صدوراحکام زندان دانشجویان، همزمان با تایید آزادی ۶ محکوم به قتل

برگرفته از سایت کلمه

چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۳۹۷

چکیده :"هفته قوه قضاییه" در ایران، به گونه‌ای معنی داری شروع می شود: در شرایطی که همزمان با صدور احکام ۵ و ۸ ساله زندان برای دانشجویان به خاطر شعارهایشان در جریان اعتراضات دی‌ماه، به‌تازگی مشخص شده تمام "قاتلان محفلی کرمان" آزاد هستند: ۶ عضو پایگاه بسیج مسجد آقا غلامعلی مسجد ارگ کرمان که در سال ۸۱، با الهام‌گیری از آموزه‌های محمدتقی مصباح‌یزدی حداقل ۵ نفر به قتل رساندند. دو تن از قاتلان، فرمانده و جانشین فرمانده این پایگاه بسیج...

حسین باستانی
“هفته قوه قضاییه” در ایران، به گونه‌ای معنی داری شروع می شود: در شرایطی که همزمان با صدور احکام ۵ و ۸ ساله زندان برای دانشجویان به خاطر شعارهایشان در جریان اعتراضات دی‌ماه، به‌تازگی مشخص شده تمام “قاتلان محفلی کرمان” آزاد هستند: ۶ عضو پایگاه بسیج مسجد آقا غلامعلی مسجد ارگ کرمان که در سال ۸۱، با الهام‌گیری از آموزه‌های محمدتقی مصباح‌یزدی حداقل ۵ نفر به قتل رساندند. دو تن از قاتلان، فرمانده و جانشین فرمانده این پایگاه بسیج بودند.
یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان، امروز در یک نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه، در پاسخ به خبرنگار “کرمان نو” در مورد سرانجام پرونده قتل‌های محفلی در کرمان گفت که آخرین اولیای دمی که تاکنون “رضایت نداده بودند” هم “رضایت داده اند”.
عاملان قتل های کرمان در هنگام ارتکاب قتل کارت بسیج به همراه داشتند و در دادگاه به صراحت اعلام کردند که با شنیدن سخنرانی محمد تقی مصباح یزدی در یکی از مساجد کرمان آنها به این نتیجه رسیده‌اند که وظیفه شرعی دارند افراد “مهدورالدم” را بکشند. مصباح یزدی در آن سخنرانی ، که نوار آن نیز به دادگاه ارائه شد، گفته بود اگر کسی خلاف شرعی مرتکب شود مومنان وظیفه دارند به او تذکر دهند، در مرحله بعد وظیفه دارند که به پلیس معرفی اش کنند، و اگر بعد از چند بار به این نتیجه رسیدند که دستگاه‌های مسئول این افراد را به‌درستی مجازات نمی کنند، خودشان می توانند دست به کار شده و خاطیان را به سزای اعمال خود برسانند.
برای درک بهتر حال و هوای عاملان قتل های محفلی کرمان در هنگام کشتن افراد “مهدور الدم”، یادآوری بخش‌هایی از توصیفات قاتلان (محمدحمزه مصطفوی، علی ملکی، سلیمان جهانشاهی، محمد یاعباسی، محمد سلطانی، چنگیز سالاری) از نحوه انجام قتل ها (بدون ذکر نام قربانیان) آموزنده خواهد بود:
– “از او سوالاتی کردیم. پس از بازجویی استخاره کردیم که خوب آمد او را بکشیم. سلیمان گردن او را فشار داد و من دست و پای او را گرفتم و محمد یاعباسی هم کمک داد تا اینکه دیدیم اینطور نمی‌شود او را کشت. چون مسجد بود از آنجا بیرون آمدیم… سپس او را سوار ماشین کرده به باغ پسته‌یی بردیم… او را در یک گودال که کمتر از یک متر بود گذاشتیم. دستان او را بستیم و سنگ بزرگی را من از بالا به طرف او پرتاب کردم. سلیمان پایین دست و پای او را گرفته بود و محمد هم کمک می‌داد تا اینکه خون از سر او بیرون آمد و سلیمان چندین بار سنگ را بر سر او زد و من و محمد خاک روی او ریختیم تا اینکه خاک بدن او را پوشاند.”
– “او را در حالی که دست‌هایش از پشت بسته بود به طرف حوض بردند. او را داخل آب انداختند و محمد یاعباسی و محمدحمزه مصطفوی بر روی کمرش پاگذاشته و سرش زیرآب رفت و من هم پا روی پای او گذاشتم که بالا نیاید. این قدر او را زیر آب گذاشتیم که جان داد.”
– “استخاره گرفتم، دیدم عدد ۶ آمد. یعنی تعجیل در انجام عمل. پس من که فکر می‌کردم در هر کاری باید استخاره کرد وقتی دیدم خوب آمد قبول کردم…. او را داخل آب هول دادیم. علی ملکی که در آب بود، روی سر و گردن او ایستاد، و من و سیلمان جهانشاهی هم روی کمر او ایستادیم… در اولی که او را داخل آب انداختیم خیلی خودش را تکان می‌داد… اما کاری نمی‌توانست بکند.”
– به […] دستبند زده و او را به صورت داخل آب انداختم. هنگامی که داخل آب خود را روی او قرار داده رفتم روی او که موبایلم با آب تماس گرفت و سوخت … تمام کرده بود.”
با توجه به اظهارات اخیر رئیس کل دادگستری استان کرمان در مورد “رضایت دادن” خانواده های مقتولین، مشخص نیست این خانواده ها، مشخصا به چه صورت از تاکیدات اولیه خود مبنی بر عدم رضایت منصرف شده اند. به ویژه اینکه یکی از وکلای پرونده، در سال ۱۳۹۲ حتی از تایید حکم اعدام ۴ نفر از متهمان این پرونده در دیوان عالی کشور خبر داده بود.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید