عفو بین الملل: نسرین ستوده، مدافع برجسته حقوق بشر در انتظار ابلاغ حکم ناعادلانه دادگاه است


برگرفته از سایت اخبار روز
پنج‌شنبه  ۱۶ اسفند ۱٣۹۷ -  ۷ مارس ۲۰۱۹

نسرین ستوده، مدافع برجسته حقوق بشر در انتظار ابلاغ حکم ناعادلانه دادگاهی است که در غیاب وی و وکیل قانونی‌اش در تاریخ ۹ دی ۱۳۹۷ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران تشکیل شد. وی به موجب هفت فقره اتهام مورد محاکمه قرار گرفته است.
۱- نسرین ستوده بر اساس ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی به «اشاعه فحشا و فساد» متهم شده که او را در خطر محکومیت بین یک تا ۱۰ سال زندان قرار می‌دهد.

۲- نسرین ستوده بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی به «تظاهر به عمل حرام و ظاهر شدن در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی» متهم شده که او را در خطر محکومیت بین ۱۰ روز تا ۲ ماه زندان یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی قرار می‌دهد.

٣ - نسرین ستوده بر اساس ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی به «اخلال در نظم عمومی» متهم شده که او را در خطر محکومیت بین ۳ ماه تا ۱ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق قرار می‌دهد.

۴ - نسرین ستوده بر اساس ماه ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی به «تشویش اذهان عمومی» متهم شده که او را در خطر محکومیت بین ۲ ماه تا ۲ سال زندان و یا ۷۴ ضربه شلاق قرار می‌دهد.

۵ - نسرین ستوده بر اساس ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی به «تشکیل یا اداره گروه با هدف بر هم زدن امنیت کشور» متهم شده که او را در خطر محکومیت بین ۲ تا ۱۰ سال زندان قرار می‌دهد.

۶ - نسرین ستوده بر اساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده که او را در خطر محکومیت بین ۳ ماه تا ۱ سال زندان قرار می‌دهد.

۷ - نسرین ستوده بر اساس ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» متهم شده که او را در خطر محکومیت به۲ تا ۵ سال زندان قرار می‌دهد.

نسرین ستوده همچنین در سال ۱۳۹۵ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شده است. این حکم غیابی صادر شده بود. دلیل غیبت نسرین ستوده در جلسه استماع ممانعت مقامات از ورود وی به دادگاه به بهانه نداشتن پوشش مناسب بود. در ابتدا وی تنها به "تبلیغ علیه نظام" و "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی" متهم شده بود. با این وجود قاضی خارج از رویه قضایی و با استناد به فعالیت‌های مشروع وی مانند ملاقات با دیپلمات‌های خارجی اتهام "کمک به اخفای جاسوسان با هدف ضربه زدن به امنیت ملی" را نیز به اتهامات قبلی اضافه کرد. در حال حاضر این پرونده در مرحله تجدید نظر قرار دارد.
مجموع اتهامات سنگین فوق حداکثر ۳۴ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق را در پی خواهد داشت و نسرین ستوده در خطر محکومیت به یک حکم سنگین و ناعادلانه قرار دارد.

عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی بابت خطر صدور حکم سنگین برای این مدافع برجسته حقوق بشر از همگان دعوت می‌کند تا از مقامات ایران بخواهند نسرین ستوده را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند، چرا که او صرفا به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری‌اش بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید