چند هزار کارگر گروه ملی فولاد در اهواز راهپیمایی کردند

برگرفته از سایت رادیوزمانه
۰۳ آذر ۱۳۹۷

اعتراض کارگران گروه صنعتی ملی فولاد اهواز هنوز ادامه دارد. چند هزار کارگر معترض در پانزدهمین روز اعتراض در خیابان‌ها فریاد زدند: «دولت، مافیا، پیوندتان مبارک».
اعتراضات گروه ملی فولاد اهواز، شنبه سوم آذر
تجمع کارگران گروه ملی فولاد شنبه سوم آذر به درگیری‌هایی با پلیس نیز انجامید. ماموران نیروی انتظامی با محاصره کارگران بر روی پل نادری در اهواز از پشت به آنها هجوم آوردند، اما با مقاومت کارگران مواجه شدند.
کارگران معترض توانستند نیروی انتظامی را وادار به عقب‌نشینی کنند و به مسیر خود ادامه دهند. کارگران در برابر نیروی انتظامی شعار می‌دادند «میایستیم میمیریم حقمونو میگیریم»، و با شعار «همشهری با غیرت حمایت حمایت» از دیگر اهوازی‌ها می‌خواستند به آنها بپیوندند.
به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، شمار کارگران معترض گروه ملی فولاد بیش از چهار هزار تن است. آنها بیش از چهار ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

چرا کارگران فولاد اهواز اعتراض می‌کنند؟

کارگران معترض می‌گویند علاوه بر پرداخت دستمزدهای به‌تعویق‌افتاده، خواهان آغاز به کار خط تولید کارخانه،‌ تأمین امنیت شغلی و «کوتاه‌کردن دست مافیایی پشت‌پرده مانع تولید» هستند.
این کارگران همچنین به ایلنا اعلام کرده‌اند که «بر اساس قانون اساسی هیچ کس حق مزاحمت برای کارگران معترض را ندارد.»
آنها در روزهای گذشته همبستگی خود را با کارگران معترض مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه بارها اعلام کرده‌اند. چندین کارگر نیشکر هفت‌تپه همراه با یک خبرنگار زن بازداشت شدند. دست‌کم هنوز اسماعیل بخشی، یکی از نمایندگان سندیکای مستقل نیشکر هفت‌تپه در بازداشت است.
کریم یاوری، نماینده ویژه وزارت کار چند روز پیش وعده داده بود که حقوق یک‌ماه کارگران به زودی پرداخت می‌شود. هنوز این وعده عملی نشده.
معترضان به ایلنا گفته‌اند که بارها به مسئولان استانی و شهرستانی برای پرداخت این یک ماه حقوق مراجعه کرده‌اند، اما کسی به خواسته آنها توجهی نکرده.

تلاش محافظه‌کاران برای خصوصی‌سازی با سپاه

گروه صنعتی ملی فولاد اهواز از مجموعه شرکت‌های متعلق به گروه امیرمنصور آریا (مه‌آفرید خسروی) است که پس از اعدام او در دوره‌های زمانی مختلف تحت مالکیت قوه قضائیه، بانک ملی و بخش خصوصی قرار گرفته است. این مجتمع با حدود چهار هزار کارگر در حال حاضر به بانک ملی تعلق دارد، اما این بانک حاضر به تامین نقدینگی برای پرداخت دستمزدها و ادامه تولید نیست.
عبدالکریم فرحانی، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شنبه گفت که گروه ملی فولاد اهواز و نیشکر هفت‌تپه به «مجموعه‌های ناکارآمد» واگذار شده‌اند و او در تلاش برای  انجام «کار اساسی» در این مورد است،‌ هرچند با «سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ مبنی بر خصوصی‌سازی» نیز موافق است.
فعالان کارگری پیش از این هشدار داده بودند که محافظه‌کاران نزدیک به سپاه پاسداران به دنبال واگذاری این مجموعه‌های صنعتی به سپاه هستند.
کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز در اعتراض‌ها مخالفت‌شان با اصل خصوصی‌سازی ــ و نه نحوه خصوصی‌سازی ــ را بارها انعکاس داده‌اند.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید