نامه حمزه درویش در خصوص نقش مدیران زندان در ضرب و شتم زندانیان سنی مذهب

برگرفته از سایت خبرگزاری هرانا

حمزه درویش و توحید قریشی، دو زندانی سنی مذهب در تاریخ ۱۷ بهمن ماه، در پی یورش ماموران گارد ویژه زندان مورد ضرب و شتم جدی قرار گرفتند و علیرغم آسیب دیدگی برای دو هفته تحت شرایط سخت در سلول انفرادی نگهداری شدند. حمزه درویش پس از بازگشت از سلول انفرادی جهت تنویر افکار عمومی نامه ای نوشته است که در ادامه می آید. او در این نامه سعی دارد رفتارهای غیرقانونی و سلیقه ای مسئولان زندان و همینطور شرح مضروب شدن خود را همراه با معرفی ضاربین توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج با نگارش نامه ای سرگشاده از بدرفتاری هایی که با زندانیانی چون او توسط مسئولین زندان صورت می گیرد توضیح دهد.
وی نامه خود را با تاکید بر این موضوع آغاز می کند که  “بیش از یک دهه است که زندانیان اهل سنت را دور از محل سکونت، به تبعیدگاه رجایی شهر تبعید کرده و هر از گاهی به بهانه واهی برای سرکوب آنها به سالن محل نگهداری این زندانیان یورش می برند”.

این زندانی که در تاریخ ۱۷ بهمن ماه ۹۷، در پی حمله نیروهای گاردویژه به همراه تعدادی دیگر از زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به همراه توحید قریشی به سلول های انفرادی منتقل شده بود در این رابطه نوشته است: “رئیس زندان غلامرضا ضیایی با هماهنگی و چراغ سبز وزارت اطلاعات، به بهانه عدم حضور سید توحید قریشی در جلسه دادگاه، دستور سرکوب تمام عیار زندانیان سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ را داد که به این ترتیب نیروهای گارد زندان تمام زندانیان اهل سنت را با باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند”.

حمزه دروبش در بخشی از این نامه علت اقدام خشونت بار مسئولین زندان را واکنش به خواسته های به حق و قانونی سید توحید قریشی مبنی بر نیاز به دسترسی به وکیل و ابلاغ به موقع احضاریه دادگاه بر اساس قانون عنوان کرده است.
به گفته این زندانی پس از حمله نیروهای گارد ویژه به داخل بند و خارج کردن این دو زندانی از بند، توسط نیروهای گارد به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و مجددا در دفتر رئیس زندان -غلامرضا ضیایی- نیز در حالی که دستبند و پابند داشته اند مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

حمزه درویش همچنین در بخش دیگری از این نامه تعدادی از مسئولین زندان رجایی شهر کرج که در جریان این حمله آمریت و عاملیت داشته اند را غلامرضا ضیایی (رئیس زندان)، محسن منصوری (افسر جانشین)، حسن قبادی (معاون سلامت)، اسماعیلی (معاون مالی)، محمد گودرز (رئیس اندرزگاه۷)، مهدی فر (رئیس اندرزگاه ۱۱)، درزی (رئیس بازرسی، محمدی (پاسداربند اندرزگاه ۷)، سید جعفری(مسئول دفتر رئیس زندان) عنوان کرده است.

لازم به یادآوری است در پی حمله خشونت آمیز نیروهای گارد زندان رجایی شهر کرج در تاریخ ۱۷ بهمن ماه به سالن محل نگهداری زندانیان سنی مذهب و مضروب کردن آنان، دستکم ۸ تن از این زندانیان به سلول انفرادی منتقل شده بودند. این اقدام به بهانه امتناع توحید قریشی، از حضور در جلسه دادگاه و حمایت سایر زندانیان از تصمیم او صورت گرفته است. دلیل امتناع این زندانی از حضور در جلسه دادگاه عدم رعایت فاصله زمانی قانونی میان تاریخ احضار با تاریخ جلسه دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل خود بوده است.
از این میان ۶ تن علیرغم آسیب دیدگی ناشی از ضرب و شتم و بدون رسیدگی پزشکی روز اول به بند بازگردانده شده ولی حمزه درویش و توحید قریشی پس از انتقال به سلول انفرادی در اعتراض به رفتار خشونت آمیز مسئولین زندان دست به اعتصاب غذا زده بودند.
حمزه درویش و توحید قریشی در تاریخ ۱ اسفند ماه از سلول های انفرادی به سالن محل نگهداری زندانیان سنی مذهب بازگردانده شده و پس از ۱۵ روز به اعتصاب غذای خود پایان دادند. با این حال در ارتباط با آسیب دیدگی این افراد هیچ رسیدگی صورت نگرفته است.

هرانا پیش تر در گزارشی مفصل به معرفی چهره های ناقض حقوق بشر در زندان رجایی شهر کرج پرداخته بود.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید