تایید پزشکی ابتلای آرش صادقی به سرطان؛ کارشکنی زندان در روند درمان وی

برگرفته از سایت هرانا

 ۱۳۹۷/۰۳/۳۰ 

روز دوشنبه نتیجه آزمایش آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به او اعلام شد. بر اساس این نتیجه مشخص شد وی به سرطان استخوان مبتلا شده است و تکثیر آن در ناحیه بازو محتمل است. در چنین وضعیتی مسئولان زندان در حالی که بیمارستان مدنی کرج تجهیزات لازم بری درمان این نوع از بیماری را ندارد، تنها اجازه اعزام وی او به این بیمارستان را داده‌اند و با درخواست خانواده او که حتی هزینه بیمارستان و پروسه اداری آن را متقبل شده اند مخالف می ورزند. کارشکنی در روند درمان آقای صادقی در مرحله جاری که نیاز به تشخیص شدت بیماری و اقدامات زودهنگام است میتواند به رساندن وضعیت سلامتی او به وضعیت غیرقابل بازگشت منجر شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش صادقی، کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج چندی پیش به بیمارستان مدنی کرج اعزام شده بود. پس از عکسبرداری از شانه و بازوی‌ او در این محل مشخص شد که کتف‌ این زندانی دچار تومور استخوانی شده است.
در روزهای اخیر نتیجه نهایی آزمایش به این زندانی در زندان ابلاغ شده است، بنا بر نتیجه مورد اشاره مشخص شد تومور استخوانی زاییده سرطان است و در حال تکثیر است. علیرغم این مهم این زندانی از دریافت خدمات درمانی لازم محروم مانده است.

یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “روز دوشنبه جواب آزمایش آقای صادقی آمده و به ایشان گفته شد به سرطان استخوان مبتلاست و این سرطان در حال تکثیر در ناحیه بازو است. مسئولان زندان نیز گفتند تصمیم دارند او را به بیمارستان مدنی کرج بفرستند. این در حالی است که این بیمارستان تجهیزات لازم برای درمان این بیماری را ندارد و پزشک این بیمارستان دستور اعزام وی به انستیتو کانسر تهران جهت انجام معاینات و تکه‌برداری را داده است. پیشنهاد شد که پرونده را به خانواده آقای صادقی بدهند تا پدر وی برای درمان ایشان در یک بیمارستان خصوصی اقدام کند، اما دادستانی و رییس زندان از اعزام او به بیمارستان دیگر خودداری می‌کنند”.

این منبع در ادامه افزود: “آرش صادقی در شرایط جسمانی بسیار بدی است. لازم است که هر چه زودتر به بیمارستان اعزام شده و تشخیص داده شود که توده سرطانی وی خوش‌خیم یا بدخیم است، زیرا اگر خوش‌خیم باشد تومور را برداشته و قسمتی از استخوان ران را با پروتز جایگزین می‌کنند اما اگر بدخیم باشد باید شیمی‌درمانی شود. اما با مخالفت دادستانی ممکن است این توده تکثیر یافته و وضعیت وی وخیم‌تر از اکنون شود”.

این منبع مطلع پیش‌تر درخصوص بیماری آقای صادقی به هرانا گفته بود: “آرش صادقی که چند هفته پیش در پی درد شدید در کتف راست خود به بیمارستان امام خمینی منتقل شد و در بخش آنکولوژی و ارتوپدی معاینه شده بود، روز چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ مجددا به بیمارستان مدنی کرج اعزام شد و پس از عکسبرداری مجدد از شانه و بازوی‌اش مشخص شد که کتف‌اش دچار تومور استخوانی شده است و به خاطر مشخص نبودن وضعیت این تومور باید جهت تکه‌برداری به انستیتوی کانسر (مرکز تومور شناسی) مراجعه و به گفته پزشک هر چه زودتر باید تحت عمل جراحی قرار گیرد”.
این زندانی از بیماری‌های دیگری از جمله آسم، کولیت وخیم اولسروز در سه ناحیه از روده، زخم معده شدید در سه ناحیه از معده، آریتمی قلبی و ضعیف شدن ماهیچه های قلب، کوچک شدن کلیه راست و زخم شدید در ابتدای روده بزرگ و انتهای روده کوچک رنج می‌برد و روزانه بیش از ۲۰ نوع داروی مختلف از جمله مزا لازین پانصد، سولفاسالازین پانصد، وارفارین ام جی ده، کلو پیدوگرل، پروپرانول جهل، رفمی لاکت، پنتو پرازول چهل، سوپراستین، دمپریدون و بیسموت ساب سیرات مصرف می‌کند.

علیرغم بیماریها و مشکلات پرتعداد پزشکی، این زندانی عقیدتی فارغ از بیماری تشخیص داده شده جدید از بابت سایر بیماری ها نیز از محرومیت های اعمالی در مسیر درمان خود رنج می برد.

لازم به یادآوری است، آرش صادقی اواسط سال جاری در اعتراض به بازداشت دوباره همسرش دست به اعتصاب غذایی زده که بیش از ۷۰ روز به طول انجامید. آقای صادقی از بیماری های زیادی از جمله آسم، کولیت روده، ناراحتی شدید معده و کلیه و… رنج می برد که همگی از عوارض اعتصاب غذای طولانی است که در سایه عدم رسیدگی بدتر شده است.
این کنشگر مدنی برای اولین بار در ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۸ در مقابل دانشگاه علامه طباطبایی تهران به همراه تعدادی از دانشجویان معترض به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از ۹۰ روز به قید کفالت آزاد شد.
آقای صادقی اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ۶ ماه حبس اسفند ماه با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. زمانی که موقتاً از زندان آزاد بود، مأموران برای بازداشت وی به خانه‌اش یورش بردند که همین امر موجب سکته و درنهایت فوت مادر آرش صادقی شد.
آرش صادقی آخرین بار خردادماه ۱۳۹۵ در دادسرای شهید مقدس زندان اوین جهت اجرای حکم ۱۹ سال حبس بازداشت شد.
وی در آبان ماه ۱۳۹۵ به مدت ۷۰ روز دست به اعتصاب غذا زد و مهرماه ۹۶ نیز از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید