دومین روز بحران آب، اعتراض و خشونت در خرمشهر / ویدیو

برگرفته از سایت هرانا

شهروندان خرمشهری امروز برای دومین روز متوالی در اعتراض به بحران آب در این منطقه به خیابانها آمدند. تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی برای متفرق کردن معترضان که به شیوه ای مسالمت آمیز اعتراض میکردند به خشونت کشیده شد. گزارشات پرشماری از تیراندازی، تخریب اموال، آتش سوزی و زخمی شدن معترضان طی درگیری با قوای انتظامی منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خرمشهر در روزهای اخیر شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی بوده است. تجمع‌کنندگان، به کمبود آب و کیفیت بد آب لوله‌کشی در این شهر اعتراض دارند.
روز گذشته مورخ ۸ تیرماه نیز جمعی از شهروندان خرمشهری در اعتراض به قحطی و شوری آب مقابل مسجد جامع این شهر حاضر شده و خواستار شیرین شدن وبهبود کیفیت آب آشامیدنی این شهر شدند.
آنان اظهار داشتند: “کیفیت آب شرب شهرستان بسیار شورتر شده و در بسیاری از مناطق بوی بسیار بدی می دهد”. علاوه بر اینکه معترضان از کمبود آب نیز شکایت داشتند.
معترضان تاکید کردند : “افزایش شوری و افت کیفی شاخصهای آب آشامیدنی مردم را به شدت دچار مشکل کرده و مسولان امور باید به دور از شعار و وعده برای رفع این معضل اقدامی عاجل انجام دهند”.
میزان ec (سختی آب) شبکه خرمشهر و آبادان طی سه روز گذشته به ۱۲ هزار میکروموس بر متر مکعب یعنی ۶ برابر حد مجاز رسیده که عملا آب شرب در این شهرستانها غیر قابل استفاده بوده است.
شهروندان خرمشهر امروز مورخ ۹ تیرماه برای دومین روز متوالی در اعتراض به وضعیت آب به خیابانها آمدند.

تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی برای متفرق کردن معترضان که به روشهای مسالمت آمیز اعتراض می کردند نهایتا باعث به خشونت کشیده شدن اعتراضات شد.

نیروهای انتظامی ضمن تیراندازی از گاز اشک آور نیز برای متفرق کردن معترضان بهره بردند.
کیفیت و پیامدهای استفاده از سلاح توسط نیروهای انتظامی تا زمان تنظیم این گزارش مشخص نشده است هر چند صدا و سیما معترضان را در خصوص به کارگیری سلاح گرم متهم کرده بود.

صدا و سیما همچنین از بازداشت تعدادی از معترضان خبر داد با اینحال تعداد و جزییات بازداشت این افراد مشخص نیست.

گفته میشود بیشترین سطح درگیری در چهارراه مطهری خرمشهر صورت گرفته است.

در گزارشات متعدد ویدیویی از صحنه اعتراضات، صدای تیراندازی متعدد به گوش میرسد همچنین در بعضی گزارشات، تصاویر معترضان مجروح دیده میشود. معترضان همچنین از کشته شدن دست کم یک تن از شهروندان خبر می دهند هر چند هرانا کماکان قادر به تایید مستقل این گزارشات نیست.

خُرَّمشَهر یکی از شهرهای جنوبی استان خوزستان و مرکز شهرستان خرمشهر است. این شهر در محل تلاقی رودخانه‌های اروندرود و کارون و در ناحیه‌ای باتلاقی و پست در دلتای رودخانهٔ اروندرود قرار گرفته و ۲۳ کیلومتر مربع مساحت دارد. این شهر در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در طول ۸ سال آسیب‌های بسیار جدی دید.
لازم به یادآوری است مناطق جنوبی استان خوزستان در ماههای اخیر شرایط پرتنشی را تجربه کرده است از جمله در فروردین ماه امسال شهرها یا محله های عمدتا عرب نشین جنوب خوزستان شاهد اعتراض گسترده شهروندان عرب بود که نسبت به آنچه رفتارهای نژادپرستانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در انکار هویت خود می‌خوانند به خیابانها آمدند. این اعتراضات با دستگیری دست کم ۴۰۰ تن از معترضات پایان یافت.
گزارش ویدیوی پیش رو حاصل گردآوری حداقل ۲۹ قطعه ویدیویی از اعتراضات امروز (۹ تیرماه) در شهر خرمشهر توسط هرانا است.
لینک به ویدیو در یوتوب: https://youtu.be/L1MXU7FccSc

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید