در خواست 32 وکیل دادگستری برای آزادی رضا شهابی

برگرفته از سایت پیک ایران

هفدهم بهمن ۱۳۹۶ برابر با ششم فوريه ۲۰۱۸

به گزارش امتداد، 32 وکیل دادگستری طی انتشار بیانیه‌ای با دفاع از حق آزادی و فعالیت صنفی رضا شهابی، کارگر زندانی خواستار آزادی او شدند. 

بخشی از متن بیانیه‌ی وکلای دادگستری در دفاع از رضا شهابی به این شرح است:
تشکل کارگری در ماهیت نهادی است که داوطلبانه و مستقل از سوی کارگران یک حرفه یا صنعت، صرف‌نظر از تفاوت‌های عقیدتی، سیاسی، مذهبی و جنسیتی و نژادی در جهت حمایت از منافع کارگران و جلوگیری از تضییع حقوقشان شکل می گیرد. 

نخستین اتحادیه‌های کارگران در ایران در سال 1290 هجری شمسی تشکیل شد و در این تاریخ کارگران به‌ویژه کارگران چاپخانه‌ها، اتحادیه‌هایی را تشکیل دادند و برای حفظ و دفاع از حقوق کارگران جمع شدند. از آن تاریخ تاکنون فعال‌های کارگری بسیاری برای دفاع از حق قانونی داشتن تشکل مستقل فعالیت کرده‌اند.  

سازمان بین‌المللی کار در اساسنامه‌ی خود حق داشتن تشکل‌های مستقل را در اموری که با قانون مغایرت نداشته باشد به رسمیت شناخته و به‌طور مشخص این حق را در مقاوله‌نامه‌های ۸۷ و ۹۸ به‌عنوان آزادی تشکل‌ها و حمایت از حق رسمی تشکل به تصویب رسانده است. مطابق مقاوله‌نامه‌ی ۸۷ سازمان بین‌المللی کار، همانطور که کارفرمایان می‌توانند تشکل مستقل داشته باشند، کارگران نیز بی‌هیچ‌گونه تبعیضی و بدون نیاز به اجازه‌ی قبلی، می‌توانند اقدام به ایجاد تشکل‌هایی با میل و اختیار آزاد کنند. جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای فعال این سازمان بوده و به بسیاری از مقاوله‌نامه‌های آن پیوسته و متعهد به اجرای آن شده است.

ما، وکلا و حقوق‌دانان، با عنایت به فلسفه‌ی حقوق کار، اصول حمایتی آن و به استناد حق تأسیس تشکل مستقل کارگری مطابق اساسنامه‌ی سازمان بین‌المللی کار و مقاوله‌نامه‌های آن و مطابق با اصل ۲۶ قانون اساسی؛ اقدام در جهت تأسیس تشکل کارگری را حق رضا شهابی و هر فعال کارگری دیگر می‌دانیم و با توجه به قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های متعدد جزایی که اجازه‌ی تحمل کیفر زندان را به زندانی بیمار، آن هم بیماری که دو بار سکته کرده و به نظر پرشکان معالج، ادامه‌ی زندان خطری جانی برای اوست، نداده است؛ خواستار آزادی رضا شهابی و رفع نگرانی از خانواده، همکاران، همراهان و هم‌صنفی‌های او هستیم.
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید