وضعیت رو به وخامت آرش صادقی؛ ممانعت از اعزام به بیمارستان و شیمی درمانی

برگرفته از سایت خبرگزاری هرانا 


آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج از چندی پیش به دلیل ابتلا به نوع بدخیم سرطان استخوان به نام کندروسارکوما با تاخیر بسیار مورد عمل جراحی خارج کردن تومور از ناحیه دست راست قرار گرفت. درمان این زندانی به دلیل تعجیل مسئولین زندان برای بازگرداندن او به زندان نیمه تمام ماند. به دلیل درمان نیمه کاره، دست وی از ناحیه جراحی شده به شدت عفونت کرده و دچار تورم شده است. علاوه بر این عصب‌های حسی دست وی نیز از کار افتاده است. هم اکنون با گذشت نزدیک به ۵ ماه از عمل جراحی وی، علیرغم نظر پزشک مبنی بر اسکن مجدد مغز و استخوان و تحت نظر بودن ماهانه او در بیمارستان خارج از زندان، مسئولین زندان از اعزام وی جلوگیری می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرغم گذشت نزدیک به ۵ ماه از عمل جراحی دست آرش صادقی، مسئولین زندان از اعزام وی به بیمارستان و ادامه روند درمانش جلوگیری کرده اند.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “طبق نظر پزشکان متخصص آرش صادقی باید برای اسکن مجدد مغز و استخوان به بیمارستان مراجعه کرده و به صورت ماهانه تحت معاینه قرار گیرد. ولی با گذشت حدود ۵ ماه از عمل جراحی، از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری می شود. وضعیت عفونت دست آقای صادقی به خاطر عدم رسیدگی پزشکی و شرایط نامناسب زندان روز به روز بدتر شده تا جایی که علاوه بر از کار افتادگی عصب‌های حسی، از کتف تا انگشتانش به شدت ورم کرده و سیاه شده است. با این حال با وجود پیگیری های مکرر خود و هم‌بندیان و خانواده‌اش، بدستور رییس زندان از اعزام وی به بیمارستان جلوگیری شده است”.

این منبع همچنین افزود: “پزشک برای ادامه روند درمان وی شیمی درمانی تجویز کرده بود ولی به دلیل شرایط زندان و مشخص نبودن انجام اعزام‌ها از طرف مسئولین زندان و به خاطر فضای استرس‌زا و پرتشنج زندان، انجام شیمی درمانی را در این شرایط غیر ممکن دانسته است. پزشک تاکید کرده که اقدامات شیمی درمانی باید در فضای خارج از زندان انجام شود و به دلیل عدم موافقت با اعزام وی، در صورت عود بیماری باید مجددا مورد عمل جراحی قرار گیرد”.

آرش صادقی با تاخیر بسیار و چند بار اعزام بی فایده که منجر به دیدن تیم پزشکی نشده بود یک ماه پس از انجام عمل جراحی سرانجام مورخ ۲۱ مهرماه برای اعزام به بیمارستان از بند خود فراخوانده شده و به دلیل مخالفت وی با اعزام در لباس زندان، توسط مقصود زلفعلی، فرمانده یگان حفاظت زندان علیرغم بیماری از ساعت هفت تا ده و نیم صبح در سرما نگه داشته شده بود.
این زندانی در زمان اعزام و در بیمارستان با بدرفتاری مامورین زندان مواجه شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بدون نتیجه و صرفا پس از انجام معاینه توسط پزشک عمومی به زندان بازگردانده شده بود.
آقای صادقی مورخ ۲۱ شهریورماه امسال تحت عمل جراحی قرار گرفت ولی تنها سه روز پس از عمل جراحی و علیرغم نظر پزشک بر لزوم تحت نظر ماندن، وی به زندان بازگردانده شد. دست راست آقای صادقی که محل جراحی بود به دلیل بازگشت زودهنگام به زندان دچار عفونت شدیدی شد اما به دستور رستمی، دادیار ناظر بر زندان بیش از یک ماه از اعزام مجدد او به بیمارستان امام خمینی جلوگیری شد.
لازم به توضیح است، کندروسارکوما یکی از شایع ترین تومور اولیه بدخیم استخوانی در سنین نسبتا جوانی است که در آن سلولهای بدخیم غضروف ساز تولید تومور می کنند. حدس زده می شود که در کشور ما سالیانه یکصد مورد جدید آن ایجاد می شود.
زندان رجایی شهر کرج تاکنون شاهد جان باختن تعدادی از زندانیان سیاسی بوده است از جمله محسن دکمه چی که به دلیل ابتلا به سرطان و محرومیت از دریافت خدمات درمانی در این محل جان باخت.
رویه مسئولان زندان در محروم نگه داشتن و آزار آقای صادقی موجب نگرانی مدافعان حقوق بشر از سرنوشت این کنشگر مدنی بیمار شده است.
در همین رابطه سازمان عفو بین‌الملل طی ماه‌های اخیر با صدور دو بیانیه جداگانه نسبت به برخورد مسئولان با آرش صادقی اعتراض کرده و خواستار رسیدگی پزشکی و آزادی فوری و بدون قید و شرط وی شده است.
همینطور سازمان دیدبان حقوق بشر پیشتر با صدور بیانیه ای خواهان آن شده بود که آرش صادقی، زندانی سیاسی در مراکز درمانی خارج از زندان تحت مداوا قرار گیرد.

لازم به یادآوری است آرش صادقی، کنشگر مدنی از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده است که با اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) این مدت به ۷ سال و نیم کاهش پیدا کرد که پس از جمع شدن با حبس تعلیقی ۴ ساله پیشین، او باید زمان ۱۱ سال و ۶ ماه را در زندان سپری کند.

آقای صادقی سال گذشته در اعتراض به بازداشت دوباره همسرش بیش از هفتاد روز اعتصاب غذا کرد.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید