پرستو فروهر به شش سال حبس تعلیقی محکوم شد

برگرفته از سایت رادیوفردا
۲۵/بهمن/۱۳۹۶
پرستو فروهر، فرزند داریوش و پروانه فروهر، به شش سال حبس تعلیقی محکوم شد. یکی از اتهامات وی، «توهین به مقدسات و سیدالشهدا» اعلام شده است.
خانم فروهر در نامه‌ مفصلی که روز چهارشنبه ۲۴ بهمن منتشر کرده به شرح روند دادگاه خود در تهران و برخوردهای اداره گذرنامه و دادگاه انقلاب با وی پرداخته است.
آن‌طور که وی در این نامه نوشته، وکیلش از تهران به او خبر داده که دادگاه انقلاب این هنرمند و فعال مدنی را به اتهام «توهین به مقدسات و سیدالشهدا» به پنج سال حبس تعلیقی و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعلیقی محکوم کرده است.
ماجرای «توهین به مقدسات و سیدالشهدا» به انتشار عکسی از شادی صدر، فعال حقوق زنان در شبکه‌های اجتماعی باز می‌گردد که بر روی یک صندلی با طراحی پرستو فروهر نشسته است.
خانم فروهر در طراحی پارچه این صندلی٬ از نمادهای عاشورا استفاده کرده است.
پرستو فروهر در نامه خود به اعتراض‌های خیابانی اخیر مردم در ایران که با حضور او در کشور همراه بود نیز اشاره کرده و درباره یکی از شعارهای سر داده شده در این اعتراض‌ها مبنی بر «اسلام رو پله کردن، مردمو ذله کردن»، افزوده که «این جمله‌ ساده برای من بیان تحلیلی و حسی واضحی از تجربه‌ طولانی‌ام با دستگاه قضایی‌ است».
وی اضافه کرده است: «دستگاهی که منطق استدلال را در چارچوب‌های تنگ شریعت محدود می‌کند و این گونه فردی که به این چارچوب‌ها باور ندارد -چه در جایگاه شاکی و چه در جایگاه متهم- پیشاپیش یا محتوم به نفی خود می‌شود یا در طی دادرسی به کفه‌ جرم خود خواهد افزود.»
پرستو فروهر در آلمان زندگی می‌کند و هر سال برای برگزاری سالگرد مراسم قتل پدر و مادرش به تهران سفر می‌کند. امسال برای نخستین‌بار پس از ۱۲ سال اجازه برگزاری این مراسم بزرگداشت در منزل فروهرها صادر شد.
گذرنامه وی نیز همچون سال‌های گذشته در بدو ورود به ایران، توقیف و پس از برگزاری دادگاه وی در تهران به او پس داده شد.
داریوش فروهر، از چهره‌های شاخص ملی‌گرا در آذر ماه ١٣٧٧ به همراه همسرش پروانه فروهر به دست گروهی از ماموران وزارت اطلاعات با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیدند.
به دنبال این قتل‌ها که قنل‌های «زنجیره‌ای» نام گرفت، قربانعلی دری نجف آبادی، وزیر وقت اطلاعات ایران از سمت خود استعفا کرد.
حمید رسولی و محمد عزیزی، دو تن از مدیران وزارت اطلاعات به جرم «آمریت و صدور» دستور قتل داریوش و پروانه فروهر به حبس ابد محکوم شدند.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید