گسترش دامنه ی اعتراضات به شهرهای خوزستان


• روز جمعه، تظاهرات در خوزستان ادامه یافت و علاوه بر مناطقی از شهر اهواز، در آبادان، ماهشهر و حمیدیه نیز مردم عرب دست به تظاهراتی زدند که آن را «قیام کرامت» می خوانند ...
برگرفته از سایت اخبار روز
يکشنبه  ۱۲ فروردين ۱٣۹۷ -  ۱ آوريل ۲۰۱٨



روز جمعه ۱۰ فروردین ۱٣۹۷ مردم عرب در خوزستان در دفاع از هویت خود تظاهراتی مسالمت آمیزی در شهرهای آبادان، ماهشهر، حمیدیه، شیبان و شهر اهواز در کوت عبدالله و کوی کیانپارس تا برگزار کردند که تا نیمه های شب به درازا کشید.
 
بنابر گزارش نیروهای محلی، معترضین با سر دادن شعارهای «ما ذلت را نمی پذیریم»، «جانم فدای اهواز»، «اهواز عشق من است»، «ما این جا هستیم این جا سرزمین آبا و اجدادی ما است»، «من عرب هستم» و «اهواز را نمی‌دهیم» دست یه تظاهرات زدند. این اعتراضات بشکل مسالمت آمیز برگزار شد، اما نیروی انتظامی روز پنجشنبه و جمعه معترضین را در بازار مرکزی شهر اهواز و کوت عبدالله با استفاده از گاز اشک آور و اسلحه گرم مورد حمله قرار داد و شماری از تظاهر کنندگان بازداشت شدند. 
 
بنابر این گزارش در روز جمعه ۱۰ فروردین این اعتراضات در شهر اهواز در کوت عبدالله و کوی کیانپارس نیز برگزار شد که در کوت عبدالله چندین تن از معترضین را بازداشت کردند و نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک آور در صدد متفرق کردن مردم برآمدند. اعتراضات در بلوار ساحلی کیانپارس اهواز تا نیمه شب ادامه یافت. در این منطقه بنابر گزارش فعالان محلی ده ها تن بازداشت شدند.

جمعه شب اعتراضاتی که چند روز است در اهواز ادامه یافته، به شهرهای دیگر استان از جمله حمیدیه، آبادان، ماهشهر گسترش پیدا کرد. جاده اهواز- شوشتر توسط تظاهرکنندگان منطقه شیبان شهرستان باوی برای مدت چند ساعت بسته شد. بنا به گزارشها جمعه شب از ساعت شبکه اینترنت در بعضی شهرها بطور کامل قطع شد.

به گفته منابع محلی تظاهرات و ناآرامی ها در خوزستان در دفاع از «کرامت و هویت» معترضان و همچنین مجموعه ای از خواست ها، از جمله جلوگیری از سرقت آب رودخانه های استان، جلوگیری از سدسازی های بی رویه، اعتراض به خشکاندن تالابها، بحران ریزگردها و آلودگی آب و هوا، تبعیض در استخدام و گسترش بیکاری، تا تغییر بافت جمعیتی صورت می گیرد و از سوی معترضان «قیام کرامت دوم» نامگذاری شده است.

در طی این چند روز اعتراضات ده ها تن از مردم توسط اداره اطلاعات بازداشت و به مکانهای غیرمعلوم منتقل شده اند، فعالان حقوق بشر محلی تعداد بازداشت شدگان را بیش از صدنفر تخمین می زنند که از سرنوشت بیشتر آن ها خبری نیست.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید