اعتراض دهها زندانی سیاسی در رجایی شهر ادامه دارد / غصب دهها میلیون تومان از اموال زندانیان

برگرفته از سایت هرانا

دست کم ۳۰ زندانی سیاسی-امنیتی محبوس در سالن امنیتی ۱۰ در زندان رجایی شهر کرج  پس از گذشت ۲۱ روز کماکان با خودداری از تحویل گرفتن جیره غذای زندان به اعتراض خود ادامه می دهند. آنها ضمن اعتراض به محرومیت ها و محدودیتهای فراقانونی اعمال شده، خواستار تحویل گرفتن وسایل به یغما رفته خود از مسئولین زندان هستند. وسایلی که معادل ۳۸۵ میلیون تومان برای ساکنین ۳۵ اتاق در زندان ارزشگذاری می شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گذشت ۲۱ روز از آغاز اعتراض زندانیان سیاسی زندانیان رجایی شهر کرج از طریق خودداری از تحویل گرفتن جیره غذای زندان و علیرغم وعده های نماینده دادستان برای بهبود وضعیت کماکان تغییری در شرایط این محل دیده نمی شود.

غلامرضا ضیائی رئیس زندان و رضا ولی محمدی مدیر داخلی و مسئول بند ۴ بارها در مقابل اعتراض زندانیان گفته اند “برای انجام هرکاری بدستور کتبی مصطفی محبی رئیس سازمان زندانهای استان تهران نیاز است.” این مسئولین تاکید کرده اند “تمام این محدودیتها بدستور نامبرده و دادستان تهران بوده و بدون اجازه این افراد هیچ کاری درخصوص پیگیری مشکلات زندانیان سالن ۱۰ در توانشان نیست”.

زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در مردادماه سال جاری بصورت اجباری به سالن امنیتی ۱۰ منتقل شدند. این زندانیان با مشکلات مضاعفی از جمله محرومیت در ارتباط با دنیای بیرون، مواردی که به سلامتی و بهداشت آنان مربوط می شود روبه هستند، به همین دلیل زندانیان سیاسی این سالن به نشانه اعتراض از ۶ دیماه سال جاری با پس فرستادن دیگ غذا اعتراض خود به وضعیت بند را اعلام کردند، اعتراضی که کماکان ادامه دارد.

هرانا پیش‌تر گزارش کرده بود، وسایل زندانیان سیاسی که با هزینه خود تهیه کرده بودند بالاجبار توسط مقامات زندان از آنان ضبط و به زندانیان دیگر فروخته شده است. این وسایل علاوه بر دستگاههایی چون یخچال و تلویزیون، شامل لباس و پتو و همینطور مواد غذایی و لوازم التحریر نیز می شود.

اعتراض زندانیان سیاسی این سالن در اعتراض به وضعیت اسفناک این محل همچنین شامل مواردی چون درخواست استفاده از تلفن، داشتن تهویه هوای مناسب، تعمیر شدن وسایل گرمایشی سالن، داشتن روزنامه، استفاده از کتابخانه و باشگاه و همچنین پس گرفتن وسایل شخصی می شود.
این تحصن ها پس از نامه نگاری های مداوم زندانیان و پیگیری نشدن مشکلاتشان صورت گرفته است، زندانیان خواهان جبران خسارت و پس گرفتن وسایل و اقلام شخصی خود هستند.
همانطور علاوه بر آسیب های روحی و جسمی به زندانیان و شرایط دشواری که به آنان تحمیل شد اموال آنان که با دشواری فراوانی در طی سالهای حبس با هزینه شخصی برای گذران ایام زندان تهیه شده بود نیز به تاراج رفت.
با توجه به وجود حدود ۳۵ اتاق و بخشهایی مانند حسینیه و… که در سالن سابق وجود داشته است باید در نظر گرفت هر اتاق و ساکنان آن سهمیه ای از این لوازم داشته اند.
همینطور باید در نظر داشت یک کالا به تناسب عرضه رسمی یا غیررسمی و کیفیت آن گاها تا ده برابر قیمت خارج از زندان در این محل خرید و فروش می شود.

در شرایطی که حتی یک عدد لیوان شیشه ای در زندان به دلیل عدم عرضه رسمی و هینطور حضور مافیای زندان گاها تا مبلغ ۱۰۰ هزارتومان خرید و فروش می شود بررسی های هرانا بر اساس لیست اموال به تاراج رفته زندانیان و ارزش معادل آن در محیط زندان طی سه دسته بندی به مبلغی حدود ۳۸۵ میلیون تومان منتهی میشود.

۴۸ عدد یخچال ۱۳، ۷ و ۱۰ فوت جمعا حدود ۱۳۰ میلیون تومان و ۴۷ دستگاه تلویزیون جمعا معادل حدود ۹۴ میلیون تومان در کنار ۳۵ قلم قرآنی (وسیله ای دیجیتال برای قرائت قرآن)، دهها دست ظروف غذاخوری، آنتن های دیجیتال تلویزیون، دمپایی های طبی و کفش های ورزشی، بالغ بر ۱۲۰ تخته پتو و ۲۰۰ دست ملافه و….. که بالغ بر ۱۳۶ میلیون تومانی ارزشگذاری مالی میشود قسمت اصلی اموال به تاراج رفته زندانیان را تشکیل می دهد.
در کنار اموال منقول زندانیان قسمت دیگری از آسیب های مالی مربوط به مواد غذایی بود که بدلیل قطع برق یخچال ها تماما فاسد، معدوم و یا مصادره شدند.
این مواد غذایی معادل ۱۴ میلیون تومان متعلق به ساکنین ۳۵ اتاق از قبیل صدها کیلو برنج، دهها کیلو انواع مختلف گوشت، حبوبات، خشکبار، لبنیات و… را شامل میشود.

همچنین در روز های منتهی به این واقعه (۸ مرداد) فروشگاه زندان پس از ۳ سال اقدام به فروش لوازم التحریر کرد که با توجه به اینکه اینگونه وسایل برای سالها در فروشگاه ها عرضه نشده بود زندانیان اقدام به خرید و ذخیره حجم زیادی از این وسایل ازجمله دفتر، چسب، خودکار، منگنه، بسته های کاغذ و… نمودند که هزینه کلی آن بالغ بر ۱۵ میلیون تومان بود. همزمان زندانیانی که از طریق تولید صنایع دستی در زندان امرار معاش می کردند حدود دو میلیون تومان صرف خرید ۲۰۰ دوک نخ مخصوص کردند.

مواردی که مورد اشاره قرار گرفت صرفا بخشی از لوازم زندانیان بود که قابل لیست برداری بود. از سوی دیگر این لوازم که بصورت غیرقانونی توسط مسئولین زندان مصادره شد پس از گذشت ۶ ماه در موارد متعددی به زندانیان دیگر سالنها به قیمتهایی گزافی توسط مصادره کنندگان فروخته شده است.

در حال حاضر دست کم ۳۰ زندانی سیاسی و امنیتی در سالن ۱۰ نگهداری می شوند. جدیدترین لیست زندانیان به همراه جزییات پرونده آنان در پی می‌آید:

۱ – سعید ماسوری،  متهم به محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق، تاریخ بازداشت: ۱۳۷۹، محکوم به حبس ابد، تاریخ آزادی: ندارد
۲ – جعفر اقدامی،  متهم به محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق، تاریخ بازداشت: ۱۳۸۷، محکوم به ۱۰ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۳۹۷
۳ – زانیار مرادی، متهم به محاربه از طریق عضویت در حزب کومله، تاریخ بازداشت: ۱۳۸۸، محکوم به اعدام
۴ – لقمان مرادی،  متهم به محاربه از طریق عضویت در حزب کومله، تاریخ بازداشت: ۱۳۸۸، محکوم به اعدام
۵ – هوشنگ رضایی،  متهم به محاربه از طریق عضویت در حزب کومله و قتل، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۳، محکوم به اعدام
۶ – اصغر پاشایی، متهم به جاسوسی، تاریخ بازداشت: ۱۳۸۷، محکوم به ۱۰ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۳۹۷
۷ – جابر عابدینی،  متهم به جاسوسی، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۳، محکوم به ۴ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۳۹۷
۸ – ایرج حاتمی، متهم به جاسوسی، تاریخ بازداشت: ۱۳۸۹، محکوم به ۱۰ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۳۹۹
۹ – ابراهیم فیروزی، متهم به اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۱، محکوم به ۶ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۳۹۷
۱۰ – سعید شیرزاد، متهم به اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۳، محکوم به ۶ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۳۹۹
۱۱ – نوید خانجانی، متهم به اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۱، محکوم به ۶ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۳۹۷
۱۲ – شهرام پور منصور، متهم به هواپیما ربایی، تاریخ بازداشت: ۱۳۷۹، محکوم به ۲۲ سال حبس، تاریخ آزادی ۱۴۰۱
۱۳ – فرهنگ پور منصور، متهم به هواپیما ربایی، تاریخ بارداشت: ۱۳۷۹، محکوم به حبس ابد، تاریخ آزادی: ندارد
۱۴ – امیر قاضیانی، متهم به جاسوسی، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۲، محکوم به ۱۰ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۴۰۲
۱۵ – افیشین بایمانی، متهم به محاربه از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق، تاریخ بازداشت: ۱۳۷۹، محکوم به حبس ابد، تاریخ آزادی: ندارد
۱۶ – لطیف حسنی، متهم به تاسیس گروه غیرقانونی به هدف اقدام علیه امنیت ملی، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۱، محکوم به ۸ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۳۹۹
۱۷ – مجید اسدی، متهم به اجتماع و تبانی، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۵، محکوم به ۵ سال حبس، تاریخ آزادی: حکم بدوی
۱۸ – پیام شکیبا، متهم به اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۵، محکوم به ۱۱ سال حبس، تاریخ آزادی: حکم بدوی
۱۹ – محمد بنازاده امیر خیزی،  متهم به عضویت در سازمان مجاهدین خلق، اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۵، محکوم به ۱۱ سال حبس، تاریخ آزادی: حکم بدوی
۲۰ – حمزه سواری، متهم به محاربه و اقدام علیه امنیت ملی، تاریخ بازداشت: ۱۳۸۶، محکوم به ابد، تاریخ آزادی: ابد
۲۱ – محمد علی منصوری، متهم به محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق، تاریخ بازداشت: ۱۳۸۶، محکوم به ۱۸ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۴۰۴
۲۲ – ابولقاسم فولادوند،  متهم به محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۲، محکوم به ۱۵ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۴۰۷
۲۳ – حسن صادقی، متهم به محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق، تاریخ بازداشت:۱۳۹۴، محکوم به ۱۵ سال حبس، تاریخ آزادی:۱۴۰۹
۲۴ – وحید صیادی نصیری، متهم به توهین به مقدسات، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۴، محکوم به ۵ سال حبس، تاریخ آزادی:۱۳۹۹
۲۵ – رضا اکبری منفرد، متهم به اجتماع و تبانی، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۱، محکوم به ۵سال و نیم حبس، تاریخ آزادی: ۱۳۹۷
۲۶ – فواد رضا زاده، متهم به  همکاری با القائده، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۲، محکوم به ۵ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۳۹۷
۲۷ – حمزه درویش، متهم به عضویت در داعش، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۵، محکوم به ۱۵ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۴۱۰
۲۸ – شاهین ذوقی تبار، متهم به اجتماع و تبانی، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۲، محکوم به ۵ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۳۹۷
۲۹ – گل محمد جنبشی، متهم به همکاری با طالبان، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۵، محکوم به ۳ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۳۹۸
۳۰ – آرش صادقی، متهم به تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی، توهین به رهبری، نشر اکاذیب، تاریخ بازداشت: ۱۳۹۳، محکوم به ۱۹ سال حبس، تاریخ آزادی: ۱۴۱۲
از بین ۳۰ زندانی نامبرده پرونده ۳ تن از زندانیان از جمله مجید اسدی، پیام شکیبا، محمد بنازاده امیر خیزی در مرحله دادگاه بدوی بوده و حکم نهایی هنوز به این افراد ابلاغ نشده و سعید شیرزاد نیز ۲ پرونده در حال رسیدگی دیگر دارد که از بابت آن به دادگاه احضار شده ولی تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ حکمی به وی ابلاغ نشده است.
پیش‌تر خبرگزاری هرانا در گزارشی اجمالی به وضعیت نامناسب زندانیان سیاسی در فصل سرما تحت عنوان سرما و محرومیت؛ مشکلات مضاعف زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج پرداخته بود.

لازم به یادآوری است به تازگی دولت آمریکا زندان رجایی شهر کرج و غلامرضا ضیایی (رئیس زندان رجایی‌شهر) را به دلیل نقض گسترده حقوق بشر به لیست تحریم شدگان خود افزود.

Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید