گزارش دو اعتصاب به هم پیوسته


• فولاد و هفت تپه به اعتراض خود ادامه می دهند. در تاریخ سال های اخیر ایران کمتر اعتراض کارگری تا این اندازه بازتاب اجتماعی و حتی سیاسی یافته و حمایت اقشار مختلف مردم را برانگیخته است ...
برگرفته از سایت اخبار روز
چهارشنبه  ۷ آذر ۱٣۹۷ -  ۲٨ نوامبر ۲۰۱٨


اخبار روز: کارگران فولاد و هفت تپه روزهاست به خیابان می آیند. آن ها آن قدر حضور خود در خیابان را تکرار کرده اند، که به تدریج سکوت اولیه ی مقامات حکومت و رسانه های رسمی شکسته شده است. تداوم این اعتراض اخبار مربوط به کارگران فولاد و هفت تپه را به میان مردم، رسانه های حکومتی، مجلس و دولت نیز برده است.
در تاریخ سال های اخیر ایران کمتر اعتراض کارگری تا این اندازه بازتاب اجتماعی و حتی سیاسی یافته و حمایت اقشار مختلف مردم را برانگیخته است. یکی از دلایل این موفقیت، ایستادگی تحسین برانگیز کارگران بر خواسته های خود و دیگری شاید همزمانی آن در اهواز و هفت تپه و مهم تر از آن همبستگی مداوم کارگران اعتراضی در این دو شهر با یکدیگر بوده است که از این همبستگی و ادامه ی اعتراض دیگری نیرو گرفته اند و حمایت های بسیاری را در سطح ملی ایجاد کرده اند. این ها همه دستاوردهای این اعتراضات طولانی مدت است، هر چند حکومت از پذیرش خواسته های مستقیم اعتصاب کنندگان پرهیز کند.
و در کنار همه ی این ها باید به ظهور فعالان پرشور کارگری در اهواز و هفت تپه اشاره کرد. حالا نام اسماعیل بخشی و مبارزه اش در راه خواسته های هم طبقه ای های خود را بسیاری از مردم ایران می دانند و می دانند حکومت او را به خاطر دفاع از حقوق کارگران به زندان انداخته است. کارگران فولاد اهواز نیز به تدریج چهرهای شاخص خود را معرفی می کنند.


فرمانده نیروی انتظامی روز سه شنبه هرگونه تجمع اعتراضی در این شهر را ممنوع اعلام کرد. اما کارگران بی توجه به این ممنوعیت روز چهارشنبه برای بیست و چهارمین روز متوالی در برابر فرمانداری این شهر اعتراض خود را تکرار کردند و تداوم بخشیدند. کارگران نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه شعار می‌دادند: «هفت‌تپه رو دزدیدن، دارن باهاش پُز می‌دن» و «مرگ بر ستمگر،‌ درود بر کارگر». آزادی اسماعیل بخشی و خانم سپیده قلیان، از روز یکشنبه ی گذشته که این دو همراه با عده ی دیگری از نمایندگان کارگران دستگیر شدند، اکنون در صدر خواسته های کارگران نیشکر هفت تپه نشسته است.

حمایت های مردمی از یک سو و تهدیدهای حکومتی از سوی دیگر نسبت به اعتصاب کارگران هفته تپه همچنان ادامه یافته است. روز چهارشنبه اقشار مختلف به شیوه‌های مختلفی همبستگی و حمایت خود را از اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز نشان دادند. از جمله دانشجویان دانشگاه هنر تهران با تجمع در این دانشگاه و سردادن شعارهایی همچون “فرزند کارگرانیم کنارشان می‌مانیم” و “هفت‌تپه خوزستان الگوی زحمتکشان” حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز اعلام کردند.

کارگران در بیانیه های افشاگرانه ی خود گفته اند که اعضای شورای تامین امنیت شوش در جلسه ای با اعضای مجمع نمایندگان کارگری آن ها را برای پایان اعتصاب تحت فشار گذاشته اند، اما کارگران این خواست شورای تامین را نپذیرفته اند. پیش از آن نیز صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، روز دوشنبه پنجم آذر، تهدید کرده بود که «بهانه کردن مطالبات کارگران برای برهم زدن نظم کشور قابل قبول نیست». او گفته بود: با کسانی که می‌خواهند به بهانه پیگیری مطالبات کارگران، بهره‌برداری ابزاری کنند و نظم کشور را برهم بزنند، برخورد می شود.


سکوت، خیانت است!
ادامه اعتصاب و اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران


فیلم‌ها و تصاویر انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ادامه اعتصاب و اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در خیابان‌های اهواز است.
کارگران شرکت فولاد اهواز نیز روز جاری در ادامه تجمعات خود با سر دادن شعارهایی از جمله “نه حاکم نه دولت نیستن به فکر ملت”، “صدای هر کارگر مرگ بر ستمگر” خواهان برآورده شدن مطالبات خود شدند. کارگران این مجتمع بزرگ صنعتی همچنین شعار می‌دادند:‌ «کارگر می‌میرد - ذلت نمی‌پذیرد»، «ما کارگران آهنیم - ریشه ظلمو می‌کنیم».
کریم سیاحی یکی از کارگران فولاد اهواز در سخنرانی خود در جمع کارگران و خطاب به مردم تاکید کرد که سکوت در این شرایط به مثابه خیانت است.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید