بازداشت شهروندان معترض عرب در اهواز طی تجمعات امروز / ویدیو

برگرفته از سایت هرانا      ۱۳۹۷/۰۱/۱۰

صدها تن از شهروندان معترض در اهواز به دلیل آنچه رفتارهای نژادپرستانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در انکار هویت خود می‌خوانند، امروز تجمعی اعتراضی در بازار مرکزی این شهر برپا کردند. معترضان با خواندن سرود و سردادن شعار رویه صدا و سیما را محکوم کردند. اعتراضات مردمی که ابتدا به صورت مسالمت آمیز برگزار شده بود، با حضور نیروهای انتظامی و استفاده از گاز اشک آور  به خشونت کشیده شد. گزارشات دریافتی حاکی از بازداشت تعدادی از معترضان است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز پنج‎شنبه مورخ ۹ فروردین‎ماه ۹۷ صدها تن از شهروندان معترض به دلیل آنچه رفتارهای نژادپرستانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در انکار هویت خود می‌خوانند، در محل بازار مرکزی اهواز اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.
این تجمع اعتراضی که در ابتدا به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شده بود، با حضور نیروهای انتظامی و استفاده این ارگان از گاز اشک‌آور به خشونت کشیده شد.
گفته می‌شود در زمان برگزاری تجمعات یکی از نمایندگان مجلس به نام على سوارى و عباس کعبى نماینده مجلس خبرگان رهبری در میان جمعیت معترض حاضر شدند.
بنا بر گزارش منابع محلی، تعدادی از معترضان توسط نیروهای انتظامی و امنیتی بازداشت شدند با این حال تا لحظه تنظیم این گزارش صرفا هویت دو تن از بازداشت شدگان به نام های “خالد مهاوی” و “محمود مهاوى” احراز شده است.
یکی از معترضان اهوازی که در تجمع امروز شرکت کرده به هرانا گفت: “نیروهای انتظامی به شکل گسترده‌ای به مردم حمله کردند و پل نادری را از طرف بازار نادری تا فلکه‌ی ساعت توسط نیروهای خود بر روی مردم بستند”.

لازم به یادآوری است، این حرکت اعتراضی پس از پخش برنامه‌ای تلویزیونی در روز دوم فروردین‌ماه سال جاری شکل گرفته که در آن مجری برنامه عروسک‌هایی را با لباس اقوام مختلف روی نقشه ایران و در جایی که این اقوام زندگی می‌کنند می‌چسباند، اما کنار نام اهواز، به جای عروسک نماد مردم عرب، عروسک دیگری را قرار داد. مردم عرب خوزستان این اقدام را حذف قوم عرب از نقشه ایران دانسته‌اند.

فعالان عرب معتقدند این اقدام رسانه‌ای، نژادپرستانه و  توهین به عرب‌های خوزستان و نادیده گرفتن هویت آنان به شمار می‌رود. این اعتراضات به حدی پیش رفت که نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز به رئیس صدا و سیما نامه‌ای نوشته و خواهان عذرخواهی رسمی شد.

نمایشگر ویدیو
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید