینکه زندانیان برای ابتدایی‌ترین حقوق اولیه‌شان در مضیقه هستند گلایه کرد.
در انتها مادر ندا ناجی در خصوص آخرین دیداری که با فرزند خود داشته است گفت:‌ ندا به دلیل شرایط بد آب و هوایی و تغذیه‌ای بسیار وزن کم کرده است. و در آخرین دیدار وقتی او را در آغوش کشیدم از میزان وزنی که او در این دو ماه کم کرده است به او گفتم چه نازک شده‌ای دخترم.
در ادامه جمال عاملی همسر ندا ناجی در خصوص وضعیت پرونده همسر خود گفت:‌ در ماه اول به دلیل آنکه روند بررسی پرونده‌ها در یک مرحله بود، امکان پیگیری خانواده‌ها به‌صورت گروهی وجود داشت اما در حال حاضر با توجه به اینکه پرونده‌های ندا ناجی، مرضیه امیری، عاطفه رنگریز و آنیشا اسداللهی در مراحل متفاوتی هستند این امکان وجود ندارد. در حال حاضر پرونده مرضیه امیری به مرحله دادگاه رسیده است و بعد از تعیین شعبه تاریخ دادگاه او نیز مشخص شده است. عاطفه رنگریز هم پس از اتمام دادرسی در حال حاضر پرونده‌اش به دادگاه انقلاب ارسال شده است.
عاملی در خصوص روند بررسی پرونده ندا ناجی گفت: علیرغم اتمام مرحله دادرسی، هنوز شعبه دادگاه او مشخص نشده است و به همین دلیل هنوز امکان دسترسی وکیل به پرونده تا این لحظه میسر نشده است.
همسر ندا ناجی در خصوص وضعیت عمومی زندان گفت:‌ در زندان قرچک امکان ارسال لباس برای زندانیان وجود ندارد و زندانیان باید لباس‌های مورد نیاز خود را از فروشگاه زندان خریداری کنند. که بسیار گران‌قیمت و بی‌کیفیت هستند. وضعیت غذای زندانیان بسیار بد است و بسیاری از زندانیان مجبور به خرید کنسرو از فروشگاه زندان هستند. و با توجه نبود آشپزخانه این کنسروها باید به‌صورت سرد خورده شوند.
جمال عاملی در خصوص وضعیت همسرش بعد از ضرب و شتمی که در زندان دیده است گفت: بعد از ضرب و شتمِ ندا در زندان و خبری شدن آن، رئیس زندان با او دیداری داشته است و ندا نسبت به نبود آب‌سردکن، نبود مایع دستشویی عمومی، گرمی هوای بند و نبود محلی برای کتاب خواندن گلایه کرده است. که بعد از صحبت‌های انجام‌شده آب‌سردکن در بند تعبیه شده است و مایع دستشویی به صورت عمومی در سرویس‌های بهداشتی قرار داشته شده است.
عاملی در انتها گفت: آب زندان قرچک همچنان برای استحمام سرد است. و درگیری داخل بند زندان به دلیل ازدحام بیش از حد زندانیان زیاد شده است و همین امر جان بقیه زندانیان را به خطر انداخته است.
سمیرا امیری خواهر مرضیه امیری هم در خصوص وضعیت عمومی خواهرش گفت: متأسفانه مرضیه به لحاظ جسمی در وضعیت بدی است. او با توجه به بیماری صرعی که دارد چندین بار در زندان دچار حمله شده است و علیرغم درخواست‌های مکرر خانواده تا به امروز از ارسال او به بیمارستان خودداری شده است.
امیری در خصوص وضعیت عمومی بند نسوان اوین گفت: زندانیان از جیره غذایی اندکی در طول ماه برخوردار هستند. جیره غذایی شامل یک کیلو برنج، یک عدد مرغ و یک روغن برای پخت‌وپز است. زنان زندانی بند زنان در طول روز تنها ۳۰ دقیقه در هفته حق تماس تلفنی با خانواده‌های خود را دارند ده دقیقه شنبه‌ها و بیست دقیقه چهارشنبه‌ها. این محدودیت صرفاً برای زنان زندانی وجود دارد و بند مردان محدودیتی برای تماس تلفنی با خارج زندان ندارند.
خواهر مرضیه امیری در خاتمه در خصوص مخارج سرسام‌آور زندان اوین همانند زندان قرچک گفت: شاید تابه‌حال این موضوع گفته نشده باشد با توجه به قیمت بالای اجناس در زندان، یک زندانی به‌طور متوسط ماهیانه یک میلیون و پانصد هزار تومان خرج دارد که تأمین این رقم برای بسیاری از زندانیان مقدور نیست.
در خاتمه سمیرا امیری در خصوص روند پرونده مرضیه امیری گفت: پرونده مرضیه در حال حاضر تعیین شعبه شده است و دادگاه او در روز ۲۲ مرداد برگزار خواهد شد.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید