اعتراضات دی‌ماه؛ دست‌کم ۳۰۰ تن از معترضان وقایع اخیر در بازداشت بسر می‌برند

برگرفته از سایت هرانا

در اعتراضات دیماه که دامنه آن به دهها شهر ایران کشیده شد به گفته منابع رسمی حداقل سه هزار و هفتصد نفر بازداشت شدند. در آخرین گزارش ارائه شده به رییس جمهوری درباره وقایع اخیر وزیر کشور گزارش داده است که دست‌کم ۳۰۰ نفر از معترضان در دادگاه تفهیم اتهام شده و کماکان در بازداشت موقت بسر می‌برند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دامنه اعتراضات اخیر به بیش از ۸۰ شهر ایران کشیده شد، طی این اعتراضات بر اساس منبع دولتی حداقل سه هزار و هفتصد نفر از شهروندان ایرانی بازداشت شدند.

در تازه‌ترین گزارش ارائه شده به ریاست جمهوری، آقای رحمانی فضلی، وزیر کشور به خیرگزاری فارس گفته است “۳۰۰ نفر از بازداشت شدگان وقایع اخیر مجرم شناخته شده و در بازداشت بسر می‌برند”.

او همچنین برخورد نیروهای انتظامی و امنیتی با معترضان را خوب توصیف کرده و گفته “با توجه به گزارشهایی که از شهرستان ها و استانها به ما رسیده در حال حاضر دانشجوی بازداشتی مربوط به وقایع اخیر نداریم”.
اعتراضاتی در ابتدای شروع در تاریخ ۷ دی‌ماه به بهانه گرانی در مشهد و نیشابور برگزار شده بودند، به سرعت رنگ سیاسی به خود گرفتند و شعار های گرانی به شعارهای علیه حکومت و سران نظام تغییر پیدا کرد.
در اعتراضات اخیر که بعضا با عنوان «اعتراضات دیماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند.
طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته شدند، بر اساس اعلام منابع رسمی اعتراضات در بیش از ۸۰ شهر برگزار شد، حدود سه هزار و هفتصد نفر نیز بازداشت شدند.
برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی ها اطلاع دقیقی در دست نیست.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید