گزارشی از مرگ مشکوک بنیامین آلبوغبیش در بازداشتگاه اطلاعات اهواز

خبرگزاری هرانا
بنیامین آلبوغبیش، شهروند اهل اهواز که پیش از عید فطر به همراه برادر خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز به شکل مشکوکی جان باخت. عفو بین الملل روز جاری با انتشار بیانیه ای به این موضوع واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بنیامین آلبوغبیش، شهروند ۲۹ ساله اهل اهواز در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر جان باخت.

روز چهارشنبه ۵ تیرماه ۹۸، خانواده این شهروند اهوازی از طریق یک تماسی که از طرف اداره اطلاعات اهواز با آنها گرفته شد از مرگ فرزند خود مطلع شدند.

وی به همراه برادر خود پیش از عید فطر توسط نیروهای امنیتی اهواز بازداشت شده بود.

بنیامین آلبوغبیش از زمان بازداشت تا لحظه جان باختن، در اداره اطلاعات اهواز به سر برد هر چند برادر او محمدعلی آلبوغبیش پیش تر از این محل به زندان شیبان اهواز منتقل شده بود.

روز جاری عفو بین الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای به مرگ مشکوک این شهروند جوان در اداره اطلاعات اهواز واکنش نشان داد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: “با توجه به بکارگیری مکرر و مداوم شکنجه در بازداشتگاه‌های ایران، مرگ این شهروند جوانِ متعلق به یک اقلیت قومی که هیچ سابقه مشخص پزشکی از وی در دست نیست، نگرانی‌های جدی‌ای به وجود آورده است که وی در زمان بازداشت تحت شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته و همین امر موجب مرگ وی شده باشد”.

در بخش دیگری از این بیانیه فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفته است: “مقامات ایرانی باید فوراً در خصوص مرگ وی فرآیند تحقیق بی‌طرفانه از جمله کالبدشکافی توسط نهادهای مستقل را شروع کنند. کوتاهی دولت برای انجام تحقیقات موثر جهت بررسی مرگ‌های غیرقانونی در بازداشتگاه‌ها، اقدامی در جهت نقض حق حیات در نظر گرفته خواهد شد. همچنین افراد مسئول در مرگ این شهروند باید شناسایی و در یک دادگاه عادلانه بدون مجازات اعدام، مورد محاکمه قرار بگیرند”.
لازم به ذکر است ۲۴ اسفندماه ۹۶ نیز این زندانی به همراه برادرش محمد على آلبوغبیش ۲۹ ساله و مادرش مریم زبیدی ۵۲ ساله توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت شده بودند. این دو برادر از بابت پرونده مورد اشاره در خردادماه ۱۳۹۷ با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند هرچند مادر آنها به زندان سپیدار اهواز منتقل شد.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید