ادامه ی اعتراضات دانشجویی در دانشگاه تهران


• در ادامه اعتراض دانشجویان به احکام سنگین صادر شده برای فعالین صنفی ، صبح امروز و پس از لغو امتحانات روز گذشته ، دانشجویان دانشگاه تهران در حیاط دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه دست به تحصن زدند ...
برگرفته از سایت اخبار روز
دوشنبه  ۲٨ خرداد ۱٣۹۷ -  ۱٨ ژوئن ۲۰۱٨


در ادامه اعتراض دانشجویان به احکام سنگین صادر شده برای فعالین صنفی، صبح امروز و پس از لغو امتحانات روز گذشته، دانشجویان دانشگاه تهران در حیاط دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه دست به تحصن و تجمع زدند

دانشجویان ضمن درخواست توقف فوری و بدون قید و شرط روند پیگرد قضایی دانشجویان و تبرئه آن ها، این پرسش را داشتند که مسئولین و به ویژه اساتید دانشگاه چه پیگیری در دفاع از ساحت دانشگاه و امنیت حریم آن کرده اند و چرا تاکنون سکوت کرده اند؟!

در ادامه، تعدادی از اساتید این دانشکده در جمع دانشجویان حضور پیدا کردند و با قول پیگیری جدی در خصوص روند قضایی مرتبط با بازداشت دانشجویان و تبرئه آن ها، خواستار عدم تحریم امتحانات از جانب دانشجویان شدند.

تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حکم‌های صادر شده زندان برای دانشجویان بازداشت شده در دی‌ماه ۹۶، چندین تجمع اعتراضی برگزار کرده و از شرکت در امتحانات خودداری کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران روز دوشنبه ۲۸ خرداد در اعتراض به صدور حکم‌های زندان برای تعدادی از دانشجویان بازداشت شده در اعتراض‌های دی ماه ۹۶ و «امنیتی» شدن فضای دانشگاه تجمع کردند.

در همین حال محمد کاظم پرهیزکار دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران گفت که دانشجویان معترض اعلام کرده‌اند تا مقامات وزارت علوم و دیگر نهادها به اعتراض‌شان پاسخ ندهند در امتحانات شرکت نخواهند کرد.

به گفته آقای پرهیزکار، مهدی اعتمادی رئیس دانشکده علوم اجتماعی همراه با چند تن از اساتید این دانشکده در جمع دانشجویان حضور پیدا کرده و از آنان خواستند که در امتحانات شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، آقای اعتمادی در جمع دانشجویان همچنین گزارشی از پیگیری‌های خود برای لغو حکم زندان دانشجویان ارائه کرده است.

روز یکشنبه نیز تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، همزمان با تشییع جنازه محمد امین قانعی‌راد، جامعه‌شناس، به حکم‌های زندان صادر شده برای دو دانشجو اعتراض کرده بودند.

سینا عمران و علی مظفری، دو فعال دانشجویی دانشگاه تهران، از سوی دادگاه انقلاب به هشت سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور، محرومیت از فعالیت‌ سیاسی و ممنوعیت حضور در فضای مجازی محکوم شده‌اند.

در صورت اعتراض این دو دانشجو، این احکام‌ در دادگاه تجدیدنظر بررسی خواهد شد.

سینا درویش عمران، دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان آلمانی دانشگاه تهران و علی مظفری دانشجوی انسان‌شناسی این دانشگاه، از جمله فعالان صنفی‌دانشجویی بودند که نهم و دهم دی ماه ۹۶ از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شدند.

در همین حال، فاطمه سعیدی نماینده تهران در مجلس در صفحه توئیتر خود نوشت: «از مسئولان مربوطه قول گرفته بودیم برای دانشجویان بازداشتی پرونده‌سازی نشود اما بدعهدی کردند. وزیران اطلاعات و دادگستری باید پاسخگو باشند».

محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز خواستار آن شد که قوه قضائیه در حکم‌های صادر شده برای دانشجویان تجدیدنظر کند و «رأفت خاصی در برخورد با دانشجویان داشته باشد».

شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی، نیز گفته که موضوع صدور حکم زندان برای دانشجویان «در دولت مطرح شده و پیگیر کارشان هستیم».
خانم مولاوردی جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

همزمان با اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ در بیش از ۱۰۰ شهر ایران، بیش از ۱۰۰ دانشجو بازداشت شدند و برخی از نمایندگان مجلس از جمله فرید موسوی اعلام کردند که بازداشت آنها «پیشگیرانه» بوده است.

محمود صادقی، نماینده مجلس، روز ۱۱ اسفند ۹۶ از تشکیل پرونده قضایی برای ۵۰ نفر از این دانشجویان خبر داده بود.

در همین حال، کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور اسفند پارسال خبر داده بود که لیلا حسن‌زاده، دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران، به شش سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

سینا ربیعی، دانشجوی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نیز به یکسال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور و محسن حق‌شناس، دانشجوی طراحی صحنه این دانشگاه، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۲، وعده بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه و از بین بردن «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود.

با این حال گروه‌های مختلف دانشجویی در سال‌های اخیر بارها نسبت به «امنیتی ماندن» فضای دانشگاه‌ها و «ستاره دار شدن» دانشجویان اعتراض کرده‌اند.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید