بی‌توجهی مسوولان قضایی به اعتصاب غذای آتنا دائمی و گلرخ ایرایی در زندان شهرری

برگرفته از سایت عصرنو

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰ فوريه ۲۰۱۸




با بی‌توجهی مسوولان قضایی نسبت به اعتصاب غذای آتنا دائمی و گلرخ ابراهیم ایرایی در زندان شهر ری (قرچک)، این دو فعال مدنی زندانی گفته‌اند چنانچه تا روز بیست و یکم بهمن به زندان اوین و محل قانونی تحمل زندان منتقل نشوند، با پرهیز از خوردن مایعات، اعتصاب غذای خود را تبدیل به اعتصاب خشک خواهند کرد.

این دو فعال حقوق بشر زندانی از روز چهاردهم بهمن ۱۳۹۶ در اعتراض به انتقال غیرقانونی‌شان از اوین به زندان قرچک و نقض اصل تفکیک جرائم دست به اعتصاب غذای تر زده‌اند. یک منبع مطلع روز نوزدهم بهمن ماه به کمپین گفت با گذشت شش روز از اعتصاب غذا در زندان قرچک مسئولان قضایی جز تهدید و بی‌توجهی پاسخی به آتنا دائمی و گلرخ ایرایی نداده‌اند و قصد این دو برای تبدیل اعتصاب غذای تر به خشک از روز بیست و یکم بهمن خانواده‌های آنان را نگران کرده است.

این منبع نزدیک به خانواده آتنا دائمی به کمپین گفت: «مسئولان دادستانی بعد از مراجعه مادر آتنا به دادسرا تهدیدش کردند که اگر شلوغ کنی تو را هم می‌فرستیم پیش دخترت آب خنک بخوری و بعد هم به حراست دستور داده ک هبا خشونت از دادسرا بیرونش کردند، این جواب دادستانی بوده، آتنا و گلرخ هم گفتند از روز شنبه (۲۱ بهمن) اعتصابشان را خشک می‌کنند و دیگر آب هم نمی‌خورند و این خانواده‌ها را خیلی نگران‌تر کرده است.»

در فرهنگ اصطلاحات زندانیان ایران اعتصاب یا اعتصاب تر به زمانی گفته می‌شود که زندانی فقط از خوردن غذا خودداری می‌کند و به خوردن آب و چای ادامه می‌دهد اما در اعتصاب خشک زندانی مطلقا لب به هیچ چیز حتی آب و چای نمی‌زند و به همین دلیل از نظر پزشکی خطرناک‌تر است و می‌تواند سریعا به از کار افتادن کلیه یا در مواردی ایست قلبی منجر شود.

آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی در نامه شروع اعتصاب غذایشان اعلام کردند چنانچه طی یک هفته به زندان اوین باز نگردند دست به اعتصاب غذای تر خواهند زد، در این نامه که نسخه‌ای از آن نیز در اختیار کمپین قرار گرفت آمده است: «با ضرب و شتم و بدون هیچ توضیح قانونی به زندان قرچک ورامین منتقل شدیم، محل اجرای حکم ما طبق قانون زندان اوین و بند زنان این زندان بوده است و به هیچ عنوان حکم تبعید در پرونده نداشتیم، اصل تفکیک جرائم به راحتی نقض شده است، ۱۰ روز مهلت دادیم که ما را به بند زنان زندان اوین که محل اجرای حکم ما می‌باشد بازگردانند، اما دریغ از توضیح قانع کننده و قانونی بابت این جا به جایی برای همین از امروز ۱۴ بهمن ۹۶ در اعتراض به نقض تفکیک جرائم و تبعید غیرقانونی از اوین به قرچک دست به اعتصاب غذا خواهیم زد و باز یک هفته مهلت می‌دهیم تا ما را به همان محل قبلی یعنی بند زنان زندان اوین بازگردانند، در غیر این صورت روز شنبه بیست و یکم بهمن لب بر آب هم خواهیم بست.»

طبق ماده ۵۱۳ آیین دادرسی کیفری ایران محل تحمل کیفر حبس باید در زندان حوزه قضایی‌ای باشد که حکم صادر شده و تبعید و انتقال پس از قطعی شدن حکم به معنی افزایش خودسرانه مجازات و غیرقانونی است. در پرونده آتنا دائمی و گلرخ ایرایی محل زندگی متهمان و دادگاه صادر کننده حکم در تهران بوده و انتقال آنان به زندان قرچک غیرقانونی است.

اصل تفکیک جرائم نیز که در نامه این دو فعال مدنی آمده ناظر به ماده ۶۹ آیین نامه سازمان زندان‌ها است که در آن ذکر شده محکومان حسب پیشینه، سن، جنسیت، تابعیت، نوع جرم، مدت مجازات، وضع جسمانی و روانی، چگونگی شخصیت و استعداد و میزان تحصیلات و تخصص باید در زندان‌ها طبقه‌بندی شوند.

زندان شهر ری یا قرچک که ویژه زندانیان زن با جرائم عمومی است در بیابان‌های شرق تهران قرار گرفته است. در این زندان بیش از هزار زن در هفت سوله در شرایط پرازدحام و غیر بهداشتی، بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذای مناسب، دارو و هوای تازه نگهداری می‌شوند. بیماری‌های عفونی و مصرف مواد مخدر و خشونت چه بین زندانیان و چه از سوی زندانبان علیه زندانیان در این زندان شیوع گسترده‌ای دارد.

درباره انتقال توام با ضرب و شتم آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی از زندان اوین به زندان شهر ری در این لینک بیشتر بخوانید.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید